Motoristov chcú dostať z áut

Šetrenie sa v časoch vysokej inflácie a hrozby ďalšieho zdražovania pohonných hmôt stáva čoraz dôležitejšou témou pre domácnosti naprieč Európou. V Nemecku sa rozhodli k problému pristúpiť tak, že riešením má byť lacná doprava - vláda extrémne zlacní cenu prímestských autobusov a vlakov. Dúfa, že motoristi v autách sa vďaka tomu skôr rozhodnú pre ekologickejšie spôsoby prepravy.

Nový lístok bude platiť od roku 2023 a stáť bude len 49 eur mesačne, čo je cena vysoko atraktívna aj na slovenské pomery (samozrejme, ak by takúto ponuku na Slovensku niekto z politikov plánoval). Zahrnutá v ňom bude celá krajina a všetky prímetské spoje autobusov a vlakov, nie však diaľkové spoje.

Výhodou je, že tento lístok má byť v ponuke ako mesačné predplatné, ktoré sa dá kedykoľvek zrušiť. Ekologická doprava tak má byť dostupná pre všetkých, čo však v realite nemusí byť celkom pravda. Ako upozornil nemecký autoklub ADAC, problémom je nedostatočne rozvinutá infraštruktúra na vidieku, kvôli čomu zostáva verejná doprava pre mnohých ľudí nepoužiteľná a musia si stále zadovážiť auto.

Zatiaľčo vo veľkých mestách Nemecka sa dá na MHD z auta prestúpiť ľahko, horšie je to na vidieku.

9-eurový lístok zabodoval

49-eurový lístok je pokračovaním úspešnej krátkodobej letnej aktivity. Už v lete si mohli Nemci zakúpiť podobné mesačné predplatné za 9 eur, ktoré mohli využiť aj cudzinci nežijúci v Nemecku. V mnohých prípadoch táto možnosť zlákala turistov. Či to bude možné aj v prípade 49-eurového lístka, zatiaľ nie je známe.

V Rakúsku spustili ešte v roku 2021 akciu pod názvom "KlimaTicket Ö", ktorá vzbudila silný ohlas verejnosti. Za štandardnú cenu 1 095 eur ročne, ktorú si môžete rozložiť aj do mesačných platieb, dostanete lístok platný na celú verejnú dopravu v krajine, a to vrátane diaľkových spojov vlakom. Na jeden lístok sa tak môžu obyvatelia odviesť metrom vo Viedni, vlakom do Salzburgu či električkou v Innsbrucku.

Kritici ponuky "KlimaTicket Ö" však upozorňujú, že nie je jasné, koľko ľudí naozaj presadlo z áut do verejnej dopravy a koľko z nich by ju využívalo aj bez tejto akcie. Zároveň poukazujú na to, že vlaky rakúskych železníc ÖBB sú v posledných mesiacoch najmä v časoch špičky čoraz viac preplnené, čo môže niektorých cestujúcich naopak odradiť. 

Zdroj: ADAC