1. Dajte si pozor na kratší dojazd batérie

Nízke teploty neprajú batériám z 2 dôvodov. Jednak sa v zime znižuje ich kapacita, keďže v chlade dokážu uchovať menej energie. Okrem toho je pomalšie aj nabíjanie. Pre Li-Ion batérie, ktoré elektromobily a hybridné autá používajú najčastejšie, sú optimálne teploty medzi 15 až 35 °C. Pod 15 °C sa chemické reakcie spomaľujú, batéria poskytuje i prijíma menej energie.

Všetko závisí od spôsobu používania elektromobilu. Jazdou sa totiž batérie zohrievajú, pri krátkych jazdách s nižším výkonom sa však nemusia zohriať dostatočne a na scénu nastupuje interný systém predohrevu. A ten je zodpovedný za ďalšiu spotrebu elektriny. 

Pomôcť tomu môžete tak, že budete parkovať vo vykurovaných priestoroch. Nabíjajte elektromobil vždy, keď je to možné. Aby ste zachovali čo najdlhšiu životnosť batérie, nevybíjajte ju pod 20 % a keď dlhšie nebudete jazdiť, udržujte ju nabitú v rozmedzí 20 – 80 %.

Obrovským žrútom elektriny je vykurovanie kabíny. Platí to aj pre drahšie elektromobily, kde má vykurovanie na starosti tepelné čerpadlo s vysokou účinnosťou. Ešte o trochu výraznejšie je to však pri odporovom vykurovaní, ktorým sú vybavené elektrické autá na predaj. Ak chcete spotrebu na vykurovanie minimalizovať, nechajte kabínu vykúriť pred jazdou ešte počas nabíjania. Dokáže to každý elektromobil. A nezabúdajte, že na zimu by ste mali pripraviť aj seba, nielen auto. Vopred počítajte s tým, že dojazd môže klesnúť o 20 – 30 % a plánujte si cesty medzi nabíjaniami starostlivejšie. 

2. Skontrolujte si dezén a tlak pneumatík

Predpokladáme, že zimné (alebo aspoň celoročné) obutie na aute už máte. Zimné pneumatiky s hlbokými dezénmi poskytujú na snehu a ľade lepšiu trakciu. Na Slovensku síce nie sú povinné, kým na vozovke nie je súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza – aj to iba v období od 15. novembra do 31. marca. Napriek tomu zvážte ich použitie, pretože aj na suchej chladnej ceste majú lepšiu priľnavosť než letné, a to vďaka mäkšej zmesi, z ktorej sú vyrobené. 

Ani typ a zmes pneumatík vám však nepomôže, ak budú príliš ojazdené, teda dezén bude príliš plytký. Pri elektromobiloch sa môžu opotrebovať o niečo rýchlejšie, sú totiž o niečo ťažšie než „spaľováky“. Platí to najmä pre veľké rodinné autá a SUV s veľkými batériami. Pred každou zimou teda skontrolujte hĺbku dezénu. Zákonný limit, pod ktorým už auto nie je spôsobilé na cestnú premávku, je 4 mm. 

Nezabúdajte skontrolovať tlak v pneumatikách. Pri klesajúcej teplote totiž vzduch zmenšuje svoj objem a tlak na zimu klesne. Ešte väčší problém to je pri zimách, na aké sme zvyknutí za posledné roky – kedy teploty výrazne kolíšu z týždňa na týždeň.

3. Uistite sa, že svietite tak, ako máte

Už od konca októbra sa stmieva veľmi skoro, napriek tomu je v okolí miest a dedín čulý život. Nie všetci chodci a cyklisti bývajú dostatočne osvetlení. S tým asi nič nenarobíte, žiaľ, v prípade nehody je zodpovednosť často práve na vodičovi. Pred začiatkom jesene si teda nezabudnite skontrolovať osvetlenie auta.

Je to dôležité nielen kvôli už spomenutým zraniteľným účastníkom premávky. Nesprávne nastavenými svetlometmi môžete oslňovať vodičov a spôsobovať im veľké nepríjemnosti, ktoré môžu skončiť aj fatálne. V prípade zadných svetiel, ktoré nebudú v 100 % stave, vás zase autá idúce za vami nemusia uvidieť včas. 

4.Udržujte elektromobil čistý

Lístie môže upchať vetracie otvory a zhoršiť tak chladenie elektromotora i ďalších súčastí auta, prípad nasávanie čerstvého vzduchu do kabíny. Blato sa napr. môže dostať dovnútra kolies a znefunkčniť senzory protišmykových systémov ABS a ESP. Cestárska soľ je zase korozívna a urýchli hrdzavenie podvozka a karosérie. Doprajte teda svojmu elektromobilu pravidelnú očistu po celý rok. Odvďačí sa vám dlhšou životnosťou.