Poviem to otvorene a hneď na začiatku, mne osobne sa GLB páči, a to veľmi. Čo najviac hranatých tvarov, prakticky kolmá predná maska a aj zadné piate dvere v takmer kolmo. To všetko sú jasné atribúty, že auto osloví ľudí obdivujúcich tvary z minulosti. Tam patrím (bohužiaľ?) aj ja.

Facelift priniesol jemné retuše vpredu či vzadu, dôležité však je, že základ ostal stále rovnaký. Nechcem tu na začiatku auto len chváliť ako vyzerá, keďže ide o čisto subjektívnu disciplínu, ale za mňa vyhráva GLB na plnej čiare.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Pohodlie ako na obláčiku

Okrem toho, že auto skvelo vyzerá zo všetkých uhlov, tak ma prekvapilo, ako je komfortne naladené. Keďže vyššia stavba prináša pre konštruktérov skôr bolehlav, ako auto naladiť, aby bolo stabilné a zároveň nebolo tvrdé, v tomto prípade sa im to podarilo na výbornú. A to aj napriek tomu, že som jazdil na 19-palcových kolesách s pneumatikami 235/50 R19, čo teda určite nie je rozmer, ktorý by si automaticky rozumel s komfortom. Sám jazdím na súkromnom aute s gumami 235/45 R17, ktoré majú len o málo skromnejšie bočnice, ale podvozok je výrazne tvrdší a rázy od neodpruženej hmoty výraznejšie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

To som mimochodom v prípade GLB obdivoval asi ešte viac. Samotné rázy od obrovskej neodpruženej hmoty kolies som ani na veľkých nerovnostiach takmer necítil. Jednoducho, dnešné podvozky sú častokrát nastavené na úplne inej úrovni, ako na starších a nízkych autách. A to nehovorím o tom, že v zákrutách (napriek zimným pneumatikám a teplejšiemu počasiu) nebudete mať pocit, že má auto navzdory vysokej karosérii tendenciu pochodovať von z cesty. Takže aby som sa ďalej nezamotával a odpovedal na jednoduchú otázku: GLB jazdí nielen príkladne s ohľadom svoju stavbu, ale aj neuveriteľne komfortne. Ale to sa asi od značky s hviezdou v logu očakáva, či nie?

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Sú MultiBeam LED také skvelé?

Čo sa podľa mňa očakáva a trochu mi to chýbalo, boli lepšie svetlá. Áno, v testovanom aute boli skvelé MultiBeam LED s vyrezávaním v diaľkovom režime a skutočne svietili viac ako dobre. Dokonca mám chuť napísať, že je to presne štandard, ktorý od Mercedesu očakávate. Lenže po GLB sa mi do rúk dostal faceliftovaný VW T-Cross, ktorý ma presvedčil, že MultiBeam LED sú síce fajn, ale stále nie také dobré ako matrixové LED v takmer najlacnejšom aute z Wolfsburgu. A to ma veru sklamalo.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Netvrdím, že svetlá Mercedesu svietia zle. Ale od tejto značky očakávate, že vyrezaný tmavý kužeľ v diaľkovom režime nebude až taký veľký a tiež že sa po prejazde protiidúceho auta daná plocha opäť okamžite vysvieti. To sa však nedialo. Väčšinou musíte pár sekúnd čakať, kým auto zatienenú plochu opäť osvetlí. Vo vyšších triedach, ako je E či S fungujú tieto svetlá lepšie, rýchlejšie. Navyše ak má iná značka v lacnejšom aute lepšiu techniku, porovnaniu sa nevyhnete.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Vzadu prekvapivo menej miesta na hlavu

Ale poďme do interiéru. V testovacom aute síce chýbala príplatková koža a namiesto nej sme dostali iba jej imitáciu s názvom Artico v kombinácii s mikrovláknom, ale už na omak to boli príjemné materiály. Vzadu sme našli príplatkové pozdĺžne posúvanie sedadiel, vďaka čomu tu nájdu priestor pre nohy aj skutoční dlháni. Čo však nedostanú, je priestor nad hlavou. Problémom je až netypicky vysoko umiestnená zadná lavica. Chápem, že konštruktéri asi chceli, aby pasažieri vzadu videli dopredu ponad tých vpredu. Ale kvôli tomu sa bude každý človek zhruba od 190 cm vzadu už dotýkať hlavou stropu. Od takto vysokého auta by ste to normálne nečakali.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

V testovanom aute chýbali príplatkové sedadlá v treťom rade. Jediné, čo ich prezrádzalo ako možnú opciu, boli madlá v kufri. Na rezervu pod dnom dvojitého kufra zabudnite, nájdete tam iba sadu na lepenie a v príplatkovej výbave aj subwoofer.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Takto má vyzerať pracovisko pred vodičom

Ak si sadnete dopredu, opäť viete, že sedíte v aute zo Stuttgartu. Digitálny displej pred vami je ako vždy nádherný, konfigurateľný presne tak, ako by ste to od digitálnych prístrojových panelov čakali. Či už si zobrazíte navigáciu alebo údaje o vozidle, vždy budete mať pred sebou zobrazené to, čo aktuálne potrebujete. Veľká pochvala. Iným modelom tejto značky som vyčítal, že majú stredovú obrazovku príliš vľavo, takže si pravou rukou na volante stále zakrývate jej časť. A platí to aj v tomto aute. Často som jazdil so zobrazenými teplotami oleja v motore či prevodovke a pri každej kontrole som musel hlavu vždy nakloniť doprava.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Inak pochvalu si zaslúži aj kamerový systém, ktorý je jednoducho skvelý a odzrkadľuje zameranie auta. K dispozícii máte off-roadový režim, ktorý vám na obrazovke ukáže náklony či nadmorskú výšku, kamery však stále ostávajú veľkým pomocníkom v teréne a predchádzajú prípadným zbytočným škodám.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Asistenčných systémov je tu neúrekom, ako by ste od Mercedesu očakávali. Adaptívny tempomat funguje klasicky, ale mne nevyhovuje jeho častokrát zbytočné brzdenie a následná ostrá akcelerácia, čo zhoršuje plynulosť jazdy i spotrebu, takže som väčšinu času jazdil bez neho. Škoda, že sa neda prepnúť do režimu bez udržiavania odstupu.

Brzdový asistent je pri cúvaní opäť príliš horlivý, auto zastaví doslova šmykom. Mal som za sebou fotografa, videl som na kamere, že je odo mňa minimálne tri metre, ale auto dokáže „dupnúť“ na brzdu tak nepríjemne, až máte pocit, že ste práve do niečoho nabúrali. Pre nepozorných vodičov to však asi bude výhoda.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Tachometer upozorňuje na prekročenie rýchlosti našťastie len graficky. GLB je auto zo staršej školy, takže neotravuje akusticky. Rýchlostné limity však musel brať ešte z navigačných podkladov, pretože nedokázal správne definovať pozmenené hranice obcí a nechal by ma v nich kľudne jazdiť 90 km/h.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Vždy, keď mám na test Mercedes s ich skvelým naftovým dvojlitrom OM654, v tomto prípade 654q, keďže je umiestnený priečne, tak skoro už ani neviem, o čom písať. Toto je ešte staršia verzia so zdvihovým objemom 1950, čo ale samozrejme na jej hospodárnosti nič nemení.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Náš testovací okruh som dokázal zajazdiť za 6,2 litra nafty na 100 km, čo je len o 0,3 litra viac, ako píše výrobca. Na veľkú čelnú plochu a pohon 4Matic je to perfektná hodnota. Ak jazdíte viac na okreskách, spotreba pokojne klesne k 5,5 l/100 km. Keďže GLB má v tejto verzii 60-litrovú nádrž, akčný rádius bude na úrovni 1000 a viac kilometrov. Zásluhu na tom má aj 8-stupňová dvojspojková prevodovka s mokrými lamelami. Vďaka nej motor točí pri 90 km/h len 1300 otáčok za minútu a pri diaľničnej 130 necelých 2000 ot./min. (približne 1900).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Plachtenie mohlo fungovať lepšie

Trocha ma mrzí režim plachtenia. Nie že by nefungoval, ale skôr ide o to, ako sa správa v Mercedesoch. Plachtenie funguje len v režime Eco a prediktívne pred spomaľujúcim autom či dedinou pekne zaradí rýchlostný stupeň, aby auto brzdilo aj motorom. Ak ale idete po okreske, uvoľníte pravú nohu a začnete plachtiť, na opätovné zaradenie rýchlosti už musíte stlačiť brzdový pedál pomerne výrazne a teda začnete tiež veľmi rýchlo spomaľovať. To pasažieri alebo vodiči za vami nemusia úplne chápať. Pritom by stačilo, ak by pri prvom dotknutí sa brzdového pedálu automaticky prevodovka zaradila „kvalt“, ako to robia iné autá.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Asi by som ešte mohol spomenúť pomalšie zohrievanie motora. Na to treba myslieť obzvlášť v zime. Pri jarných teplotách sa voda na budíkových 90 stupňov Celzia zohriala až po približne 8 km, v zime to bude zaručene viac ako 10 km. Oleju to pritom trvalo 15 km a tak v zime treba počítať s 20 km. Ak jazdíte krátke trasy a nemáte možnosť motor nechať prebehnúť ani cez víkend, bolo by lepšie premýšľať nad inou pohonnou jednotkou. Pre zvyšných záujemcov je to asi tá najlepšia motorizácia pre GLB.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Záver

Mercedes-Benz GLB sa mi páči, ale to ste asi pochopili po prvých riadkoch. Ak vás táto trieda áut necháva chladnými, nevadí, značka má v ponuke množstvo iných modelov s rovnako úsporným motorom. K pohonnej jednotke nemám prakticky žiadne výhrady, ale to ani k GLB. Preto ak hľadáte luxusné SUV s možnosťou objednať si 7-miestny interiér, ktoré ale nie je príliš dlhé, veľa iných možností nemáte. Len opäť škoda tej vyššej ceny, ktorá atakuje hranicu 70 tisíc. A čo tá pôvodná otázka? Je možné ho porovnať s triedou G? Dizajnom určite, zvyšok samozrejme patrí do inej ligy.

PLUSY:

+ super fungujúce LED Multibeam

+ digitálny displej;

+ HW ovládače na klimatizáciu;

+ perfektná spotreba;

+ komfortný podvozok;

+ skvelá kamera.

     

MÍNUSY:

- vyššia cena;

- nie úplne dokonalé vyrezávanie svetiel v diaľkovom režime;

- vyšší posed v druhom rade;

- príliš skoro reagujúce asistenčné systémy.

Typ karosérie: SUV
Trieda / kategória: kompaktná trieda
Vonkajšie rozmery: 4634 x 2020 x 1692 výška
Druh pohonu: vznetový štvorvalec uložený vpredu naprieč
Zdvihový objem (ccm): 1950
Počet valcov / ventilov: 4/16
Maximálny výkon (kW / ps): 140 (190)
Maximálny krútiaci moment (Nm): 400
Maximálna rýchlosť (km/h): 217
Zrýchlenie 0 - 100 km/h (s): 7,8
Spotreba mesto/mimo/mix (l/100 km): výrobca 5,9 l/100 km, TS test 6,2 l/100 km
Prevodovka: dvojspojková 8-stupňová
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1790
Celková hmotnosť (kg): 2290
Pohon: všetkých 4 kolies
Rozmery kolies: 235/50 R19
Rázvor: 2829
Objem nádrže: 60 l
Objem kufra: 570 l
Cena ( Euro ): 69 600