Zdá sa, že na Slovensku začne s chodcami platiť takzvaný český model. Čo to presne znamená? Ministerstvo to píše pomerne jasne: „Chodec bude mať prednosť na priechode po novom už vtedy, keď sa zjavne chystá na tento priechod vstúpiť!“
To samozrejme neznamená jeho absolútnu prednosť pred autami. Aj pre chodca bude platiť, že „nesmie vstúpiť na priechod náhle“, kde dôraz platí práve na to posledné slovo! Ale stačí, aby sa k priechodu priblížil a pre vodiča to bude signál, že má povinnosť zastaviť.
Aby niečo také bolo možné, budú vodiči povinní jazdiť pred priechodmi takou dostatočne nízkou rýchlosťou, aby v prípade potreby mohli zastaviť.
Rýchlosť pod lupou
Novela zákona tiež znižuje hranicu prekročenia rýchlosti, ktorá je považovaná za porušenie pravidiel takzvaným „závažným spôsobom“.
Doteraz to bolo prekročenie rýchlosti o viac ako 50 km/h v obci. A o viac ako 60 km/h mimo obce. Ak novela prejde, po novom to bude „prekročenie rýchlosti o viac ako 30 km/h v obci“ alebo „o viac ako 40 km/h mimo obce“.
Samotná výška pokút sa nemení, mení sa len rozpätie pri jednotlivých úrovniach pokút! Podrobnejšie vám to vysvetlí tabuľka, pamätajte ale na jeden príklad, ktorý to vám to vysvetlí vcelku jednoducho:
Momentálne v blokovom konaní zaplatíte do 50 eur, ak vám policajti v obci namerali rýchlosť do 70 km/h. Po schválenej novelizácii stačí, aby vám na rovnakej päťdesiatke namerali 66 km/h a môže vás to stáť až 400 eur!
Prekročenie rýchlosti v km/h |
Výšky pokút |
||||
---|---|---|---|---|---|
V obci |
Mimo obce |
Blokové konanie |
Riadne konanie |
||
Súčasnosť |
Návrh |
Súčasnosť |
Návrh |
||
do 20 |
do 15 |
do 30 |
do 25 |
do 50 € |
do 100 € |
21-50 |
16-30 |
31-60 |
26-40 |
30 - 400 € |
150 - 600 € |
51 a viac |
31 a viac |
61 a viac |
41 a viac |
250 - 800 € |
500 - 1000 € |
„Recidivisti“ pod drobnohľadom
Ak niekto opakovane porušuje pravidlá, čaká ho tvrdý postih. Lehota na sledovanie závažných priestupkov sa predlžuje z 12 na 24 mesiacov a štvrtý priestupok znamená odobratie vodičáku. Návrat za volant bude podmienený rehabilitačným programom, doškoľovaním aj psychotestami.
E-kolobežky a malé elektrické vozidlá
Elektrické kolobežky, segway a podobne dostávajú vlastnú kategóriu nazvanú malé elektrické vozidlá. Budú musieť mať výrobný štítok, nesmú mať sedadlo a dosahovať rýchlosť viac ako 25 km/h. Používanie vozidiel, ktoré nespĺňajú tieto požiadavky, bude závažným priestupkom!
Ruší sa tiež obmedzenie používania elektrických kolobežiek len osobami nad 15 rokov.
Elektrické kolobežky nebudú môcť jazdiť po chodníku, výnimkou budú deti do 10 rokov a ich sprevádzajúca osoba. Na vodičov e-kolobežiek sa budú vzťahovať podobné práva a povinnosti, ako majú cyklisti.
Objektívna zodpovednosť
Asi najkontroverznejšou časťou novely sú zmeny týkajúce sa objektívnej zodpovednosti. Polícia chce, aby sa rozšíril okruh porušení pravidiel cestnej premávky, ktoré možno riešiť práve prostredníctvom objektívnej zodpovednosti. Čo to znamená?
Aj keď nebudete sedieť za volantom, respektíve nebudete ani cestujúcim v danom vozidle, budete vy ako držiteľ auta zodpovedný za to, že jeho vodič bude po novom zachytený pri jazde v protismere, vjazde do križovatky, ak nie je možné pokračovať v jazde, pri nedodržaní minimálnej vzdialenosti, používaní telefónu počas jazdy či nezapnutí bezpečnostného pásu.
Polícia skrátka chce, aby ste sa nemohli vyviniť zo zodpovednosti tým, že oznámite, kto v danom čase šoféroval. Zruší vám možnosť podať odpor proti rozkazu. A odkazuje vám, že si budete môcť „nárokovať u vodiča náhradu uhradenej pokuty“.
Podľa polície je špekulatívne, ak je napríklad na kamerovom zázname za volantom muž bez zapnutého bezpečnostného pásu a vy ako držiteľka vozidla odmietnete zaplatiť pokutu. Skrátka tvrdí, že ste zodpovední za priestupky iných vodičov, pretože ich nedokáže riešiť na mieste.
Komplikovanejšie k vodičkému preukazu!
Novela prináša povinnosť absolvovať najprv teóriu a teoretickú skúšku v autoškole ešte pred praktickým výcvikom (!), pričom testy budú elektronické a prísnejšie.
Až po úspešnom absolvovaní teoretickej skúšky budete môcť pokračovať v praktickej časti vodičského kurzu, teda v jazdách na autocvičisku a v premávke a následne sa prihlásil na praktickú časť skúšky.
Skracuje sa tiež čas zákazu jázd pre nákladné vozidlá nad 7,5 tony cez sviatky a rozširujú sa výnimky z tohto zákazu, čo má zlepšiť plynulosť dopravy. Taxíky budú môcť využívať BUS pruhy len tam, kde to povolí dopravná značka. Zároveň sa ruší zákaz otáčania na riadenej križovatke (ak to nezakazuje značka) a posilňuje sa záväznosť stanovísk polície pri dopravnom značení a obchádzkach.
Účinnosť zmien!
Všetky tieto zmeny ešte nie sú platné – novela zákona je zatiaľ v legislatívnom procese. Účinnosť väčšiny opatrení sa navrhuje od 1. decembra 2025 po schválení vo vláde a Národnej rade SR. Zmeny týkajúce sa postavenia chodcov na priechodoch a mechanizmov pre recidivistov by mali začať platiť od 1. apríla 2026 a rozdelenie vodičského kurzu a skúšky z odbornej spôsobilosti od 1. októbra 2026.
Je podľa navrhovaná novela zákona o cestnej premávke krok správnym smerom?
Odpovedalo 33 ľudí
zdroj: Minv Slov-lex.sk