Golf R

Začneme s najnovším prírastkom do rodiny R, novým Golfom R, ktorý má vcelku bohatú históriu. Prvý Golf s pohonom všetkých kolies prišiel v roku 2002, ešte pod označením R32. Pod kapotou sa nachádzal poctivý atmosférický motor V6 s objemom 3,2 litra a výkonom 241 koní, čo bol v tom čase najvýkonnejší sériový Golf, aký VW vyrobil. O 7 rokov neskôr sme tu mali už tretí Golf s pohonom 4x4, ktorý už však vymenil atmosférický motor V6 za preplňovaný 4-valec a zároveň aj zmenil svoje označenie z R32 na R, ktoré poznáme dodnes. Dnes tu však máme rok 2020. S ním prišla už 8. generácia Golfa a teda aj jeho športová verzia R.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Piaty a zároveň aktuálny Golf R poháňa turbom preplňovaný benzínový 4-valec 2.0 TSI s priamym vstrekovaním paliva. S výkonom 235 kW (320 k) zároveň ide o najvýkonnejší motor konštruktérskeho radu EA888, keď oproti svojmu predchodcovi ponúka o 20 koní viac. O rovnakú hodnotu vzrástol aj maximálny krútiaci moment, teda zo 400 na 420 Nm. Zaujímavé sú aj  niektoré konštruktérske riešenia, ako napríklad kvapalinou chladené zberné výfukové potrubie integrované do hlavy valcov či variabilné časovanie nasávacích a výfukových ventilov s prepínaním zdvihu nasávacích ventilov v dvoch stupňoch. Vďaka týmto riešeniam je možné optimálnejšie regulovať výmenu plynov s ohľadom na výkon, spotrebu a aj emisie. Golf R dostal aj nový systém pohonu všetkých kolies 4MOTION R-Performance Torque Vectoring so selektívnym rozdeľovaním krútiaceho momentu na zadné kolesá. Daný pohon všetkých kolies má namiesto diferenciálu zadnej nápravy dve lamelové spojky pripojené k hnacím hriadeľom zadných kolies, ktoré rozdeľujú krútiaci moment variabilne nielen medzi obidvoma nápravami, ale aj medzi obidvoma zadnými kolesami. Vďaka tomu je možné preniesť až do 100 percent disponibilného krútiaceho momentu na vonkajšie zadné koleso v zákrute.

Tiguan R

VW Tiguan tento rok prešiel modernizáciou a s ním prišla aj verzia R. Tá disponuje rovnakou pohonnou jednotkou ako Golf R, 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG a aj novým pohonom všetkých kolies 4MOTION s R-Performance Torque Vectoring. Oproti bežnému Tiguanu má verzia R aj o 10 mm menšiu svetlú výšku či športový podvozok s tlmičmi DCC. Od klasickej verzie tiež R-ko odlišujú športové dizajnové prvky ako v exteriéri, tak aj v interiéri. Nový Tiguan R bude možné na Slovensku objednať od polovice decembra 2020 s uvádzacou cenou 49 810 eur. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Arteon R

Okrem novej karosárskej verzie Shooting Brake pribudla tento rok aj športová verzia R, na ktorú sa mnohí veľmi tešili. Aj tu sa však nachádza rovnaký 2,0-litrový 4-valec s výkonom 235 kW (320 k), prevodovka či pohon všetkých kolies, avšak Arteon sa od ostatných modelov značky odlišuje hlavne svojím krásnym a elegantným dizajnom, ktorý v spojení so športovými prvkami R ponúka doslova pastvu pre oči. Na Slovensku bude Arteon R k dispozícii až od februára 2021 s cenou od 55 750 eur, pričom za Shooting Brake R si priplatíte o 880 eur viac. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

T-Roc R

R-ková verzia T-Rocu využíva ešte staršiu verziu pohonnej jednotky, ktorou disponoval aj predošlý Golf R. Dvojlitrový 4-valec tak ponúka 221 kW (300 k) s maximálnym krútiacim momentom 400 Nm. Disponuje tiež športovo ladeným podvozkom s progresívnym riadením a brzdovou sústavou so zväčšenými kotúčmi. Od bežného T-Rocu ho odlišujú aj športové dizajnové prvky a štyri koncovky výfuku. Na Slovensku sa predáva od konca minulého roka, pričom aktuálne je k dispozícii za akciovú cenu 38 780 eur. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Touareg R

Posledným z rodiny R je Touareg, ktorý je prvým výkonným modelom značky s pohonom plug-in hybrid. Srdce auta tvorí preplňovaný benzínový 6-valec 3.0 TSI, ktorý dodáva 250 kW (340 k). Dopĺňa ho však elektromotor, a tak maximálny systémový výkon dosahuje 340 kW (462 k) a krútiaci moment 700 Nm. Ten sa prenáša prostredníctvom 8-stupňovej automatickej prevodovky tiptronic na všetky štyri kolesá. Pohon všetkých kolies 4MOTION zároveň využíva namiesto lamelovej spojky medzinápravový diferenciál Torsen, a tak je Touareg R jediným R-kom s permanentným pohonom všetkých kolies. Na Slovensku je aktuálne k dispozícii za akciovú cenu od 80 800 eur. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Zdroj, foto: Volkswagen