Prvým autom so skrytými svetlami na svete bol Cord 812 z roku 1936. Vyrabali ho ako kupé i roadster.

No už 10 rokov nie je v produkcii jediné auto, ktoré by malo "vyklápačky", napriek tomu, že sa nám tak páčili. Mnohé (zďaleka nie všetky) riešenia boli veľmi atraktívne, dávali autu agresivitu, hi-tech vzhľad, umožňovali urobiť konštrukčne nízke predky a zlepšiť aerodynamiku. A práve niektoré z vecí, pre ktoré boli vyklápacie svetlá vhodným riešením ich nakoniec poslali do histórie. Okrem iných dôvodov to boli aj zhoršená aerodynamika pri ich vysunutí a podstatne horšie následky pri čelnej zrážke z chodcom, alebo cyklistom. Vo vystrčenom stave pre najzraniteľnejších účastníkov premávky predstavovali naozoaj veľkú hrozbu. Nehovoriac o spoľahlivosti. Funkčné svetlá sú jedným zo základných predpokladov bezpečnej jazdy v tme, alebo zníženej viditeľnosti. Na starších autách sa nezriedka stávalo, že svetlá síce svietli, no do blatníkov, lebo sa nevysunuli. Alebo sa podarilo vysunúť len jedno...

Posledné sériové vyrábané autá s vyklápačkami boli v roku 2004 Lotus Esprit...

... a Chevrolet Corvette C5.

Prvé riešenie skrytých svetiel na Corde 812 z roku 1936 malo na prístojovej doske pre každé svetlo tyč, ktorou sa lampy odkrývali ručne. No už o 2 roky neskôr prišlo na svet prvé riešenie poháňaných skrytých svetiel na veľmi známom koncepte Buick Y-job z roku 1938. Toto riešenie bolo aj krátko v produkcii na autách DeSoto v roku 1942. Potom ich svet produkčných áut nepoznal celých 25 rokov. Až koncom 60. rokov sa objavili znova, keďže legislatíva v USA nedovoľovala použitie aerodynamicky tvarovaných svetiel. A práve najväčší automobilový trh si koncom 70. rokov vynútil hromadnejší nástup vyklápacích svietiel tak, aby boli tvary karosérii aerodynamické, športovo nízke a zároveň mal svetlá na správnom - dosť vysokom mieste - keď svietili. Pred desaťročím však v USA zmenili legislatívu, ktorá už akceptuje aj aerodynamicky tvarované svelá, čo bol začiatok konca tohto šviháckeho riešenia. Poslednými autami v produkcii s vyklápacími sveltami boli Lotus Esprit a Chevrolet C5 Corvette.
 

Navyše moderné super výkonné a zároveň veľmi malé svetlá ako xenónové výbojky, LEDky a najnovšie laserové svetlá už dizajnérov a konštruktérov čo do tvarov, veľkosti a spoľahlivosti prakticky neobmedzujú. Aj pre spomenuté aerodynamické dôvody a podstatne väčšie poranenia v prípade nehody je dosť nepravdepodobné, že sa ešte niekedy vo výrobe objavia.

Vyklápacie svetlá boli ťažkou štýlovkou najmä na superšportoch, alebo športových autách. Práve preto, lebo pôvodný dizajn mal nízky nos a doň sa veľké lampy nehodili.

Zhrnutie dôvodov prečo už automobilový svet nepotrebuje vyklápacie svetlá: veľký problém v prípade nehody s chodcom/cyklistom, horšia aerodynamika keď svietili, častá nespoľahlivosť a zmena legislatívy v USA.

Väčšina áut vyzerala lepšie bez vysunutých svetiel.

Boli aj riešenia, kde vyklápačky tvar auta nijako zásadne nepokazili.

Zoznam áut a roky výroby s vyklápacími svetlami:

Cord 810 1936–1937
Buick Y-Job 1938 (concept car)
DeSoto 1942
Lotus Elan 1962–1973 2 model
Chevrolet Corvette 1963–2004
Buick Riviera 1965–1969
Iso Grifo 1965–1974
Ferrari 365 California Spyder 1966–1967
Oldsmobile Toronado 1966–1969 and 1986–1992
Dodge Charger 1966–1970
Lamborghini Miura 1966–1973
Maserati Ghibli 1966–1973
Cadillac Eldorado 1967–1968
Pontiac Grand Prix 1967–1968
Chevrolet Camaro 1967–1969 (optional - usually with the Rally Sport model or the RS/SS package)
Ford Thunderbird 1967–1969 and 1977–1982
Mercury Cougar 1967–1970
Toyota 2000GT 1967–1970
Lamborghini Islero 1968–1969
Pontiac GTO 1968–1969
Chevrolet Caprice 1968–1969 (optional and very rare)
Ford Galaxie 500 XL 1968–1970
Ford LTD (Americas) 1968–1970 ;Landau
Chrysler 300 1968–1971
Opel GT 1968–1973
Lincoln Mark series 1968–1983
Dodge Charger Daytona 1969–1970
Mercury Marauder 1969–1970
Iso Lele 1969–1974
Maserati Indy 1969–1974
Imperial 1969–1975 and 1981–1983
Porsche 914 1969–1976
Mercury Marquis 1969–1978
Chrysler Imperial 1969–1993
Plymouth Superbird 1970
Škoda 1100 GT 1970
AMC AMX/3 1970 (concept car)
Ford Ranchero 1970-1971 (GT only)
Mercury Montego 1970-1971 (some models)
Plymouth Fury 1970–1971 (Gran Coupe & Sport Fury
De Tomaso Mangusta 1970–1971 (US-spec)
Saab Sonett III 1970–1974
Lamborghini Jarama 1970–1976
Alfa Romeo Montreal 1970–1977
Lincoln Continental 1970–1979
Škoda 110 Super Sport "Vampire the Ferat" 1971
De Tomaso Pantera 1971–1974
Maserati Bora 1971–1980
Plymouth Fury III 1972 (optional)
Dodge Monaco 1972–1973
Lancia Stratos 1972–1973
Maserati Merak 1972–1982
Matra Bagheera 1973-1980
Monica 560 1973–1974
Ford LTD (Australia) 1973–1976
Bitter CD & SC 1973–1979
Lamborghini Urraco 1973–1979
Ferrari Berlinetta Boxer 1973–1984
Fiat X1/9 1973–1988 (also called Bertone X1/9 in the USA)
Lamborghini Bravo 1974 (concept car)
Bricklin SV-1 1974–1976
Ferrari GT4 1974–1980
Lotus Eclat 1974–1982
Lotus Elite 1974–1982
Maserati Khamsin 1974–1982
Manta Mirage 1974–1986
Lamborghini Countach 1974–1990
Lancia Montecarlo 1975–1979 (for Scorpion
Triumph TR7/TR8 1975–1982
Ferrari 308 GTB 1975–1984
Dome Zero 1976-1986 (concept car)
Dodge Royal Monaco 1976–1978
Lamborghini Silhouette 1976–1979
Chrysler New Yorker 1976–1981 and 1988–1993
Porsche 924 1976–1988
Aston Martin Lagonda 1976–1989
Ferrari 400/412 1976–1989
Lotus Esprit 1976–2004
Dodge Magnum 1978–1979 (clear covers)
BMW M1 1978–1981
Porsche 928 1978–1995
Mazda RX-7 1978–2002
Dodge St. Regis 1979–1981 (clear covers)
Aston Martin Bulldog 1980 (concept car)
Lamborghini Athon 1980 (concept car)
Matra Murena 1980-1984
Tasmin 200 1980–1988
Ferrari Mondial 1980–1995
Isuzu Piazza 1981–1987 (also Isuzu Impulse
Lamborghini Jalpa 1981–1988
Lamborghini Marco Polo 1982 (concept car)
Toyota Tercel 1982–1988 (also known as Corolla II and Sprinter Carib)
Mitsubishi Starion 1982–1990 (also Dodge/Plymouth/Chrysler Conquest
Porsche 944 1982–1991
Lotus Excel 1982–1992
Toyota Supra 1982–1992
Pontiac Firebird (including the Trans Am and Formula) 1982–2002
Nissan Silvia/200SX(S12) 1983–1989
TVR 350i, 350SX 1983–1989
Nissan Pulsar/N12 NX/N13 NX/N13 EXA 1983–1990
Honda Prelude 1983–1991
Toyota Corolla 1983–1991 (some versions)
Toyota Sprinter Trueno 1983–1992
Ferrari 288 GTO 1984–1985
Honda Ballade 1984–1987
Pontiac Fiero 1984–1988
TVR 400SE, 400SX 1984–1989
Reliant Scimitar SS1 1984–1990
Toyota Celica 1984–1993
Toyota MR2 1984–1999
Ferrari 328 1985–1989
Porsche 911 Turbo SE 'Slantnose' 1985–1989
TVR 420 SEAC 1986–1988
Acura/Honda Integra 1986–1989
Aston Martin Vantage Zagato Volante 1986–1989
Buick SkyHawk 1986–1989
Honda Accord 1986–1989
Honda Integra 1986–1989
Honda Vigor 1986–1989
Zimmer Quicksilver 1986–1990 [2]
Pontiac Sunbird SE/GT 1986–1993
Volvo 480 1986–1995
Alpine GTA 1987 (U.S. spec)
Dodge Daytona 1987–1991
Ferrari F40 1987–1992
Chrysler LeBaron 1987–1992 (coupe & convertible only)
Venturi Atlantique 1987–1999 [1]
TVR 450 SEAC 1988–1989
Buick Reatta 1988–1991
TVR 390SE 420SE 430SE 450SE 1988–1991
Mazda AZ-550 Sports Type A 1989 (concept version)
Panther Solo 1989–1990
Vector W8 1989–1993
Mazda Familia Astina 1989–1994
Nissan 180SX/200SX/240SX(S13) 1989–1994 [also 1996–1998 (Kouki) 180SX]
Ferrari 348 1989–1995
Ford Probe 1989–1997
Mazda MX-5 Miata 1989–1997
BMW 8 Series 1989–1999
Reliant Scimitar SST 1990
Eagle Talon 1990–1991
Geo Storm 1990–1991
Mitsubishi Eclipse 1990–1991
Plymouth Laser 1990–1991
TVR 350SE 1990–1991
Chrysler New Yorker Fifth Avenue 1990–1993
Reliant Scimitar Sabre 1990–1993
Lamborghini Diablo 1990–1998
Acura/Honda NSX 1990–2001
Tatra MTX V8 1991
Dodge Stealth 1991–1993
Mitsubishi GTO/3000GT 1991–1993
Porsche 968 1991–1994
Mercury Capri 1991–1994 (Third Generation)
Alpine A610 1991–1995
Saturn SC2 1991–1996
Cizeta-Moroder V16T 1991–2003
Jaguar XJ220 1992–1994
Ferrari 456/456M 1992–2003
Asüna Sunfire 1993
Vector WX-3 1993
Quantum Sports Cars 2 2 1993–
Lister Storm 1993–1999
De Tomaso Guarà 1993–2004
Ferrari F355 1994–1999
Porsche 911 Turbo SE 'Slantnose' 964 Turbo S 'Flatnose'
 
1994–1999
Vector M12 1995–1999
Ginetta Dare DZ 1998
BMW GINA 2008 (concept car)
TVR Tasmin 280i
Ferrari 365 GTB/4 & GTS/4 "Daytona" 365 GTC/4
Ford Torino Brougham Cobra
Subaru XT 1985–1991
Lotus Elan M100 1989–1995
Honda NSX; 1990–2001
   
Mazda 929 (some models)  
Venturi 400 GT  
Venturi Coupe  
Venturi MVS  
Venturi Transcup  
Ferrari Testarossa 512TR  
Nissan 300ZX (Z31)


zdroj: wikipedia.org