Elektromobil si poradí aj v horúčave
Pred dlhšou letnou jazdou je nevyhnutné zabezpečiť dostatok paliva alebo dobitú batériu. Elektromobily v tejto situácii obstáli rovnako dobre ako autá so spaľovacím motorom. „Ľudia sa stále obávajú elektromobilov, no ide často o nedostatok informácií. V praxi zvládnu jazdu s klimatizáciou úplne spoľahlivo,“ vysvetľuje Petr Vaněček, generálny riaditeľ AAA AUTO a Mototechna. Elektromobily navyše nezaťažujú okolie výfukovými plynmi a ich spotreba počas státia v zápche zodpovedá len potrebe klimatizačnej jednotky.
Systém HVAC (vykurovanie, vetranie, klimatizácia) spotrebuje pri štandardnej prevádzke v lete zhruba 0,5 až 2 kW. V prípade modelu Tesla 3 pri vonkajšej teplote 35 °C a nastavenej vnútornej teplote 20 °C bol výkon klimatizácie stabilizovaný na úrovni 1,4 kW. Pri batérii s kapacitou 78,8 kWh tak vozidlo dokáže chladiť interiér približne 50 hodín – čo je podobná výdrž ako pri moderných dieseloch s plnou nádržou.
Päť stupňov ako odporúčanie, nie dogma
Hoci lekári odporúčajú, aby rozdiel medzi vonkajšou a vnútornou teplotou nepresahoval 5 -7 °C, nie je to pevné pravidlo. Ak je vonku 35 stupňov, môžete v aute pokojne nastaviť aj 25 stupňov. Dôležité je, aby ste ku koncu cesty teplotu opäť mierne zvýšili, aby ste znížili riziko teplotného šoku pri výstupe z vozidla. Na zníženie teploty pomáhajú aj rôzne druhy tieniacich pomôcok. Ak nemáte možnosť parkovať v tieni, efektívne sú najmä reflexné clony umiestnené z vonkajšej strany čelného skla. Tie môžu znížiť teplotu v kabíne až o osem stupňov. Interiérové clony dosahujú zhruba polovičný účinok. Novinkou sú „dáždnikové“ clony či posuvné textilné tienidlá na zadné okná, ktoré umožňujú vetrať aj pri zatienení.
Pozor na rozpálené povrchy
Nielen vzduch, ale aj jednotlivé časti interiéru, najmä kovové, sa dokážu rozpáliť na vysoké teploty, ktoré môžu pri dotyku spôsobiť popáleniny. Odporúča sa cez ne prehodiť handričku alebo iný kus látky. Výrazný rozdiel môže priniesť aj zatmavenie okien – fólie na sklách znížia teplotu zadných sedadiel či detských autosedačiek až o desať stupňov.
Klimatizácia potrebuje pravidelný servis
Až 95 % áut predaných v AAA Auto a Mototechna je vybavených klimatizáciou. Jej prítomnosť však automaticky neznamená, že bude vždy spoľahlivo fungovať. „Je potrebné ju pravidelne servisovať – kontroluje sa najmä tesnosť okruhu, vymieňa chladiaca kvapalina a dezinfikuje celý systém, čím sa odstránia baktérie a plesne,“ upozorňuje Vaněček.
K lepšej životnosti prispieva aj správne používanie. Po nasadnutí do rozpáleného auta odporúčajú najprv vyvetrať – stačí otvoriť dvere alebo okná a chvíľu jazdiť, aby sa horúci vzduch odviedol. Potom zapnite klimatizáciu naplno a nechajte interiér vychladiť. Fúkanie nastavte tak, aby vzduch nemieril priamo na telo, ale napríklad na sklá. Keď je teplota v kabíne príjemná, môžete ju znížiť a nastaviť na stabilnú hodnotu. Pri krátkych jazdách v meste je výhodnejšie používať otvorené okná než intenzívne klimatizovanie.
Záver: Letné horúčavy preveria nielen trpezlivosť vodiča, ale aj technickú výbavu auta. Správne používanie klimatizácie, dostatočná údržba a praktické opatrenia, ako je tienenie a odvetranie, môžu zásadne zvýšiť komfort počas jazdy. Namiesto obáv sa teda riaďte faktami – a vaše letné cesty budú o poznanie príjemnejšie.
zdroj: AAA Auto
zdroj: AAA Auto