Som naozaj veľmi veľmi rád, že chutný Peugeot 208 existuje okrem iných špeci verzií aj ako GTI. Po celý čas medzi predstavením konceptu a jeho vyskúšaním som čítal info o tom, ako chce a má byť podobný legendárnemu 205 GTI z 80. rokov. Ten je svetoznámy svojou hravosťou, ľahkosťou a ovládateľnosťou na limite. Žiaľ, aj keď na rôznych akciách som tieto hothatche ostatných 10 rokov stretával celkom často, francúzsku legendu som nikdy nevyskúšal. Pliesť tu teda odkazy a prepojenia medzi 205GTI a 208GTI nemám právo.

No myslím, že ani netreba, lebo usudzujem, že sa tu a vlastne kdekoľvek na svete sotva nájde majiteľ, ktorý si obe verzie mohol kúpiť ako nové. Je medzi nimi odstup prakticky presne 30 rokov. To v Peugeote tak dlho ani nik nepracuje, že by obe autá zažil priamo vo výrobe. No tých, ktorým Peugeot 205 GTI dal iskru a nadšenie pre francúzske športiaky je celkom dosť. A ja sa im vôbec nedivím... :)

Žiaľ, neskoršie športové verzie typov 206 a 207, ktoré mali byť pokračovaním malých žihadielok výrobca akosi hroty nenaostril dosť na to aby dušu, či srdce dokázali skutočne pichnúť. Sám výrobca preto otvorene priznáva, že tretia reinkarnácia legendy má byť originálu najbližšie. Nuž, môžem povedať, že 208 GTI je v mnohom aj podstatne ďalej. Samozrejme, máme r2013. Je teda zrejmé, že novinka je bezpečnejšia, aerodynamickejšia, podstatnej rýchlejšia a dynamickejšia. To po 3. desaťročiach vlastne musí byť. Všetky moderné autá sú. Myslím si však že je aj podstatne krajšia, lepšie postavená a svojim spôsobom nie len luxusná, ale až prémiová! Áno, sú to silné slová, no za tvrdením si po osobnom kontakte s viacerými novými peugeotmi v ostatnom čase stojím. V prípade typov 508 a RCZ určite.

 

Peugeot 208 GTI nie je tvarovo vydarený, je doslova krásny. Taký drobný decentný klenot, ktorý skrášli každú cestu rovnako ako pekný náhrdelník dekolt každej ženy.

GaΫtan Demoulin, šéf podvozkov v Peugeote tvrdí:"Tak ako pri 205 GTI, aj v tomto prípade sme chceli kompletne vyvážené auto. Tak aby bolo komfortné v meste a tiež na zlých cestách mimo obce. Práve tam, kde je väčšina športových modelov príliš tuhá. Je to GTI, takže je vyvinuté pre otvorené cesty, nie len pre uzavreté trate ako väčšina rivalov. Práve na zlých cestách zvyknú byť tuhé podvozky nepresné a zložité na ovládanie v presnej trajekórii. Vodič musí neustále korigovať smer. GTI musí byť na použitie jednoduchý, to je pravý duch modelov GTI." A ja sa s bossom po týždňovej skúsenosti s 208GTI môžem len plne stotožniť. V oblasti podvozka urobili naozaj skvelú prácu, pre denné použitie asi najlepšiu spomedzi všetkých súčasných ostrých drobcov.

Kým Ford Fiesta ST je presnejšia, precíznejšia a hravejšia a Renault Clio R.S. EDC výrazne dravejšie a divokejšie Peugeot 208 GTI je krajší, štýlovejší, až prekvapivo pohodlný, tichý a prívetivejší. Ak nie ste zaujatý pre žiadnu zo značiek a vyberali by ste s čistou, predsudkami nezaťaženou hlavou, vôbec vám nezávidím! Naozaj to vôbec nie je ľahké a správnym kľúčom budú musieť byť citové kritériá, nie technické, či namerané parametre. To najdôležitejšie v prípade týchto áut je, či sa doň tešíte vždy (preto ako vyzerá, znie, vonia, ako pôsobí na okolie), alebo len keď máte ísť nakladať. Ja som sa do Peugeotu 208 GTI tešil vždy. Až keď som v ňom jazdil, začal som si uvedomovať koľkými drobnými blbosťami ma štve. No zavše som sa z toho vyspal. A ráno som znova začínal s úsmevom a radosťou v momente, čo som sa naň pozrel. Naozaj je ľahké mu odpustiť, rovnako ako krásnej babe, ktorá vám dookola niečim lezie na nervy, no vy sa s ňou (par dón z toho) radi vyspíte, len nech ostane s vami... :)

Želaný posed za volantom tohto auta nenájde asi nik. Čím vyššia postava, tým väčší problém...

Existuje teória (asi odsledované profíkmi), podľa ktorej je auto na SlovakiaRingu na vode cca o 5% pomalšie ako za sucha. V tom prípade čas Peugeotu 208 GTI 2:59 za mokra možno interpretovať ako 2:50 na suchu. Na 100% sa na to však nespoliehajte.

Peugeot 208 GTI
rok výroby 2013
 

PLUSY:

krásny, chutný,
luxusný až prémiový,
výkonný a dravý motor,
hravý podvozok,
hmotnosť len 1265 kg,
napriek 205/45 R17 prekvapivo pohodlný a tichý,
vypínateľná stabilizácia ESC
dvojaký brzdný účinok, špeciálny režim ABS po vypnutí ESC
 

     

MÍNUSY:
 

- ergonómia (volant budíky),
- archaické viečko nádrže,
- spotreba o 50% viac ako tvrdí výrobca,
- úzke/široké predné sedačky,
- nepresné radenie,
- automatické okno len u vodiča,
- upípaný pripomienkami.

 


Cenník modelov Peugeot 208 GTI platný na Slovensku

 

Peugeot 208 GTI rok výroby 2013
Motor: prepĺňaný zážihový radový 4-valec vpredu naprieč s medzichladičom vzduchu a priamym vstrekovaním, objem 1 598 cm3, max. výkon 147 kW (200 k) pri 5 800 ot., max. krútiaci moment 275 Nm/1 700 ot., litrový výkon 92 kW/l ( 125 k/l)
Pohon: suchá trecia spojka, mechanická 6-stupňová prevodovka, pohon predných kolies.
Podvozok: predná náprava - pseudo McPherson, zadná náprava -  vlečné ramena s deformovateľnou priečkou, kotúčové brzdy, hrebeňové riadenie s elektrickým posiľňovačom, systémy ABS, TSC, ESC
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 17", rozmery pneumatík - 205/45 R17
Rozmery a hmotnosti: d x š x v - 3 962 x 1 829 x 1 460 mm, objem batožinového priestoru - 285 / 1 076 l, pohotovostná hmotnosť - 1 265 kg (bez vodiča),  objem nádrže 50 l, výkonová hmotnosť 8,60 kg/kW

Dynamické parametre:

Priemerná spotreba:

max. rýchlosť - 230 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 6,8 s

podľa výrobcu - kombinovaná prevádzka - 5,9 l/100 km, počas testu cca. 9 l/100 km.

Cena: Testovaný model 208 GTI od 20 950 €
 
Marian ČABÁK Komentár redakcie: Marian ČABÁK

Podvozkovo výborné a tvarovo krásne auto kazí za volantom pre vysokých vodičov vyslovene hrozný posed.