Ako dodáva americké ministerstvo, ide o doteraz najvyššiu pokutu udelenú v občianskoprávnom konaní za porušenie zákona o čistote ovzdušia, cituje úrady agentúra Reuters.

Z dostupných informácií je zrejmé, že aj Cummins nainštaloval k svojim pohonným jednotkám takzvané odpojovacie zariadenie, ktoré bolo schopné obchádzať emisné kontroly, respektíve deaktivovať svoju činnosť tak, aby ho snímače či riadiace jednotky pri skúškach emisií nezachytili.

Ide zrejme o viac ako 1 000 000 áut

Ministerstvo spravodlivosti USA pripomína, že Cummins v rokoch 2013 až 2019 použil túto techniku v 630 000 motoroch vozidiel značky RAM, okrem iného v modeloch 2500 a 3500. A neprestal s tým ani neskôr. V rokoch 2019 až 2023 namontoval analogický systém do ďalších 330 tisíc áut identických modelových radov. Opäť samozrejme len preto, aby mohol podvádzať pri kontrole emisií.

„Predbežné odhady naznačujú, že odpojovacie zariadenia na niektorých motoroch Cummins sú zodpovedné za produkciu tisícov ton nadmerných emisií oxidov dusíka,“ oznámil Generálny prokurátor Spojených štátov, Merrick Garland.

Súčasný vlastník značky RAM, koncern Stellantis, odmietol situáciu komentovať, začal však s postupným sťahovaním všetkých inkriminovaných modelov do servisov. Až 960 tisíc áut dostane nový software, nie je však zatiaľ jasné či a ako sa dotkne výkonov či spotreby.

Podobným spôsobom bude nutné urobiť update aj v prípade modelov Nissan Titan z rokov 2016 až 2019, ktoré tiež používali motory Cummins, takže je veľmi pravdepodobné, že celkový počet dotknutých áut presahuje 1 milión jednotiek. Japonská značka pritom okrem novej kalibrácie softwaru pripravuje tiež opravu hardwaru, detaily ale zatiaľ nie sú známe.

Len pripomíname, že predchodca Stellantisu, Fiat Chrysler Automobiles, bol nútený v roku 2022 zaplatiť 300 miliónov dolárov za predchádzajúce podvody s emisiami naftových motorov. A celkové náklady Volkswagenu na pokutách sú odhadované až na 20 miliárd dolárov za Dieselgate, ktorý sa prevalil v roku 2015.

zdroj: Reuters