Ideálne pre moderné aj staršie motory
Aditíva do paliva sú chemické prísady, ktorých cieľom je zlepšiť vlastnosti benzínu alebo nafty tak, aby motor fungoval efektívnejšie a dlhšie.
Moderné motory pracujú s veľmi presnými toleranciami (priame vstrekovanie, prepĺňanie, vysokotlakové čerpadlá). Aj drobné usadeniny môžu spôsobiť vyššiu spotrebu alebo problémy s emisiami. Aditíva do paliva udržujú vstrekovače a spaľovací priestor čisté.
Starším motorom pomáhajú mazacie vlastnosti aditív, ktoré chránia palivové čerpadlá a ventily. Taktiež pomáhajú eliminovať negatívne účinky biozložiek.
Čistý motor = vyššia efektivita
Zanesené vstrekovače dávkujú palivo nepresne, čo vedie k nevhodnému spaľovaniu. Dôsledok je zvýšená spotreba, emisie a tvrdší chod motora. Aditíva usadeniny rozpúšťajú, obnovia presný rozstrek a motor získa späť pružnosť aj úspornosť.
Karbón na ventiloch bráni správnemu prietoku vzduchu. Čisté ventily znamenajú lepší prívod vzduchu, rovnomerné spaľovanie a hladší chod.
Kondenzovaná voda a nečistoty spôsobujú koróziu a zhoršujú štartovanie. Aditíva dokážu vodu naviazať a chrániť kovové časti pred hrdzou. Štarty sú istejšie a jednotlivé komponenty motora vydržia dlhšie.
Aditíva neznížia normovanú spotrebu motora, zabránia však jej zvýšeniu pre zlý stav palivovej sústavy
Na Slovensku sa priemerná cena základného naturalu 95 pohybuje okolo 1,54 € / l a nafty približne 1,46 € / l. Ako modelový príklad poslúži auto so spotrebou 6 l / 100 km s ročným nájazdom 30 000 km. Motor zanesený karbónom a zanesená palivová sústava dokážu dvihnúť spotrebu paliva približne o 0,3–0,7 l / 100 km.
Dlhodobé jazdenie bez aditív:
Spotreba stúpne na 6,5 l / 100 km → 1 950 litrov ročne → 3 003 € (benzín) / 2 847 € (nafta)
Pri dlhodobom používaní aditív:
Spotreba ostane na úrovni 6,0 l/100 km → 1 800 litrov ročne → 2 772 € (benzín) / 2 628 € (nafta)
Celková ročná úspora paliva vďaka aditívam paliva:
50 litrov = 231 € (benzín) / 219 € (nafta)
Koľko stojí používanie aditív Metanova?
Aditíva Metanova sú cenovo nastavené tak, aby bol prínos pre vodiča jednoznačný. Metanova LEN vychádza na dva centy na liter benzínu a Metanova SEL na tri centy na liter nafty. Jedna plechovka pritom vystačí na 20–25 tankovaní.
Rozdiel v nákladoch pri 30 000 km ročne
Úspora za palivo | Náklady za aditívum | Čistá úspora | |
---|---|---|---|
Benzín | 231 € | 36 € | 195 € |
Nafta | 219 € | 54 € | 165 € |
Aj po započítaní ceny aditív zostávate v pluse a motor v lepšom stave. Navyše dostávate bonus v podobe dlhšej životnosti drahých komponentov motora a palivovej sústavy.
Možno si kladiete otázku, či sa viac neoplatí rovno natankovať prémiovú naftu alebo benzín, ktoré už v sebe aditíva majú namiešané v ideálnom pomere. Z hľadiska komfortu, praktickosti a časovej úspornosti možno áno. Z finančného hľadiska určite nie. Rozdiel medzi základnými a prémiovými palivami je približne 15 centov na liter. To znamená, že vaše ročné náklady by sa zvýšili o 270 €.
Zanedbaná vs. pravidelne ošetrovaná palivová sústava
Oblasť | Zanedbaná | Pravidelne ošetrovaná |
---|---|---|
Spotreba paliva | Vyššia o 0,3–0,7 l / 100 km | Stabilná, nižšia |
Výkon motora | Slabšia akcelerácia, lenivý chod | Plný výkon, pružná reakcia |
Štartovanie | Horšie štarty, trhanie | Rýchle a isté štarty |
Emisie | Zvýšená dymivosť, horšie emisie | Čistejšie spaľovanie |
Životnosť dielov | Rýchlejšie opotrebovanie | Dlhšia životnosť |
Servisné náklady | Riziko drahých opráv | Prevencia porúch |
Pocit z jazdy | Hrubší chod, zvýšená hlučnosť | Tichší, plynulejší chod |
Ideálne dávkovanie podľa sezóny
Zima
- Diesel: pridávať pred každým tankovaním
- Benzín: každú 2.–3. nádrž.
- Účinok: ľahšie štarty, ochrana pred zamŕzaním a koróziou.
Leto
- Pri dlhých trasách používať pri každom tankovaní, v meste každú 2.–3. nádrž.
- Účinok: stabilný výkon v horúčave, ochrana pred degradáciou paliva.
Celoročne
- Pri vysokom ročnom nájazde (30 000 km a viac) je najefektívnejšie používať aditíva pri každom tankovaní.
Praktická výhoda: jedna plechovka Metanova vystačí na 20–25 tankovaní, čo je pohodlné a ekonomické riešenie.
Má zmysel dávať viac aditív, než odporúča výrobca?
Medzi motoristami panuje mýtus, že väčšie dávky aditív, než odporúča výrobca, znamenajú ešte lepší účinok. Odpoveď je jednoduchá – je to naozaj len mýtus.
Mierne prekročenie motoru neublíži, no účinok sa nezvýši. Ide len o zbytočne mrhanie peniazmi. Z rovnakého dôvodu nemá zmysel aditivovať už na čerpačke aditivované prémiové palivá. Dvoj až trojnásobnú dávku motor ešte ustojí, no môže sa mierne zvýšiť dymivosť alebo objaviť zápach z výfuku. Čistiaca schopnosť aditív sa nezlepší – ba dokonca naopak. Pri extrémnom prekročení odporúčaného dávkovania hrozí zanesenie sviečok, palivového filtra alebo zmena spaľovacieho pomeru.
Prečo práve Metanova?
Aditíva Metanova sú vyvíjané tak, aby nešlo len o jednorazový efekt, ale o dlhodobú ochranu motora. Pri pravidelnom používaní stabilizujú spotrebu a chránia palivový systém, znižujú riziko drahých opráv vstrekovačov a čerpadiel a udržiavajú motor v kondícii aj pri vysokých nájazdoch.
Kombinácia nízkej ceny za liter ošetreného paliva (0,02 € pri benzíne a 0,03 € pri nafte), dlhej výdrže a kompaktného balenia (20–25 tankovaní na plechovku) a vysokej účinnosti robí z aditív značky Metanova riešenie, ktoré sa vodičom vráti hneď niekoľkonásobne v úspore paliva aj v nižších nákladoch na servis.
Odpovedalo 9 ľudí
Titulný obrázok nie je reálna fotografia, ale počítačom vytvorená ilustrácia.