Doteraz bolo prakticky nemožné poznať, či je vozidlo ovládané jeho šoférom a je plne pod jeho kontrolou, alebo sa po ceste pohybuje v automatizovanom režime či s prispením pokročilých asistenčných systémov. Mercedes chce byť a vlastne sa už stal prvým výrobcom, ktorý to zmení...

Automobilka totiž aktuálne získala súhlas v Kalifornii a Nevade, ktorý umožňuje jej automobilom používať zvláštne farebné osvetlenie v prípade, že ich vodiči prepnú ovládanie na autonómne riadenie úrovne 3, ktoré Mercedes predáva pod obchodným označením Drive Pilot.

„Čím viac automatizovaných áut sa bude pohybovať po cestách, tým dôležitejšia bude komunikácia a interakcia medzi nimi a okolím,“ tvrdí Markus Schäfer, šéf vývojového oddelenia Mercedesu a dodáva, že ich firma týmto krokom opäť stanovuje nové štandardy v automobilovom priemysle.

To nie je prehnaná marketingová pochvala. Štúdie s testovanými osobami ukázali, že tyrkysová farba je pre označenie zvláštneho režimu automobilu ideálna. Je možné jasne ju odlíšiť od iných farieb osvetlenia vozidla, „nebije“ sa so semaformi či inými núdzovými, respektíve výstražnými svetlami a vysoké hodnotenia dostala tyrkysová aj z fyziologického či psychologického hľadiska, pretože neoslňuje a dá sa na ňu veľmi rýchlo privyknúť. „To môže výrazne znížiť riziko zámeny,“ dodáva k tomu Mercedes.

Nemci chcú teraz z tyrkysových obrysových svetiel urobiť medzinárodne uznávaný, jednoducho zrozumiteľný štandard vizualizácie autonómneho režimu a chcú ho okrem Spojených štátov presadiť tiež v Európe a Číne. Pomôcť im v tom majú výsledky spomínaných štúdií, pričom samotný Drive Pilot so zvláštnym osvetlením bude zatiaľ dostupný len pre modely EQS a triedu S.

Kým Kalifornia povolila Mercedesu používať tyrkysové svetlá v testovacom režime na najbližšie dva roky a následne majú byť výsledky vyhodnotené, v Nevade bolo rozhodnuté. Od roku 2026 môžu automobilky montovať toto osvetlenie do svojich áut sériovo. Oba severoamerické štáty sú považované za priekopníkov, pokiaľ ide o autonómne riadenie a sú pomerne liberálne aj z pohľadu zavádzania nových predpisov.

Samozrejme to ešte neznamená, že sa tyrkysové svetlá stanú v priebehu pár rokov bežný štandardom po celom svete, Mercedes ale celkom rozumne argumentuje za ich prijatie napríklad tým, že vodiči budú potrebovať istú formu ochrany pred políciou.

V prípade, že majú dnes aktivovaný autonómny režim úrovne 3, ktorý im dovoľuje venovať sa aj niečomu inému ako šoférovaniu, môžu pred hliadkami vyzerať, že sú bezpečnostnou hrozbou pre okolitú premávku. Tyrkysové svetlá dajú jasný signál, že auto je pod kontrolou.

zdroj: Mercedes