Audi Golfu R 5-valec nedopraje

Poďme pekne po poriadku a začnime pod kapotou. Žiaľ, Audi je na svoj 2,5 TFSI 5 valec poriadne chamtivé a pre Golf R ho neuvoľnilo. Technicky je auto v podstate nižší a mrštnejší Tiguan R. Pod kapotou má rovnaké 2.0 TSI s výkonom 235 kW (320 k), krútiacim momentom 420 Nm a novým zadným diferenciálom. Na 100 km/h aj vďaka pohonu 4motion vystrelí za 4,7 sekundy. To je rovnaká hodnota, akú dosahuje Mercedes AMG A35. Na výkonnejšie A45S mu chýba 8 desatín sekundy. Jeho maximálna rýchlosť je bežne obmedzená na 250 km/h, avšak ak si objednáte balík R-Performance Package, hranica sa posunie na 270 km/h! Navyše dostanete väčší strešný spojler, ktorý znižuje vztlak a tým zlepšuje stabilitu zadnej nápravy vo vysokých rychlostiach.

Furt bokem? Pravdepodobne nie...

Súčasťou R-Performance Package sú aj dva špeciálne režimy. Prvým je pravdaže ten driftovací. Jeho prítomnosť umožňuje pohon všetkých kolies 4Motion s funkciou R-Performance Torque Vectoring. To znamená, že vzadu má špeciálny diferenciál schopný variabilne prerozdeľovať krútiaci moment medzi zadné kolesá. Druhým je režim Special, ktorý je optimalizovaný pre Severnú slučku Nürburgringu. Zaujímavou poznámkou je, že tlmiče sú v tomto móde nastavené mäkšie, než pri najagresívnejšom režime Race. Režim Special je teda ideálny pre jašenie sa na okreskách. Ešte lepšou správou je, že v oboch režimoch sa vypína automatické preradenie 7-stupňovej DSG prevodovky. Tá bude teda čakať na váš pokyn. A ten môžete zadávať cez veľké pádla pod volantom a nie iba maličké krídielka, aké sme videli v autách VW Group doposiaľ. S týmto trendom sa začalo už pri Tiguane R.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Keď už som nakukol do interiéru, o ňom veľa písať netreba. Stále je to ten plne dotykový Golf 8 bez podsvieteného ovládania klimatizácie. Pribudla však typicky modrá R farba, športové sedadlá, R tlačidlo na volante a digitálny prístrojový štít ponúkne aj funkciu “shift lights”, teda farebné upozornenia na preradenie. Volkswagen Golf R má takisto ambíciu stať sa viac šoférske. O to by sa mal po softvérovej stránke postarať Vehicle Dynamics Manager. Ten sústreďuje všetky funkcie jazdy do jednej riadiacej jednotky. Systémy tak nekonajú každý zvlášť, ale navzájom spolupracujú pre dosiahnutie želaného cieľa. Vehicle Dynamics Manager v Golfe R prepája systém pohonu všetkých kolies s elektronickými uzávierkami diferenciálov XDS plus, s adaptívnym podvozkom DCC schopným meniť svoju tuhosť až 200-krát za sekundu a s progresívnym riadením. Po konštrukčnej stránke inžinieri takisto nezaspali a pre zákazníkov pripravili o 20 mm nižší podvozok pričom využíva o 10 % tuhšie pružiny a stabilizátory. Adekvátne sú upravené aj tlmiče a ich kalibrácia. Odklon predných kolies sa zväčšil až na 1°20’. Zadná viacprvková náprava má modifikované uloženia ramien a náboja, opäť pre väčšiu podporu auta v zákrutách. Predná nápravnica je hliníková. Zvyšuje tuhosť auta a presnosť riadenia, pričom šetrí 3 kg hmotnosti. Automobilka sľubuje väčšiu priľnavosť a agilitu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Chudobná farebná paleta

Športový charakter korunujú agresívnejšie nárazníky, strešný spojler a 19 palcové disky. Tie môžete dokonca obuť aj do semi slickov. O adekvátne spomalenie a výdrž sa potom starajú športové brzdy s modifikovanými hliníkovými strmeňmi. Každý strmeň je tak až o 600 g ľahší, než pred tým. Pri neodpruženej hmotnosti je to významná úspora. Samozrejmosťou je možnosť úplne deaktivovať ESC. Ak si ešte nie ste istí, môžete využiť aj športový režim ESC. Miernym sklamaním je úvodná farebná ponuka, ktorá obsahuje iba tri farby. R modrá, čierna a biela. K zaujímavým príplatkom patrí spomínaný R-Performance Package a titánový výfukový systém Akrapovič. Ten ponúkne slušný zvukový prejav a ušetrí 7 kilogramov z hmotnosti. Objednávky na vybraných Európskych trhoch sa začínajú od 5. novembra.

Zdroj: volkswagenblog.sk

Foto: Volkswagen