03.01.2016

Prečo je po výmene oleja v prevodovke radenie za studena problematické?

Viacerým motoristom sa možno prihodila nasledovná skúsenosť: po výmene prevodového oleja je hlavne za studena radenie zrazu problematické. Čím nižšia teplota, tým horšie. Pritom "presne" dodržali špecifikáciu oleja podľa návodu alebo odporúčania výrobcu, napríklad SAE 75W-90 API GL4. V čom je teda chyba? Na túto, relatívne bežnú otázku, odpovedá špecialista v oblasti tribológie Ing. Pavel BROŽ z firmy FUCHS OIL.

Voľba správneho oleja pre výmenu náplne v prevodovke novšieho auta (s rokom výroby po r2000) môže byť pre laika niekedy problém. Výrobcovia v návodoch na obsluhu a údržbu jeho výmenu už spravidla nepredpisujú, alebo len veľmi výnimočne. Vychádzajú z toho, že pri bežnom používaní a bežnom kilometrovom nájazde by mala životnosť olejovej náplne prevodovky prekročiť bežnú životnosť vozidla. Práve preto sme pred časom spracovali video na tému - Ako sa starať o automatické prevodovky? A treba vôbec?

Ak manuálna prevodovka na vašom starom aute ide po výmene olejovej náplne za studena ťažko, takmer na 100% bude problém v zlej voľbe oleja. Nie v zmysle jeho značky, ale špecifikácie.

Z rovnakých dôvodov je tu aj táto téma. Čo je bežná životnosť? Čo je bežný kilometrový nájazd? Výrobcovia dnes pracujú s domnienkou, až presvedčením, že ich auto sa nebude používať dlhšie než 250 000 km. Že je realita vo väčšine krajín sveta iná, si akoby nechcú pripustiť, alebo akceptovať. Pritom mnoho motoristov prevádzkuje autá staršie než 10 rokov a aj s väčším počtom než štvrť milióna km. Mnohí z nich si pozháňajú potrebné informácie a v poctivej snahe prospieť svojmu autu si olej v prevodovke vymenia. V presvedčení, že do prevodovky dajú ten správny olej, následne so sklamaním zistia, že radenie, špeciálne za studena, je oveľa ťažšie. Aké to má príčiny?
 

V prvom rade je to fakt, že výrobcovia áut nezverejňujú úplné parametre olejových náplní prevodoviek. Teda viskózne a výkonové dáta oleja. Vhodný prevodový olej dodávajú len vo veľkých množstvách autoservisom, ako náhradný diel pre potreby opráv v prípade poškodenia prevodovkovej skrine nehodou a podobne. Lenže autá s veľkým počtom najazdených km už zväčša drahé značkové servisy nenavštevujú. Preto je trh s "originálnymi" prevodovkovými olejmi veľmi malý. Dokonca ani výrobcom olejov sa v mnohých prípadoch tieto "celoživotné náplne" uvádzať na maloobochodný trh neoplatí. Druhým dôvodom tiež bude fakt, že pri stanovovaní náhrad dochádza pri tvorbe tabuliek k chybám. Napríklad olej SAE 75W často nahrádzajú olejom SAE 75W-90. Pritom sa tieto vo viskozite výrazne líšia. Hlavne pri bežných prevádzkových teplotách. Oba síce spĺňajú limit viskozity pri -40°C, ale pri vyššej teplote ranného štartu pri povedzme 0°C je viskozita druhého menovaného oveľa vyššia. Pri teplote 100°C má olej 75W jediné obmedzenie viskozity - musí byť vyššia než 4,1 mm2/s, ale pri oleji 75W-90 musí byť v intervale 13,5 - 24 mm2/s, čo dáva priestor pre veľké rozdiely.

Porovnajme napríklad konkrétny produkt pre VW Group. Originálna náplň do prevodoviek, ktorá spĺňa koncernovú špecifikáciu VW TL 52178, patrí do triedy SAE 75W a jeho konkrétne viskózne hodnoty sú 38 mm2/s pri 40°C a 6,6 mm2/s pri 100°C (VI = 131). Oproti tomu olej triedy SAE 75W-90 (napr. TITAN Gear) má pri rovnakých teplotách viskozitu 119 mm2/s, resp. 15,5 mm2/s (VI = 139). To je značný rozdiel vo viskozite a niet divu, že tento spôsobí problémy pri radení.

 

Ako sa s tým vysporiadať? Olej VW TL 52178 v malom litrovom balení z vyššie uvedených dôvodov, bohužiaľ, nie je k dispozícii. No dá sa odporučiť iný produkt - TITAN ATF 3000. Hodnoty viskozity má veľmi podobné s uvedeným originálnym olejom OEM TL52178, teda 40 mm2/s pri 40°C a 7,7 mm2/s pri 100°C. Výkonovo má dostatočný potenciál pre mazanie mechanických prevodoviek. Norma Dexron II D výkonovo zodpovedá API GL-4.


Prípadne môžete zvážiť olej TITAN Gear PE (SAE 75W-80), ktorý je schválený pre náplň mechanickej prevodovky PSA Peugeot/Citroen a ten sa dá kúpiť v 1 a 5 litrovom balení. Viskozitu síce má mierne vyššiu (58 resp. 9,25 mm2/s VI = 139) a výkonnosťou spĺňa vyššiu normu API GL-5, ale jeho cena je priaznivá a hlavne to vyrieši problém správnej náplne pre staršie auto.

Prosto, to, aký olej do vašej prevodovky naliať, preverte radšej aj 2x, v rôznych zdrojoch. Následne, podľa hesla 2x meraj a 1x strihaj, si preverte aj špecifikáciu oleja, ktorý chcete použiť.



SÚŤAŽ: Vyhraj balíček autokozmetiky od Auto Kelly za 30 €

Balíček autokozmetiky za 30€ Koľko predajní má AutoKelly na Slovensku? Chcem súťažiť


DISKUSIA K ČLÁNKU - VYJADRITE AJ VY SVOJ NÁZOR

Prihláste sa, ak máte konto na TopSpeed.sk.

03.01.16 20:43 | wewek

29

78

nieco podobne sa mi nedavno stalo na mojom Saabe 9-5 2,3T 2007. Menil som olej v manualnej prevodovke po 200.000kmDal som na rady viacerych co maju skusenosti so Saabom a dporucali RedLine olej - MTL, 70W80.Neurobil som preplach prevodovky (nevedel som, ze to treba) a po prejdeni asi 600km zacala pevodovka zlostit. Tazko sa preradzovalo hlavne do dvojky a aj do trojky.Niekedy dokonca vyskocila paka z dvojky do neutralu.Tak som si myslel, ze to musi suvisiet s olejom, ze som to nepreplachol alebo ze je to ina vizkozita oleja ako by mala byt.Kupil som original olej od GM co pouzival aj Saab.Urobil som preplach dva krat (2L^^^plus;2L) a hned ako som vychadzal z garaze s novym olejom bolo pocut pri zosliapnuti spojky toto:https://youtu.be/o2BhrdMUHsoTaky zvuk som este nepocul. A po dalsie prevodovka tazko radi nadalej, hlavne za studena. Nie az tak tazko ako ked tam bol olej od RedLine ale nie je to to co predtym.A k tomu este ten divny zvuk pri zosliapnuti spojky. (Spojka zabera normalne.) Moze mi niekto vysvetlit v com je problem?Mam zase vymenit olej? Za aky?
Jazdím na: Saab 9,5, Toyota 0,8, Mazda 3

odpovedať

0 | 0

03.01.16 21:52 | zmalec
ja som sa tiez uz takto dopalil.. v motorovom oleji je to nedno, ale prevodovy musi byt len original!!! ked das nahradu, je velmi pravdepodobne, ze to nebude dobre!!

odpovedať

03.01.16 22:31 | wewek

29

78

no ale preco teda problem pretrvava aj ked som prevodovku preplachol a dal tam originalny olej?
Jazdím na: Saab 9,5, Toyota 0,8, Mazda 3

odpovedať

0 | 0

05.01.16 13:18 | sosko

25

83

No vidis, ja som isiel do Skodovky, nech mi podla VIN daju original presny olej, kupil, dal vymenit a div sa svet, akonahle je vonku pod 5st., radilo to horsie ako predtym. Menil som pri 200 tis , teraz mam 257 a trochu sa to zlepsilo, horsie to ide ak mrzne.
Original vsetko nezachrani tiez.
Jazdím na: Škoda Octavia 2

odpovedať

1 | 1

04.01.16 06:57 | Laco71
Nesuhlasím so všetkým,čo je napísané v članku, ale pri každom aute sú skusenosti iné...

Mám nabehané na Chevrolete Orlando cca 83 000 km, je tam MANUALNA prevodovka a olej som v nej menil už 2x (!)
Prvýkrát z toho dovodu,že som spozoroval nejaké uniky oleja
a chcel som si byť istý KOĽKO oleja tam vlastne je, tak som odobral spodný dekel /iná možnosť ako vypustiť olej nie je) a vypustil som olej,ktorý tam bol od nova ,to bolo zhruba pred rokom a pol pri stave km 40 000 cca
olej bol sivý a nie veĺmi riedky,
cez otvor na vrchu prev.kde bolo naskrutkované čidlo,som olejovou pumpou cez hadičku dotlačil 2 litre prev oleja 75/90 vykonnostnej triedy GL-5 myslel som ,že ked dám olej vyššej výkonnostnej triedy urobím dobre,lenže rýchlosti išli radiť ťažšie ako predtým,
kedže stale boli uniky oleja,tak som raz za tri mesiace do prev. dotlačil asi 2 deci mineralneho .prev.oleja pre manualne prevodovky
takto som jazdil až do jesene minuleho roku,ked som sa rozhodol vymeniť GUFERO na polosi cez ktoré presakoval olej, znovu som odobral dekel a vypustil všetok olej z prev.
olej bol číry žltý bez znamok opotrebenia, čo som bol prekvapený bolo ho tam viac ako 3 litre (!)
uniky oleja boli minimalne a neodhadol som kolko treba doliať,tak som dolial viacej...
Prevodovku som opätovne naplnil novým olejom,teraz už podľa odporúčania výrobcu, predpisuje olej špecifikácie GL-4 teda som dal olej 75-80
a radenie prev.stupňov sa zlepšilo a aj za studena ide lepšie radiť a hlavne 1.stupeń.

Teda summa summarum veĺmi záleží od toho v akom stave tá prevodovka je , ak má nabehané už viac ako 200 000 km, je zbytočné tam nalievať nejaký exstra super vykonný olej
stačí spomínaný 75-80
a tiež rozlišovať ČO PREDPISUJE výrobca , su aj prevodovky ,kde výrobca predpisuje SYNTETICKY PREV.OLEJ
nie minerálny , takže BACHA na to !

odpovedať

06.01.16 18:53 | wewek

29

78

nerozumiem tomu co si napisal.
Nebolo auto este v zaruke ked si mal iba 40.000km? Preco si nereklamoval unik oleja ale pustil sa do toho sam?
A podalsie mas v prevodovke predsa kontrolny otvor cez ktory vies zkontrolovat mnozstvo oleja v prevodovke.
Jazdím na: Saab 9,5, Toyota 0,8, Mazda 3

odpovedať

0 | 0

15.02.16 08:41 | Laco71
to :wewek
nemusíš rozumieť mojim dovodom pre to čo robím

naplň v prevodovke je akože DOŽIVOTNÁ, preto tam nie je ŽIADEN kontrolný otvor na zistenie predpisanej vyšky hladiny

Suhlasim z vyrobcom,že nápĺň v prevodovke je "doživotná"
len robím všetko preto aby koniec prevodovky neprišiel už po 80 000 km, ale aby sa čím viacej oddialil
a preto som vymenil olej po cca 40 000 km
a budem tak robiť aj naďalej
robim tak sám aj preto lebo v prvom rade JA sám nesiem zodpovednosť za stav a životnosť svojho auta
mechanik v autorizáku ,nenesie žiadnu zodpovednosť a je mu prd a lautr jedno aj dva ,
koĺko vydrží prevodovka v mojom aute
a určite nebude také robiť,žeby daval dole nejaky deckel
ma v paži ....

odpovedať

06.01.16 13:55 | krbo

102

61

vymena prevodoveho oleja sa na spravani manuálnej prevodovky nemoze odrazit okamžite. A to aj v pripade miernej odchýlky v špecifikácii.
Jazdím na: Mitsubishi Lancer 1.8Di-D, Mitsubishi , Nissan

odpovedať

0 | 1

06.01.16 18:57 | wewek

29

78

pri prvej vymene za olej od RedLine sa problemy objavili po cc 600km a pri druhej vymene ked som urobil aj vyplach prevodovky 2 krat tak hned ako som vychadzal z garaze som pocul divny zvuk pri zosliapnuti spojky.
Moje vysvetlenie je, ze ten 'originalny' olej je ovela viac vizkoznejsi (riedsi) a k tomu este uplne cisty a preto to tak nemaze ako ten stary alebo ten od RedLine.
Preto pocut este nejake to koliesko ako sa dotaca pri zosliapnuti spojky, lebo to jednoducho nevytvori dostatocne hruby olejovy film.
Jazdím na: Saab 9,5, Toyota 0,8, Mazda 3

odpovedať

0 | 0

06.01.16 21:48 | krbo

102

61

ja som menil v LANCERi (rv2010) po 120 000 a nalial som HYKOMOL 80W. žiadna zmena, prevodovka sa chova tak ako predtým.
Jazdím na: Mitsubishi Lancer 1.8Di-D, Mitsubishi , Nissan

odpovedať

0 | 0

25.05.16 20:48 | krbo

102

61

cúvam s tohto môjho tvrdenia, po druhej výmene za iný olej riadiaca páka chodí citelne ľahšie. Vyskúšané. Am sorry, mýlil som sa.
Jazdím na: Mitsubishi Lancer 1.8Di-D, Mitsubishi , Nissan

odpovedať

0 | 0

06.01.16 19:05 | *pt*

50

72

a co automaty? zvazujem vymenu oleja v Mazde CX-7 (benzin 2,3 DISI, r.v. 2006) s A/T po cca 150 tis km, nevie nekto co tam ide? je to dovoz z USA, tu ich moc nejazdi tak ani skusenosti v EU moc nemaju :(
Jazdím na: Volkswagen Polo GTI

odpovedať

0 | 0

06.01.16 21:39 | krbo

102

61

v automatoch sa ma meniť po 100tisicoch najneskôr. už to tu vysvetlovali chlapi z FUCHSu.
Jazdím na: Mitsubishi Lancer 1.8Di-D, Mitsubishi , Nissan

odpovedať

1 | 0

07.01.16 11:14 | navisk

89

82

mne vymenili olej v prevodovke automaticky pri 120 000km .. teraz mam akurat 240 000 nabehane. Myslite ze ho mam dat vymenit ?
Jazdím na: Lexus is200, Mazda mx5

odpovedať

2 | 0

07.01.16 22:58 | wewek

29

78

samozrejme.
To si vies vymenit aj sam.
Ps: ja mam vymenu pri 60.000km pri automate a tak to bolo aj vo videu tu na strankach naposledy.
Jazdím na: Saab 9,5, Toyota 0,8, Mazda 3

odpovedať

0 | 0

android aplikacia

Najnovšie komentáre