Tento materiál sa týka vodičov s autami vybavenými DRL (Daytime Running Lights) teda denným svietením vpredu zväčša pomocou LED, ktorým v tomto režime nesvietia zadné červené svetlá. Je nepochopiteľné, ako sú majitelia takých áut ochotní ľahostajnosťou až ignoranciou riskovať v hmle nie len svoju bezpečnosť.



 

Vypuklosť problému skvelo dokumentuje opakované sťažovanie ostatných vodičov na linkách dopravného servisu rôznych rádií. No zdá sa, že aj tieto naliehavé výzvy vodičom ostávajú nevyslišané, lebo inkriminovaný nesvietič má pustenú vlastnú hudbu, počúva rádio, ktoré nevysiela dopravný servis, v čase upozornenia telefonuje, alebo sa inak veľmi dôležito rozpráva, rádio vôbec nepočúva, alebo najlepšie, ak to aj počuje, arogantne toto odporúčanie ignoruje!

Dnes ráno som na ledva 6 kilometrovom úseku stretol 5 takýchto "zabudlivcov". Môžno je to náhoda (v žiadnom prípade si nechcem do žiadnej značky zbytočne kopnúť), no 4 zo spomínaných áut neviditeľných zozadu boli veľké mercedesy a jedna nová Honda CR-V. Pritom minimálne dvaja vodiči s trojcípou hviezdou nešoférovali ako medvede, ale ako prasce...
 

Zdá sa, že miesto snehu a mrazu nás čakajú skôr hmly a sychravé počasie. Povinnosťou vodiča je za zníženej viditeľnosti použiť klasické stretávacie svetlá. DRL, alebo denné svietenie túto povinnosť nikomu nesupluje. Tu sa však automobilky delia na dva druhy. Tie, ktoré spolu s prednými svetlami rozsvietia aj zadné červené svetlá, a také, ktoré nie. Ak máte svetlá pre denné svietenie zapojené - naprogramované takým spôsobom, že svietia len vpredu a pri nich nesvietia zadne červené svetla, tak ich používate nesmiete!

Za zníženej viditeľnosti nepoužívajte svetla pre denné svietenie, ak nesvietia súčasne zadné červené. Nie len, že je to nebezpečné, ale aj zakázané! Keď vozidlá mali zapnuté denné svetlá vpredu a červené vzadu, boli viditeľné za každého počasia, a kdekoľvek, vrátane tieňa z prírodných prekážok, spredu aj zozadu.

Mať v hmle zapnuté zadné svetlá je mimoriadne dôležité. S permanentným použitím hmloviek to hlavne v obciach nepreháňajte.

Keď vozidlá mali zapnuté denné svietidla vpredu a červené vzadu, tak boli vidieť za každého počasia, a kdekoľvek, vrátane tieňa z prírodných prekážok, spredu aj zozadu.  vydaný predpis EKH 48 rev 04, ktorý zakáže pri svietení dennými svetlami vpredu, svietiť vzadu červenými svetlami. Vďaka nezmyselnému a život ohrozujúcemu predpisu EKH 48 rev 04, ktorý bol importovaný do našej legislatívy, sa deje to, že cez tunely, podjazdy, alebo aj za terajšieho počasia jazdia vozidlá bez rozsvietených červených svetiel vzadu a takto ohrozujú vodičov jazdiacim za nimi.

Záver:


Máte v zásade dve možnosti. Prvá, jasnejšia, priamočiara no pracnejšia je, že si prosto uvedomíte v akom počasí jazdíte a adekvátne tomu si dáte tú námahu a prepnete na stretávacie svetlá. Presne tak, ako to robili vodiči po celých neuveriteľných 100 rokov!

 

Alebo druhá, pohodlnejšia možnosť. Porušíte ňou síce nezmyselný predpis EHK 48 rev 04 a v servise si dáte elektroniku naprogramovať tak, aby vám s dennými svetlami svietili aj zadné červené lampy. Ak by neboli ochotní, argumentujte tým, že radšej porušíte nariadený nezmysel, než by ste v hmle a daždi, ale vlastne aj za šera ohrozovali svoju bezpečnosť.