Do okolia hlavného mesta sa čoraz viac sťahujú ľudia, ktorí následne dochádzajú za prácou, alebo štúdiom denne do Bratislavy. A doprava v špičke kolabuje. Určite by bolo rozumnejšie vytvárať pracovné príležitosti aj mimo krásnej na Dunaji... Výskumný ústav dopravný vyjadril názor, že ako kolektory je treba využiť existujúce cesty, ktoré po skapacitnení zlepšia celkovú dopravnú dostupnosť pre všetkých žijúcich v tomto území.

"VÚD je pripravený na odbornú, nie politickú diskusiu so všetkými zainteresovanými, vrátane OZ Triblavina, so snahou o hľadanie najlepšieho riešenia dopravnej situácie ľudí v tomto regióne."

Ak by sa naplnili tvrdenia aktivistov, že na vstupe do Bratislavy v okolí plánovanej diaľničnej križovatky Triblavina pribudne podľa schválených územných plánov obcí v nasledujúcich rokoch až 100.000 nových obyvateľov, regiónu nepomôže rozšírenie diaľnice D1 na osempruh od Bratislavy až po Blatné ani s následne dobudovanými kolektormi. Upozorňujú na to odborníci z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline.

 

Podľa generálneho riaditeľa VÚD Ľubomíra Palčáka by sa v takom prípade museli realizovať rozsiahlejšie systémové a infraštruktúrne opatrenia zamerané prevažne na verejné módy osobnej dopravy. "Vzhľadom na novú dopravnú záťaž smerujúcu z tohto územia do Bratislavy by bolo nevyhnutné prehodnotiť všetky existujúce, ako aj plánované dopravné opatrenia na úrovni mesta a bratislavského samosprávneho kraja," zdôraznil Palčák.

 

O scenári s prírastkom 100.000 nových obyvateľov v okolí Bernolákova, Čiernej Vody a Slovenského a Chorvátskeho Grobu hovoria aktivisti z Občianskeho združenia Triblavina. Argumentujú tým, že práve preto je potrebné rozšíriť diaľnicu D1 podľa pôvodného zámeru na plnohodnotných šesť pruhov aj s kolektormi, čiže zbernými cestami vedúcimi pozdĺž diaľnice. Cez ne by sa na diaľnicu mali častejšie napájať obyvatelia týchto obcí.

JE REÁLNE, ŽE V OKOLÍ BA PRIBUDNE ČOSKORO AŽ 100 000 NOVÝCH OBYVATEĽOV?

  • Áno ( 66% )

     

  • Nie ( 34% )

     

Odpovedalo 165 ľudí  

Národná diaľničná spoločnosť však rozhodla o rozšírení diaľnice D1 na plnohodnotných osem pruhov bez pozdĺžnych kolektorov. Diaľničiari to odôvodňujú tým, že šesťpruhová diaľnica by už výhľadovo nestačila náporu áut, a preto sú potrebné štyri pruhy v jednom smere priamo v telese diaľnice. Podľa Palčáka by pôvodná koncepcia diaľnice s kolektormi nezlepšila dopravnú situáciu obyvateľov tohto regiónu, ale len rezidencií v bezprostrednej blízkosti diaľnice. "Ako kolektory je treba využiť existujúce cesty, ktoré po skapacitnení zlepšia celkovú dopravnú dostupnosť pre všetkých žijúcich v tomto území," potvrdil Palčák.

 

VÚD sa podľa neho zapojil do tohto projektu až pri záverečnom dopravnom posudzovaní novonavrhovaného technického riešenia. Pri výpočtoch budúceho dopravného zaťaženia pritom vychádzali z Územného generelu dopravy hlavného mesta Bratislavy, ktorý bol schválený v roku 2015. Prijatý generel pritom zohľadňuje územnú a demografickú prognózu až do roku 2040 a podľa Palčáka počíta s výrazne nižším nárastom nových obyvateľov, než o akom hovoria aktivisti.

Zdroj: TASR

ČESMAD CHCE PÔVODNÉ RIEŠENIE D1 S KOLEKTORMI, TAK AKO OZ TRIBLAVINA

ČESMAD CHCE PÔVODNÉ RIEŠENIE D1 S ...

Združenie cestných dopravcov SR, spoločnosť ČESMAD Slovakia, vyjadrilo podporu pre pôvodné riešenie D1 - obojstranný ...

06. 12. 2016
STANOVISKO OZ TRIBLAVINA K ZÁVEROM PRACOVNEJ SKUPINY NDS

STANOVISKO OZ TRIBLAVINA K ZÁVEROM ...

Prečítajte si reakcie združenia OZ Triblavina na nedávno vydaný nový posudok a odporúčanie ako riešiť dlhodobo ...

14. 11. 2016