Ak sa spomenie názov Range Rover, asi každému skôr narodenému sa v mysli zjaví obrázok pôvodnej prvej generácie. Tú uviedli na trh 17. júna 1970, okrem typického hranatého dizajnu ste si ju mohli zapamätať aj z rôznych britských seriálov, ako napríklad Profesionáli CI5.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Na začiatku bol Range Rover braný ako luxusný brat Defendera. Permanentný pohon 4x4, pohodlný podvozok, vysoká stavba karosérie, to učarovalo zákazníkom už v 70. rokoch a nie je to doménou len súčasných SUV. Pritom si zachoval rámovú konštrukciu. Model Range Rover odštartoval takýto fenomén na európskom trhu, výrazná konkurencia z európskych značiek mu prišla prakticky až v 90-tych rokoch.

Prvá generácia

Pôvodný Range Rover navrhli ako 3-dverový model, ten 5-dverový prišiel do ponuky až o dekádu neskôr, v roku 1981. Ten bol vlastne už aj predtým, avšak 5-dverovú karosériu vyvinul švajčiarsky výrobca Monteverdi v 1980 a táto koncepcia bola prebratá aj priamo Land Roverom.

Pohonnou jednotkou bol od začiatku 3,5-litrový zážihový V8 s karburátorom, ktorý ponúkal skromných 97 kW (130 k). V roku 1985 prišlo vstrekovanie paliva, čo zdvihlo výkon na hodnotu 115 kW (156 k). Spolu s tým prišla aj mierna modernizácia.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

V novembri 1988 zväčšili zdvihový objem na 3,9 litra a 127 kW (173 k). Ešte väčším motorom však Range Rover disponoval od roku 1992, vtedy ste mohli objednať aj 4,2-litrovú zážihovú V8 s 147 kW (200 k).

Keďže s SUV sa mnohým spája skôr nafta, aj pre takýchto zákazníkov mal Range Rover niektoré motory. V 1988 prišiel Range Rover s 2,4-litrovým vznetovým preplňovaným motorom a 84 kW (112 k). Vtedy neexistovala veľká konkurencia na poli SUV, preto aj tento motor získal pre značku niekoľko rekordov, ako napríklad najrýchlejšie SUV so vznetovým motorom (160 km/h) alebo najdlhšia vzdialenosť prejdená za 24 hodín so vznetovým SUV.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Motor pochádzal od talianskeho výrobcu VM Motori, upravený 2,5-litrový motor s 89 kW (119 k) predstavili v 1990. Od roku 1992 však už používali len svoje vznetové motory ako 200 TDi a 300 TDi s 83 kW (111 k). Pôvodný Range Rover bol na trhu až do roku 1994, kedy predstavili druhú generáciu.

Druhá generácia

Tá bola ešte luxusnejšia, s možnosťou bohatšej príplatkovej výbavy a vyššieho komfortu. Druhá generácia už bola na trhu pod patronátom BMW, okrem pôvodných Rover V8 zážihových motorov s 136 kW (185 k) až 165 kW (224 k) ponúkala aj prvý motor od BMW, radový vznetový 6valec s 100 kW (136 k), známy v BMW ako TDS.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Modernizácia prebehla v 1998, ľahko zapamätateľným ukazovateľom je zmena predných bočných smeroviek z oranžových na číre a nových zadných zatmavených svetiel. Model už mohol mať vo výbave aj napríklad GPS navigáciu. Výrobu ukončili v 2002, keď prišla na trh tretia generácia.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Tretia generácia

Tá získala najväčšie zmeny v tom, že prišla so samonosnou karosériou a nezávislým zavesením kolies. Keďže však tretia generácia bola vyvinutá pod patronátom BMW, ale v roku 2000 divíziu Land Rover predali Ford-u, BMW sa zaviazalo na začiatku dodávať ešte svoje motory.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Najprv tu bol teda zážihový 4,4-litrový V8 od BMW s 210 kW (286 k) a vznetový 2,9-litrový šesťvalec od BMW s 130 kW (177 k). Oba iba s 5-stupňovou automatickou prevodovkou. Až v roku 2005 prišli do ponuky Jaguar V8 motory či atmosférické s 224 kW (305 k), alebo preplňované kompresorom s 291 kW (396 k) až 375 kW (510 k). Vznetový motor od BMW skončil v 2006, nahradil ho PSA V8 diesel s 200 kW (272 k) a od 2010 s 230 kW (313 k). O tomto motore bude tiež samostatný článok ako o prvých V8 diesel motoroch z európskej produkcie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Od roku 2005 prišla na trh aj „športovejšia“ menšia verzia Range Rover Sport postavená na báze Discovery. To už je však modernejšia história a preto sa jej venovať zatiaľ nebudem. Aktuálne má divízia Range Rover veľmi dobre rozbehnutú ponuku modelov, okrem pôvodného Range Rover a spomínaného Range Rover Sport má v ponuke ešte menší Evoque či najnovší luxusne orientovaný Velar. Pôvodný koncept luxusného SUV, ktoré zvládne aj ťažký terén, tu však stále v modeli Range Rover je a ponúka výbornú alternatívu napríklad k Toyote Land Cruiser či Mercedes-Benz G.

Zdroj foto: Land Rover