Test Peugeot 208 1,6 eHDI Allure

Pri mojej výške 171 cm môžem aj bez prieskumov napísať, že väčšina mužov Európy meria výrazne viac. Medzi trpaslíkov nepatrím. Želal by som si mať mať 180 cm, no byť malý má aj svoje výhody. Žiadne športové, či pretekárske auto mi nebolo primalé. A verte, sedel som už vo všeličom... :)

Aj preto nie je moja kritika smerom k posedu vodiča v Peugeote 208 tak veľká ako od iných. Pravda je, že už dávno som nesedel v aute, ktoré bolo ergonomicky riešené horšie, no pre ľudí do 175 cm s ochotou sedieť za volantom správne (teda vzpriamene) bude posed za volantom akceptovateľný. Vyjadrenia nadpriemerne vysokých vodičov sú nepublikovateľné a kým som ich za volantom nevidel, veril som, že preháňajú. Skôr než sa pustím do hodnotenia samotného auta, mám jedno upozornenie. Ak meriate viac ako 175 cm a Peugeot 208 plánujete využívať aj v inej pozícii než z miesta spolujazdca, čítaním tohto testu nestrácajte čas! Vlastne sa týmto autom vôbec nezaoberajte, lebo budete nešťastní aj za volantom, aj vzadu...

Tak ako je Peugeot 208 pekný, tak je pre vodiča ergonomicky nezvládnutý. Interiérom však veľmi milo prekvapí. Toto zďaleka nie je typická lacná francúzska masovka.

My nižší môžeme pokračovať. Neviem ako vám, no mne sa dvojkové pežoty páčia. Teda takmer všetky, lebo typ 207 považujem za ťažký dizajnérsky preklep. Nový typ 208 je ale mimoriadne pekné autíčko. Vďaka mnohým drobnostiam dizajnu a dokonca aj použitím materiálov vnútri sa pred partiou Citroen DS3, Mini, Lancia Y vôbec nemusí hanbiť.

Keďže Peugeot vyrába typ 208 v závode v Trnave, na Slovensku musia byť stovky ľudí, ktorí o tomto aute vedia viac než ja, alebo novinári vôbec. Podobne ako v prípade KIA Ceed/Sportage, alebo Audi Q7, VW Touareg, či trojičiek UP/CITIGO/MII. Ak má moja videorecenzia drobné medzery a nedostatky, skúste mi ich prepáčiť. Ak má veľké prešľapy, skúste ma skorigovať v diskusii pod článkom. :)

Základná cena Peugeotu 208 je vcelku lákavá, no nemajte ilúzie, že okrem hrubých rysov sa bude podobať na to čo vidíte na obrázkoch. Takto nabitý fešák totiž nestojí menej než dvojnásobok, teda okolo 17 000 €.

Napriek výrazne nižšej hmotnosti má Peugeot 208 viac než slušné výsledky z testov v bariérových skúškach. Výrobca tvrdí, že 208 je o metrák ľahší než predchodca 207. Aj keď to nie je celkom pravda pre všetky verzie, nižšie uvedené výsledky naozaj nie sú žiadna hanba. Dnes však patria k nutnému štandardu.

V hodnotení konzorcia EuroNCAP dosiahol Peugeot 208 nadpriemerné výsledky. To pre ochranu posádky, horšie je to už s výsledkami stretu s chodcami, ale to pri kúpe auta nezohráva veľkú úlohu.

Keďže sa jedná o verziu eHDI, zameranú na skutočne úspornú jazdu a ďaleký dojazd, očakával by som, že priemerná spotreba bude stále pod 5 l na stovku, keďže dnes už mnohé vznetové dvojitre s takmer dvojnásobným výkonom dokážu jazdiť za spotrebu akú sme dosiahol po celom týždni. 5,2 ilitra na stovku nie je veľa, ale od výrobcom uvádzaných parametrov v troch klasických jazdných režimoch 4,6/3,4 a 3,8 litra je naozaj dosť vzdialená. Na našej testovacej trati sme to zvládli za 4,8 litra, čo je režim v ktorom to malo byť o celý liter menej. Ale je znova na mieste pripomenúť, že dnes vlastne asi nie je možné nájsť auto, ktorého spotreba by zodpovedala uvádzaným hodnotám. Prečo? Lebo medotika merania, ktorej sa musia všetci držať nezodpovedá reálnemu použitiu, takže na výrobcov sa tu hnevať vôbec nemožno.

Naše merania výsledkami sklamali. Napríklad meranie výkonu na valcovej brzde vo firme MM racing. Výrobcom uvádzané parametre tohto motora 85 kW (115 k) pri 3600 ot a 270 Nm (285 v oberbooste) pri 1750 ot. My sme z motora opakovane dostali len čosi nad 75 kW (103 k) čo je o celých 10 kW menej a 290 Nm. Táto hodnota je prakticky zhodná z tvrdením výrobcu.

Záznam z merania priebehu krútiaceho momentu a výkonu motora 1,6 eHDI. Výrobcom udávané parametre sú 85 kW (115 k) pri 3600 ot a 270 Nm (285 Nm) pri 1750 ot.

Peugeot 208 1,6 eHDI Allure

PLUSY:

+ dizajn/štýl
+ cx len 0,29
+ sedačky šport/komfort
+ malý volant, len 33 cm
+ ostré a presné riadenie
+ sklenená strecha = vzdušnosť a výhľad
+ dlhé prevody a supernízke otáčky (len 2000 pri 130 km/h)
+ tuhšie pruženie (na francúza šok)
+ kvalitnejšie materiály vnútri
+ dotykový veľký displej, zjednodušuje ovládanie auta (CD je minulosť, je len za príplatok)
+ kufor 285 l (na úrovni konkurencie)
+ silný motor (až 290 Nm) a 103 k
+ základná cena 3dv už od 9790 €, 5dv od 9990 €.




MÍNUSY:


- ergonómia vodiča, pre vyšších neakceptovateľná,
- drahý luxus (testovaná 17 000 €),
- hlučný podvozok (búcha ako v 5r. aute)
- malé nastavenie volantu (aby nekryl prístroje)
- nedosiahnuteľná udávaná spotreba 4,6/3,4/3,8
- priem. spotreba v teste 5,2 l (na testovacej trase 4,8 l)
- nepresné radenie (francúzska choroba)
- biedna schopnosť zvládať nerovný povrch (búcha/skáče).

Pre záverečné hodnotenie mi to nevychádza veľmi inak, než že Peugeot 208 je zvláštne auto. Na jednej strane posúva malé pežoty k luxusnejším a doslova krásnym kúskom s hodnotným interiérom, na druhej strane sa vňom sedí vodičovi asi rovnako dobre ako v autách z 80. rokov a podobné je to aj v oblasti vnútorného akustického komfortu. Jazdnými vlastnosťami rozmaznaných nepoteší, nadšencov malých ostrých volantov dokáže malou nervozitou a hravosťou milo prekvapiť. Základné verzie však nikoho nenadchnú a ak chcete verziu, ktorá by vyzerala dobre aj na plagáte v dielni, či v chlapčenskej izbe, musíte do cenového teritória o triedu väčších áut... A to sa dnes asi mnohým ľuďom nebude chcieť, alebo dať. A aj keď sa už teraz tešíme na verziu GTi, už teraz je zrejmé, že pilota tou konštrukciou pre čo najväčší priestor vnútri minimálne posedom nemôže ohromiť.

Na pohľad je na tomto a vlastne všetkých obrázkoch pracoviska vodiča všetko v úplnom poriadku. Žiaľ, len na pohľad...

Komentár redakcie: Peter ŠTURDÍK

Dojem z inak slušného auta kazí príšerný posed za volantom. (Meriam takmer 190 cm).

Peugeot 208 rok výroby 2012
Motor: prepĺňaný vznetový radový 4-valec, uložený vpredu naprieč s priamym vstrekovaním, objem 1 560 cm3, max. výkon 85 kW (115 k) pri 3 600 ot., max. krútiaci moment 285 Nm/1 750 ot., litrový výkon 53 kW/l ( 72 k/l)
Pohon: suchá trecia spojka, mechanická 6-stupňová prevodovka, pohon predných kolies.
Podvozok: predná náprava - pseudo McPherson, zadná náprava -  vlečné ramená s deformovateľnou priečkou, kotúčové brzdy, hrebeňové riadenie s elektrickým posiľňovačom, systémy ABS, TSC, ESC
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 17", rozmery pneumatík - 205/45 R17
Rozmery a hmotnosti: d x š x v - 3 962 x 1 829 x 1 460 mm, objem batožinového priestoru - 285 / 1 076 l, pohotovostná hmotnosť - 1 268 kg (bez vodiča),  objem nádrže 50 l, výkonová hmotnosť 14,92 kg/kW

Dynamické parametre:

Priemerná spotreba:

max. rýchlosť - 190 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 9,7 s

podľa výrobcu - kombinovaná prevádzka - 3,8 l/100 km, počas testu cca. 5,2 l/100 km.

Cena: Testovaný model Allure 1,6 e-HDi od 16 270 €