Stellantis vznikol spojením Fiat Chrysler a PSA v roku 2021, ktorý aktuálne prevádzkuje až 14 značiek po celom svete. Carlos Tavares odstúpil z funkcie CEO v decembri 2024, no teraz si „pustil ústa na špacír.“ Podľa neho by sa mohli jednotlivé značky koncernu rozdeliť.

Tavares tvrdí, že rozdielne záujmy Talianska, Francúzska a USA môžu túto veľkú federáciu značne oslabiť. Francúzi hája pracovné miesta a európsku identitu, Taliani požadujú podporu výroby a Američania sa sústredia na osoh z pick-upov a SUV.

Americké značky môžu odísť

Podľa bývalého CEO by americké značky ako Jeep, Dodge, Chrysler a Ram mohli v rámci koncernu „oddeliť“ a pôsobiť samostatne. Tento krok by mohol zvýšiť ich konkurencieschopnosť najmä na domácom trhu v USA.

Čínske automobily ako noví hráči v Európe

Tavares upozorňuje, že by európske časti Stellantisu mohli byť prevzaté čínskym výrobcom. Už teraz spolupráca so spoločnosťou Leapmotor, do ktorej Stellantis investoval, naznačuje rastúcu prítomnosť čínskych značiek na starom kontinente.

Výzvy po jeho odchode

Tavaresové opatrenia na zníženie nákladov a prechod na elektromobily sa uskutočnili príliš rýchlo a bez dostatočnej rovnováhy. Čo sa ukázalo ako problematické a jeho nástupca Antonio Filosa čelí náročnej úlohe stabilizovať firmu, ktorá má momentálne nemalé problémy.

Či Stellantis zotrvá ako jeden konglomerát, alebo sa rozdelí na menšie entity, ukáže čas. Avšak Tavaresove slová nútia zamyslieť sa nad krehkosťou veľkých fúzií a možnosťou silnej konkurencie zo strany rýchlo rastúcich čínskych automobiliek.

MYSLÍTE SI, ŽE VEĽKÉ AUTOMOBILOVÉ KONCERNY AKO STELLANTIS BY SA MALI ROZDELIŤ NA MENŠIE SAMOSTATNÉ ZNAČKY?
  • Áno, rozdelenie by pomohlo zvýšiť konkurencieschopnosť. ( 71% )

     

  • Nie, veľké koncerny sú budúcnosťou automobilového priemyslu. ( 10% )

     

  • Nie som si istý, záleží na konkrétnej stratégii. ( 19% )

     

Odpovedalo 21 ľudí