Kupujete ojazdené auto? Chcete, aby bolo spoľahlivé a bezpečne vás doviezlo do cieľa. Veru, ostať visieť na diaľnici (nedajbože na úžasnej D1 bez odstavných pruhov) alebo na niektorom z horských prechodov nie je príjemná záležitosť, aj keď o nejaký čas sa na situácii zasmejete. Pri získaní informácií môžete využiť rady skúsených mechanikov, skúsenosti užívateľov fór a v neposlednom rade zo štatistík spoľahlivosti.

 

Jednou z najznámejších je TÜV Report 2018. Vieme, ktoré spoľahlivé autá kupujú Slováci.

Výsledky z nemeckých STK

TÜV Report každoročne zohľadňuje výsledky z vyše 10 miliónov nemeckých TÜV kontrol, teda obdoby našich STK. Štatistika r. 2018 vypovedá o výsledkoch od júla 2016 do júna 2017. „Rebríčky spoľahlivosti slúžia ako dobrá navigácia pre všetkých majiteľov a budúcich majiteľov vozidiel. Pri kúpe auta im môžu dať odpoveď na to, ktoré modely vydržia dlhé roky bez závažných nedostatkov a naopak, ktoré si budú vyžadovať väčšie investície do opráv,“ hovorí manažér oddelenia CBS (Car Business Services) TÜV SÜD Slovakia Marek Kanderka.

Ako spoľahlivé autá kupujeme my, Slováci? Podľa ZAP (Združenie automobilového priemyslu) SR je, ako inak, najpredávanejšia Škoda s typmi Fabia, Octavia a Rapid. Pri prvej „STK“ (2-3 ročné autá) majú od 5,8 % do 6,7 % závažných porúch. Vedú si priemerne, Fabia je však stále v prvej polovici rebríčka. Oproti absolútnemu víťazovi 2-3 ročných, Mercedesu SLK, je to percentuálne 3x viac. Z desiatky najpredávanejších jazdených áut na Slovensku je najspoľahlivejším autom Suzuki SX4 s 3,8 % závažných porúch pri prvej kontrole. Nasledujú Hyundai i30 s 5,1 % a VW Golf s 5,3 %. 

Najlepší v triede 2-3 ročných áut

Absolútnym víťazom je po prvej kontrole Mercedes-Benz SLK s 2 % vážnych nedostatkov. Nasleduje VW Golf Sportsvan s 2,5 % a na treťom mieste zhodne Mercedes Benz B/GLK s 2,6 %. Počet najazdených kilometrov je však rôzny, kým víkendovka SLK mala priemerne 30 tkm, B-class až 40 tkm a GLK dokonca 52 tkm. Pri vychádzaní z tabuľky je potrebné prihliadnuť aj na počet najazdených km, nielen automaticky pozerať na miesto v rebríčku. Tabuľky víťazov a porazených s rozdelením podľa veku vozidiel si pozrite v galérii. Nás Slovákov budú určite zaujímať aj staršie autá ako 2-3 ročné.

Víťazi v jednotlivých triedach (2-3 ročné autá)... A porazení

- Trieda „mini“ - Opel Adam, 3,8 % podiel vážnych závad.
- Trieda malých áut - Mazda 2 (2,7 %).
- Nižšia stredná trieda -  Mercedes triedy A (3,3 %).
- Stredná trieda – Volvo V40 (3 %).
- Trieda MPV - Golf Sportsvan (2,5 %).
- Trieda SUV - GLK (2,6 %). 
 
Naopak, celkovo najhoršie dopadli Kia Sportage (12,6 %) , Fiat Punto (12,3 %) a Dacia Logan (12,2 %)

Víťazi vo všetkých vekových triedach

A porazení...

Aké majú max. 3 ročné autá závady?

Najčastejšími nedostatkami sú problémy so svetlami. Oproti minulému roku narástli percentuálne o 2,2 %. Môžu za ne nové technológie svetiel, ktoré sa masovo rozširujú, ako napr. LED a laserové svetlá? Pravdepodobne áno, navyše rôzne typy riadenia svetiel ako natáčanie, automatické prepínanie atď. prispejú k narastajúcim problémom.