Modernizáciu na kombíku vidno, žiaľ, len spredu.

Francúzi museli Peugeotu 508 zmeniť hlavne motory. Nie žeby ponuku zásadne zmenili. Tá je na auto tejto triedy stále skôr obmedzená. Bolo však nutné upraviť ich pre normu Euro6. Nové motory sú nie len ekologickejšie, ale aj o štipku výkonnejšie. Sortiment obsahuje jediný benzínový 4-valec 1,6 THP so 120, alebo 165 koňmi a tri nafťáky. Najmenšie HDI má 1,6 l a 115 koní. Stred ponuky je 2,0 liter (140 alebo 165 k). Vrcholom ostal spomínaný model GT s 2,2 litrom. Ponuku ešte dotvárajú dve verzie hybridu 508RXH. Kombík na štýl allroadu však Peugeot rád profiluje ako samostatný typ ponuy (ktorým nie je). No aj cenovo je to iná záležitosť a sotva osloví tých, ktorí by zvažovali iné z verzií okrem špičky 508GT. 

Každý, kto Peugeot 508 aspoň okrajovo eviduje optické zmeny od r2014 spozná na pohľad. S pochvalou konštatujem, že zmenu nemusel urobiť len dodávateľ svetiel, ale zásadne iný je predný nárazník a maska. Mrzuté je, že pri modeloch kombi (teda aj RXH) zadok nemenili vôbec. To je trochu škoda, lebo práve kombi verzia je lepšia voľba. Nie len pre praktickosť, ale aj tvarovú výváženosť. Neteší, že 3 strany zo štyroch má rovnaké ako modely z pred roka 2014. Horšie však je, že viaceré naše výčitky s pred 4 rokov ostali nevypočuté aj teraz. Týkajú sa hlavne nevhodných odkladacích priestorov v interiéri. Na TopSpeed.sk sa snažíme testovaniu kastlíkov, držiakov pohárov, či odkladačom na mince nevenovať. No tu sa fakt nedalo inak, aj preto, lebo je to vyslovene business auto. A to znamená mobil, alebo dva, tablet, potreba neustále niečo nabíjať, nastupovať a obsluhovať auto čistý a pekne oblečený, nápoje a desiaty pre dlhé cesty a podobne... A v mnohom z uvedeného modernizovaný Peugeot 508 ako manažérske auto neobstojí... :(

Meranie priebehu výkonu a krútiaceho momentu motora u partnera MMracing dopadlo tak presne, ako už dávno nie. Max. výkon motora test na valcovej brzde potvrdil na koníka presne, krútiaci moment je nepatrne vyšší. Hodnoty síce zďaleka nepatria medzi špičkové, dokonca sú už podpriemerné, no tento motor sa ani s najväčším Peugeotom vôbec netrápi a aj priemerne obsadené auto má slušnú dynamiku a pružnosť. Veľkou novinkou bude pre väčšinu majiteľov nutný nový návyk na radenie prevodov. 6st. prevodovka má tak dlhé prevody, že doslova všade (okrem diaľnice) budete mať o jeden stupeň nižšie, než by ste prirodzene volili. Alebo sme už tak zmagorení z odporúčaní palubných systémov v iných autách, ktoré nás učia radiť už pri 1600 ot?! Pre dlhodobejšiu výdrž motora je toto riešenie vlastne super!

Jazdnými vlastnosťami Peugeot 508 kombi neohúri, no ani nemusí. Toto nie je auto pre pilotov, pretekárov ani permanentne uponáhľaných. To by v prvom rade každy volil výkonnejšiu verziu. No nie sú ani katastrofou, ale príjemným kompromisom. Osobne mi vyhovuje skôr tuhšie nastavenie pruženia, je až netypicky nefrancúzske. O to viac, že sa jedná o najväčšie a asi aj najpohodlnejšie auto značky (neviem totiž aké je MPV 5008). S predbiehaním je len jediný problém, alebo teda presnejšie zvláštnosť. Tu naozaj treba pred manévrom podradiť aj o dva stupne nižšie. To dnes v mnohých autách netreba a ja si myslím, že je to zlé. Vodiči, dokonca aj tí, ktorí bazírujú na manuálnej prevodovke, nie sú ochotní podraďovať ani pri dynamickej jazde. Chcú vlastnosti CVT, no nechceli by ju ani zadarmo. My ľudia sme fakt divní... (teda mnohí, nie všetci :).

Problémom Peugeotu 508 je skôr fádnosť. Veď si len zoberme konkurentov. Superb, Passat, Mazda6 - iné menovať ani netreba, lebo toto sú šampióni triedy. No aby som bol komplexnejší, tak ešte Insignia, C5, Accord, Legacy, Mondeo, i40, Avensis. Koľkí z vás by šli priamo k predajcovi francúzskeho tovaru? V inom čase asi viacerí, no v rokoch 2014 - 2015 asi málokto. Obe autá od PSA sú dnes už prestarnuté. Rozhodovanie neuľahčí ani testovacia jazda, lebo už prvé momenty vodičovi okrem mnohých pozitív ukážu celkom blbé nedostatky. Nebude kam položiť mobil, iritácia pokračuje pohľadom kamery pri cúvaní, ktorá má, navyše, v tme a za dažďa šedý zákal a škúli na vlastný zadok viac než by bolo vhodné. Mimochodom dážď. Keď prší, kufor radšej neotvárajte, lebo rovnako sedan aj kombík vám ho vyoblieva. A vás tiež, ak zostanete stáť priamo pod ním, ako to ľudia bežne robia a pri iných autách zväčša aj môžu. V poriadku to je len jediný deň v roku, na veľkonočný pondelok :) FullLED svetlá sú super prvok. Svietia výdatne. No asi všetky LEDky, ktoré sme skúsili boli praktickejšie, lebo: tieto majú hore fialový pás lomu svetla, diaľkové svetlá sa samočinne vypnú až keď protiidúce autá blikajú z oslepenia, a tak sa cítite arogantní. Funkciu adaptívnej selekcie protipremávky, žiaľ, nemajú. Natáčanie do zákrut preberajú len hmlovky. Čo je na dnes už naozaj málo. Pritom svetlá v Peugeote 308 nás milo prekvapili. A ďalší kontrast. Kým svetlá sú necitlivé, dažďový snímač je až precitlivelý. Stiera aj keď na čelné sklo len mucha pľuvne. Tieto veci si prosto budete ovládať sami, ako v aute z minulého desaťročia...

V roku 2011 získal typ Peugeot 508 mimoriadne vysoké hodnotenie aktívnej a pasívnej bezpečnosti. V troch oblastiach zo štyroch má prakticky 90% (čo je veľmi zriedkavé). Jedine v oblasti ochrany chodcov to nebolo ani 50%. To sa však týka pôvodnej verzie

Vnútro je prívetivejšie miesto, než by ste čakali. Hodnotné materiály, pekné spracovanie, nízka hlučnosť, skvelé predné sedadlá... až kým nezačnete objavovať doslova iritujúce detaily (vid +/-).

Kabína vyšším postavám poslúži a nie len vpredu. Milá drobnosť - vybratie pre nohy v stredovej konzole vzadu. Paráda! Potešia aj odklacie schránky v zadných dverách. Nie sú samozrejmosť. Výsledok? Predajcovia Peugeot si musia klientov uloviť hlavne cenou. Tú všeobecne typ 508 nemá zlú a teraz s balíkom business za 3 200 € v cene auta je to lákavá ponuka. No niektoré z vecí z nej používať nebudete, aj keď by ste radi. Sú totiž nedotiahnuté a nepratické. No pomerom cena/protihodnota je to určite jedna z lepších volieb. Peugeot má dnes v ponuke aj ozaj super autá. No bežný typ 508 medzi ne nepatrí. Verzia GT je oveľa lepšia, ale aj oveľa drahšia...

Peugeot 508SW 2.0 BlueHDI
rok výroby 2014

 

PLUSY:

+ motor nie je supersilák, no vládze dosť,
+ tuhšie pruženie,
+ predné sedadlá (komfort, opora)
+ slušný diaľničný krížnik,
+ veľká nádrž 72 l (dojazd až 1200 km),
+ priemerná spotreba 6,0 l/100 km,
+ priestor, komfort,
+ spracovanie interiéru,
+ LED svetlá (auto diaľkové reagujú neskoro),
+ viac info budúkov než je bežné,
+ na váhu veľmi dobré držanie stopy.



 

     

MÍNUSY:

- nepresné gumové riadenie,
- dlhé sprevodovanie 1 - 4 rýchlosti,
- el. park. brzda sa aktivuje vždy,
- pri cúvaní sa nevypne, zvuk upozornenia je katastrofa,
- nesklápateľný headup displej,
- podivný tempomat,
- chýba odkladací priestor pre smartphone,
- cúvacia kamera vidí až 1/3 z ŠPZ,
- cúvacia kamera je v tme nepoužiteľná,
- voda z veka steká do kufa i na hlavu,
- chýba adaptívny tempomat.

Cenník modelov Peugeot 508 platný na Slovensku.

Peugeot 508 SW 2,0 BlueHDI rok výroby 2014
Hnací agregát:

turbom prepĺňaný vznetový radový 4-valec s priamym vstrekovaním paliva systémom Common Rail, uložený vpredu naprieč, objem 1 997 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, max. výkon 120 kW (163 k) / 3 750 ot, max. krútiaci moment 340 Nm / 2 000 ot, litrový výkon 60 kW (82 k) / l, Euro V.

Pohon: manuálna 6-stupňová prevodovka, pohon predných kolies.
Podvozok: nezávislé zavesenie predných kolies Pseudo-MacPherson, vzadu viacprvková náprava, kotúčové brzdy, elektronické systémy podvozka: ABS, TCS, ESC...
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 7 x 17",
pneu 215/55 R17
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4829 x 1828 x 1487 mm, rázvor - 2817 mm, objem kufra - 512 / 1598 l, pohotovostná hmotnosť - 1 606 kg (bez vodiča), kombinovaná spotreba - 5,0 l/100 km, spotreba počas testu -  6,0 l/100 km, palivová nádrž - 72 l, výkonová hmotnosť 13,38 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 222 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 8,9 s

Cena:

Základna verzia 1,6 VTi - od 23 640 €
Testovaná verzia 2,0 BlueHDI - 31 200 €

Komentár redakcie: František HANZEL

Asi nebude veľa ľudí, ktorí si do showroomu pôjdu neomylne priamo po 508-ku. Prečo to tak je? Rozhodne nevyčnieva nad konkurentov a to je problém. Možno to automobilka zmení s uvedením novej generácie. Teraz však rozhodujú detaily a tie vás nepresvedčia. Prvým príkladom sú hneď svetlá. Majú síce Full LED technológiu a stále si myslím, že je to dobrá investícia, no ich automatická funkcia v 508 by si zaslúžila prepracovať. Systém síce iba prepína medzi diaľkovými a stretávacími svetlami a aj to málo robí zle. Ak raz vyskúšate ako fungujú vyspelé systémy v prémiových značkách, radšej sa ani nebudete chváliť, že máte vo svojom Peugeote automatické svetlá. Svoje muchy má aj dažďový senzor. Hoci to nie je veľká chyba, je pre zmenu príliš citlivý. Stačí pár kvapiek, či jemné mrholenie a stierače sa vám nezastavia. Do tretice je tu cúvacia kamera. Tretinu displeja zaberá snímané EČV. Kamera navyše nie je kvalitná, ani chránená pred zašpinením. Čiže je nepoužiteľná, keď prší a keď sa zotmie. Bez týchto príplatkov však bude 508 celkom príjemné auto s naozaj priestranným a vkusným interiérom. Hoci aj tu sa nájde pár drobností. Napríklad čudne veľký ovládací panel headup displeja a vypnínania trakčnej kontroly. Je len asi 3x väčší ako treba. Vôbec nedáva zmysel. Výsuvný štít head up displeja tiež nie. Ak vás totiž omrzí, zasunúť ho môžete jedine tak, že vypnete motor. Na druhej strane treba pochváliť elektrické nastavenie sedadiel. Prekvapí miesto na zadných sedadlách aj šikovne riešená konzola medi prednými sedadlami s výduchmi klimatizácie. V spodnej časti má totiž vybratie cez ktoré môžete prejsť nohou. Aj traja pasažieri vzadu si tak majú kam dať nohy.