Mercedes-AMG CLA45s Shooting Brake 4Matic+ je výnimočné auto. Nielen svojím dlhým názvom, ale najmä koncepciou pohonu aj karosérie, vďaka čomu na trhu prakticky nemá konkurenta. Fabrika ho navyše poňala ako akúsi výkladnú skriňu medzi „malými“ Mercedesmi, teda medzi autami s priečne uloženým motorom postavenými na rovnakej podvozkovej platforme, ako má trieda A. Aj preto medzi prednými podbehmi nesídli žiadny šesťvalec (nie je tu naň priestor), ale poriadne nadopovaný štvorvalec. Ide o agregát M260 s objemom 1991 cm3, ktorý musel prejsť radom modifikácií, aby mu fabrika zabezpečila potrebnú spoľahlivosť. Vo verzii CLA45s je totiž naladený až na 310 kW (422 k), čo z neho robí suverénne najvýkonnejší štvorvalcový dvojliter na trhu. Kvôli vyššiemu prepĺňaciemu tlaku (max. 2,1 baru) mu konštruktéri znížili kompresný pomer na 9:1 (verzia AMG CLA35 má 10:1), špičku výkonu posunuli o 1000 ot./min. vyššie (CLA 35 dosahuje maximum pri 5750 otáčkach) a krútiaci moment posunuli až na 500 Nm (ale pozor, v relatívne úzkom rozpätí 5000 – 5250 ot./min.). Aby konštruktéri motoru pomohli, nahradili pôvodnú sedemstupňovú dvojspojkovú „skriňu“ novou osemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou AMG Speedshift DCT 8G. A aby bolo preraďovanie pod plynom efektnejšie, no neroztrhalo prevodovku na kusy, motor dokáže pri radení vyššie na moment prerušiť zapaľovanie. Samozrejmosťou sú elektronické medziplyny pri podraďovaní, čo robí celé to divadlo okolo jazdy ešte príťažlivejšie.

Turbo tohto motora tlačí až 2,1 baru, jeho ložiská sú preto logicky chladené nielen olejom, ale aj vodou. Keďže ho konštruktéri otočili o 180 stupňov (AMG CLA35 má sanie vzadu a výfuk vpredu), aby zmenšili objem sania a zrýchlili jeho reakcie, museli vytvoriť aj špeciálny kanál na prívod chladiaceho vzduchu priamo k telesu turbíny. Ako kľúčovým sa tu ukazuje práve tepelný manažment celého agregátu (vrátane prevodovky a príslušenstva). Zaujímavosťou motora je aj dvojité vstrekovanie paliva, teda využíva aj piezoelektrické vstrekovanie (s pracovným tlakom 200 barov) pre rýchlejšiu prvotnú reakciu, aj solenoidové vstrekovače pre vyššiu objemovú účinnosť a oblasť vysokých výkonov. Podávacie palivové čerpadlo tlačí 6,7 baru. Zaujímavosťou sú aj oddelené chladiace okruhy pre hlavu a zvody (chladnejší okruh, kvôli tepelnej ochrane) a blok motora (teplejší, kvôli zníženiu trenia). Kým vodu v hlave ženie mechanické čerpadlo, blok si Mercedes dochladzuje elektrickým čerpadlom). 

„Štvorkolka“ na driftovanie

Aby auto zvládalo potrebné výkony, konštruktéri upravili aj jeho skelet. V porovnaní s verziou AMG CLA35 tu pribudli výstuhy pod zadnými sedadlami, pri dolnom uchytení A-stĺpikov a nová je aj rozpera medzi zosilnenými úchytmi predných tlmičových vzpier. Dodatočný hliníkový plech sa objavil aj pod predným pomocným rámom.

Prevodovka pre verziu AMG CLA45s 4Matic+ má osem prevodových stupňov (verzii AMG CLA35 stačí o stupeň menej).

Pri veľmi dynamických autách sú ešte kľúčovejšie, než samotný motor, brzdy. Aj v tomto prípade nenechal Mercedes nič na náhodu a AMG CLA45s doprial vpredu šesťpiestikové strmene s kotúčmi ø 360 x 36 mm a vzadu jednopiestikové strmene a kotúče ø 330 x 22 mm. Už tieto čísla samy o sebe vyvolávajú pocit istoty, veľmi účinné a odolné sa však brzdy ukázali aj v praxi.

Veľmi zaujímavým je aj samotný pohon všetkých kolies. Maroš vo videu predvádza zaujímavú schopnosť auta jazdiť zákruty v drifte, no zároveň krásne ilustruje, že urobiť auto s priečne uloženým motorom, ktoré bolo primárne „predokolkou“ tak, aby sa z neho stal driftovací špeciál, nie je nič jednoduché. V prípade verzie AMG CLA45s 4Matic+ je auto vzadu vybavené namiesto jednej až dvomi elektromechanickými spojkami. Ide o uhlový prevod s lamelovou spojkou pre každé zadné koleso. Ak sa zopnú, z auta sa stane štvorkolka s pevným rozdelením krútiaceho momentu 50:50 medzi prednou a zadnou nápravou. V tzv. „Drift móde“ však dokáže elektronika krátkodobo poslať celých 100 % krútiaceho momentu určeného pre zadnú nápravu len na vonkajšie koleso, čo stačí na to, aby si Mercedes pod plynom odtrhol zadok do šmyku. Na zadnom vonkajšom kolese teda máme 50 % celkového krútiaceho momentu, zatiaľ čo predné kolesá si medzi sebou prelievajú zvyšnú polovicu (základom sa na moment stane pomer 25:25). Elektronika zároveň sleduje mnoho parametrov, takže mieru bočného šmyku pod plynom dokáže regulovať podľa zvoleného režimu (to vysvetľuje, prečo si na výjazdoch zadkom pohodí aj v športovom režime bez aktivovaného „Drift módu“). Prioritou však zostáva bezpečnosť a stabilita, takže v bežných režimoch sa viac stráži a v momente, keď je to potrebné, začne postupne prelievať silu medzi všetkými štyrmi kolesami tak, aby ste auto pri troche príčetnosti udržali na ceste (úplné poleno ho samozrejme aj tak dokáže poslať zadkom do zvodidiel). Principiálne je toto riešenie podobné riešeniu od GKN (známe z Fordu Focus RS či Insignie), v tomto prípade je však dodávateľom systému rakúska spoločnosť Magna Steyr.

CLA 45s 4Matic+ v podstate nie je permanentnou "štvorkolkou", v určitých momentoch sa tak však dokáže správať. Na ktorékoľvek zadné koleso dokáže poslať až 50 % z celkovej hnacej sily, čo mu stačí na to, aby zadok "odtrhol" do šmyku a následným prerozdeľovaním momentu medzi zvyšok kolies auto udržal v drifte.

V teste 4x4 zároveň vidieť, ako dômyselne dokáže systém 4Matic+ pracovať. Práve zásluhou dvojice spojok na zadnej náprave dokáže krátkodobo poslať na zaťažené zadné koleso až 100 % sily určenej pre zadnú nápravu, čo stačí na to, aby sa auto pohlo aj pri trakcii na jedinom, navyše zadnom, kolese.

Keď sa nad tým človek zamyslí, v svetle technickej, aj optickej výnimočnosti tohto auta rozumiem ľuďom, ktorí sú za toto „kombi“ ochotní zaplatiť spomínaných 86 000 eur (testovaný exemplár).

Typ karosérie: kombi
Trieda / kategória: Nižšia stredná trieda
Vonkajšie rozmery: 4688/1830/1442
Druh pohonu: benzínový motor, pohon všetkých kolies
Zdvihový objem (ccm): 1991
Počet valcov / ventilov: 4/16
Maximálny výkon (kW / ps): 310/421 k pri 6700 ot./min.
Maximálny krútiaci moment (Nm): 500 Nm pri 5000 - 5250 ot./min.
Maximálna rýchlosť (km/h): 270
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 4,0
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): 10,5/7,2/8,4
Prevodovka: 8-dvojspojková
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1600
Brzdy: 360 x 36 mm/330 x 22 mm
Podvozok: vzpery MacPherson, viacprvkové zavesenie vzadu
Rozmery kolies: 245/35 ZR 19
Rázvor: 2729
Objem nádrže: 51
Objem kufra: 505
Cena ( Euro ): 69 790