Dokonalosť sama - McLaren MP4-12C

Nový MP4-12C je nabúšený tým najlepším, čo momentálne dokáže tento britský výrobca ponúknuť. Začnime jadrom vozu, teda šasi MonoCell vytvorené z karbónových vlákien. Má neuveriteľnú tuhosť vo všetkých smeroch, o ktorej môžu aktuálne Ferrari či Porsche iba snívať. Navyše váži len 75 kg! Na neho naväzujú hliníkové nosníky prednej a zadnej nápravy, rovnako ako uchytenie motora. Ten je 3,8-litrový vidlicový osemvalec vlastnej konštrukcie s variabilným časovaním ventilov, ktorý zásobujú vzduchom dve turbodúchadlá. Výkon 600 koní (441 kW) je k dispozícii pri 7000 ot/min (8,500 ot/min je maximum) a točivý moment 600 Nm od 3000 do 7000 otácok. To stačí k rozhýbaniu vozu z pokoja na stovku za 3,1 s a na dvesto kilometrovú rýchlosť sa dostanete za 8,9 s! Akcelerovať neprestanete až do rýchlosti 330 km/h. Celý výkon putuje na zadné kolesá skrz sedem stupňovú dvojspojkovú prevodovku SSG (Seamless Shift Gearbox). Tá ponúka tri režimy radenia: okruh, športová jazda a normál.

McLaren MP4-12C

O podvozku sa výrobca vyjadruje, že vďaka nemu má MP4-12C byť najlepšie ovládatelný superšport na trhu. Zavesenie náprav majú na starosti dvojité lichobežníky s vinutými pružinami, s ktorými spolupracujú hydraulicky ovládané tlmiče. O brzdenie sa okrem výklopnej aerodynamickej brzdy starajú strmene Brembo osadené na kotúčoch z kovanej hliníkovej zliatiny (alebo príplatkovo samozrejme karbónové). McLaren svoj nový voz vybavil systémom Brake Steer, ktorý v zákrute pribrzďuje vnútorné koleso a pomáha tak lepšej stope na trati. Na výjazde potom eliminuje nebezpečenstvo šmyku. Kolesá sú nazuté do pneumatík Pirelli P Zero o priemere 19" vpredu a 20" vzadu.

McLaren MP4-12C

Vnútornosti nového MP4-12C sme si priblížili, nasleduje teda otázka, ktorá nás zaujíma asi najviac: aký je rýchly? Dokáže F458 poraziť McLaren? Pomer výkon / hmotnosť je skvelých 449 koní na tonu - a to najmä vďaka nízkej pohotovostnej hmotnosti 1336 kg. F458 Italia sa naproti tomu hrdí "iba" 413 koňmi na tonu, je totiž o 44 kilogramov tažšia a celkový výkon má nižší o tridsať koní. V reči čísel to znamená pre F458 pomalšiu akceleráciu na stovku o 0,2 s, na dvesto sa dostane za nejakých 10 sekúnd, zatiaľ co McLaren je tam už za 8,9 sekundy! V šprinte na štvrť míle je MP4-12C dokonca rýchlejšie než jeho legendárny otec McLaren F1. Tažko sa teda bude hľadať iný súper než Veyron...

McLaren MP4-12C

Takže ako? Je dôstojným nástupcom legendárneho superšportu McLaren F1? Podľa prvých dojmov renomovaných médií a zverejnených tabuľkových čísiel ÁNO. S ľahkosťou si dokáže poradiť s Porsche 911 Turbo, Ferrari 458 Italia či Lamborghini Gallardo. Jazdné vlastnosti sú podľa všetkého vynikajúce a ostáva nám už len čakať na rezultát v podobe ostrého kola buď na Severnej slučke alebo trati Top Gear. Je len možno škoda, že McLaren s MP4-12C nemieri na absolútnu elitu, ale len do "druhej ligy".

McLaren MP4-12C