X1 (E84) prvej generácie je podľa mňa tvarovo najmenej atraktívne BMW. Tým netvrdím, že je škaredé, no mne sa spolu s BMW radu 1 II. generácie a modelmi ako BMW 5GT či 3GT prosto nepáčia. Okrem dizajnu nebola celkom hodná označenia prémiová ani vďaka tvarom a materiálom vnútri. Ale po zhliadnutí obrázkov druhej generácie typu X1 svoj postoj rád poopravím. Minimálne v oblasti dizajnu určite, aká je vnútri fotografie ukázať nedokážu. No minimálne radiaca páka automatu vyzerá ako z nákladného auta. Dĺžkou a rozmermi určite.  Každopádne, pre novú X1 bol ozaj najvyšší čas. A konečne je tu typ F48!

Nepochybne v jej dizajne zbadáte tvary aktuálnych novších typov. Spredu a zozadu je podobná X5 a X6, zboku v nej vidím X3. Prosto pôsobí oveľa robustnejšie, dospelejšie no zároveň je oveľa krajšia. Prosto teraz je autom, ktorým mohla vyždy byť. Tieto správy ma veľmi tešia, lebo BMW X1 má v ponuke značky svoje jasné miesto ako konkurent pre menšie a cenovo dostupné modely ako Mercedes GLA a aj neprémiové značky. Čo ma však teší oveľa menej, alebo nediplomaticky napísané, neteší ma to vôbec, že BMW je ochotné obetovať symbol X, ktorý doteraz predstavoval jedoznačné označenie pre xDrive tým, že novú X1 ponúkne primárne ako predokolku. Pohon 4x4 bude nutné priplatiť.

 

V Mníchove sa nepochybne bránia tým, že zďaleka nie sú prví, kto toto lacné riešenie v segmente cenovo dostupných SUV, či crossoverov prináša a oni v tomto len držia trend doby. Že s pohonom jednej nápravy X1 (a podľa všetkého aj nová X3) skončia sa však dalo čakať po uvední modelu BMW X5 25d (F15). Ak už X5 môže byť len zadokolka, pohon jednej nápravy už môže dostať každé veľké X od BMW. Samozrejme, tiež si uvedomujem to, že v 80%+ prípadoch vodič pohon oboch náprav ani nepotrebuje a takto je to efektívnejšie a čo ja viem čo ešte. No efektívnejšie je aj jazdiť na nízkych a ľahších autách, nie v SUV, takže túto debatu radšej ani nezačínajme...

Nová X1 (typ F48) stojí na báze Mini Countryman a BMW 2 Active Tourer. Preto má motory vpredu naprieč a pohon oboch náprav bude za príplatok.

Jednou zo základných úloh šéfa projektu Ralfa Gräsera bolo urobiť BMW X1 viac ako väčší súrodenci. Priznáva, že predošlá X1 bol crossover, aj keď komunikačné oddelenie ho tvrdo promovalo ako malé SAV.

Je zrejmé, že nová X1 stojí na rovnakom základe, ako BMW radu 2 Active Tourer, Grand Tourer a veľké typy Mini. A preto bude nová X1 v ponuke pre základné motorizácie ponúkať 3-valce. Rovnako pre benzín aj diesel. Mnohých asi prekvapí, že napriek dospelejšiemu vzhľadu má nové BMW X1 iné rozmery a nie všetky sú väčšie. Napríklad dĺŽka je menšia o 36 mm na 4439, šírka väčšia o 21 na 1821 a výška má k dobru 53 mm na 1598 mm. Zásadne sa zmenili aj pomery vnútri. Vpredu aj vzadu má byť viac miesta, prakticky v každom smere.

Za príplatok môžete získať zadnú posuvnú lavicu v dĺžke 130 mm, čím na úkor miesta v kufri zásadne stúpne priestor na nohy vzadu. V základnej konfigurácii má kufor 505 litrov, čo je až o 85 l viac ako doteraz. Štandardom, ako na mnohých už súčasných modeloch je, bude delená zadná lavica v pomere 40/20/40. Po jej sklopení bude k dispozícii 1550 l. Všetky tieto benefity prichádzajú práve vďaka prechodu na "predokolkovú" platformu UKL2 a dokonca položenie motorov vpredu naprieč. To zas umožnilo posunúť predný stlpik dopredu až o 150 mm, čo zásadne mení pocit priestoru v kabíne a tiež výhľad. Samozrejme, "xDrive" bude v ponuke naďalej, no nie pre všetky motory.  Úvodzovky preto, lebo sa nejedná o pravý systém xDrive, ale riešenie Haldex. A to znamená, že toto auto v niektorých situáciách (napr. strata trakcie na jednej strane, alebo na troch kolesách) nedokáže také "zázraky" ako klasika zo zadného pohonu.

Či už je to dané vyšším posedom, alebo nízko uloženým stredovým pontónom, radiaca páka medzi sedadlami vyzerá ako by ste pozerali do nákladiaku.

Benzínové motory

Na začiatku budú v ponuke len prepĺňané dvojlitre, štvorvalce. Či už na benzín, alebo naftu. Tie bude možné kombinovať so 6st. manuálom, alebo 8st. automatom. Benzínové verzie budú sDrive20i a xDrive20i. Motor v nich má výkon 192 koní a 280 Nm. Nateraz vrcholom ponuky bude xDrive25i s 231 koňmi a 350 Nm.

 

Naftové motory

Dvojlier, 4-valec bude v ponuke vo viacerých výkonových verziách. Základom bude sDrive18d so 150k a 330 Nm. xDrive20d bude mať 190 k a 400 Nm a biturbo dvojliter xDrive25d dokonca 231 k a 450 Nm.

 

Neskôr ponuku rozšíria aj spomínané trojvalcové verzie s motorom 1,5 TwinPower turbo pre verzie sDrive16d (116 k) a sDrive18i (136 k). Tieto s pohonom xDrive v ponuke nebudú.

Balíčky výbav a vzhľadu

BMW pred časom spustilo línie. Týkajú sa vzhľadu a základnej výbavy. Pre každý typ sa volájú inak. Nová X1 dostane Sport Line, xLine a M Sport. Novinka prvýkrát dostane aj "dospelácke" technológie ako HeadUp display a sadu Driving Assitent Plus. Či sa bude jednať o seriózny headup displej, ktorý skutočne premieta info na čelné sklo, alebo len lacnú alternatívu známu z Mini zatiaľ neviem. Podrobnosti získame na autosalóne vo Frankfurte v septembri.