Ministerstvo dopravy v Nemecku vydalo 30-stranový dokument, v ktorom definuje požiadavky tzv. "všeobecného povolenia na prevádzku", ktoré je pre schválenie modernizácie výfukových systémov starších dieselov nevyhnutné. "Teraz je na automobilovom priemysle, aby vyvinul účinné systémy, ktoré by splnili všetky limity a predpisy," uviedol minister dopravy Andreas Scheuer. Podľa združenia automobilového priemyslu VDA by zákazníci mali skôr kupovať nové autá ako modernizovať tie existujúce. "Nemôžeme poskytovať záruky na vozidlá, v ktorých boli upravené systémy čistenia výfukových plynov od tretích strán," povedal denníku Die Welt šéf VDA Bernhard Mattes. "Ak bola vo vozidle zákazníka vykonaná nejaká úprava, potom zodpovednosť za škody z nej vyplývajúce nesie on sám a firma, ktorá úpravu vykonala," dodal šéf VDA. Ďalej dodávajú, že systémy nie sú vyskúšané. Bude trvať pár rokov, kým sa zistí, či sa vôbec osvedčili. 

Medzitým skupina Baumot, ktorá vyvíja a vyrába komponenty na modernizáciu výfukových plynov, je spokojná s rozhodnutím ministerstva dopravy. "V rámci bežného procesu certifikácie vozidiel veríme, že môžeme dodať náš systém v roku 2019, čiže včas," uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Marcus Hausser.

Volkswagen uviedol, že zákazníkom radí úpravy nevykonávať. "Všetky doteraz známe spôsoby majú pre našich zákazníkov nevýhody - zvýšená spotreba paliva a spolu s tým aj vyššie emisie oxidu uhličitého, v niektorých prípadoch aj nižší výkon," uviedol riaditeľ výskumu a vývoja Frank Welsch. Dodal, že nie každé vozidlo s emisnými normami Euro 5 môže byť upravené tak, aby nepodliehalo zákazu jazdy.

Problém, ktorého riešenie by stálo nemálo peňazí - rádovo miliardy eur, nemá jednoduchý, ani rovnako účinný výsledok. Čo automobilka, to iný spôsob. Volkswagen a Daimler oznámili, že niektoré náklady na úpravy hardvéru uhradia. Avšak nie je isté, ako sa postavia k prípadným poruchám, ktoré môže zásah do výfukového systému auta spôsobiť. Navyše všetky doteraz im známe systémy spôsobujú zníženie výkonu a navýšenie spotreby. BMW modernizáciu starých naftových áut absolútne odmieta a tlačí na výmenu starých áut za nové. Sú ochotní ponúkať výhodnejšie nákupy novších vozidiel výmenou za starý neekologický automobil. Názor BMW podporuje aj koncern Continental, keďže vývoj úprav pre každý model jednotlivo nie je ekonomický výhodný.

Takže čo z toho všetkého plynie? Zákon zachovania biznisu. Nech sa deje, čo sa deje, v prvom rade treba predávať a zarábať. Inými slovami, treba ťahať z motoristov peniažky. Ešte viac, ako doteraz...

Po Nemecku aktuálne jazdí 15 miliónov dieselových vozidiel. Problém je v tom, že zhruba len 2,7 milióna áut plní normu Euro 6. Tej sa aktuálny zákaz zatiaľ netýka. 

Navyše spôsoby merania, ktoré nemecká organizácia vykonáva a na ktorých stavia svoje žaloby, sú sporné. Problémy nespočívajú v banalitách, ale vo vážnych veciach, akými sú ako umiestnenie meracieho zariadenia, tak samotné limity.

Na základe vyššie spomenutého schváleného dokumentu tak pre majiteľov starších „špinavých“ dieselových áut svitla iskrička nádeje. Lenže aby to nebolo jednoduché, všetky tieto dodatočné nainštalované komponenty musia byť schválené. Pred schválením musia prejsť rôznym testovaním a to zďaleka nie je ukončené. Kedy bude? Asi ani sami nevedia. Výsledky očakávajú v najbližších mesiacoch. 

A čo na to zákazníci, alebo organizácie zastupujúce zákazníkov? So situáciou nesúhlasia, keďže ide v početnom rade aj o zákazníkov, ktorí za auto utratili peniaze pred nie dávnou minulosťou. Teraz sa od nich chce, aby peniaze minuli znova, tentokrát na úpravu systému, čo v konečnom dôsledku bude pravdepodobne znamenať zvýšenie spotreby a zníženie parametrov motora v kombinácii s možnou stratou záruky. 

Takže čo z toho plynie? Nech sa na mňa nikto nehnevá, ale o Nemecku môžem s kľudom Angličana prehlásiť, že aké je silné, také je blbé, keďže vo viacerých oblastiach ťahajú Európu do čiernej diery. 

Zdroj: Reuters, Af.cz