Z pohľadu motoristov tankujúcich palivá prináša pandémia koronavírusu aj jeden pozitívny efekt. Áno, všimli sme si to už asi všetci, ceny palív aj na slovenských čerpacích staniciach klesli na výrazne nižšie sumy. Má to však viac príčin a ani jedna nebude trvalá. Treba sa skrátka pripraviť na fakt, že jedného dňa sa znova odrazia od svojho dna a začnú rásť. A možno to bude skôr, než si myslíme. Kým sa tak však stane, je celkom možné, že aj u nás sa podarí nafte zliezť až pod jedno euro, čo by bola najnižšia cena za niekoľko posledných rokov.

V Rakúsku je to inak

Zaujímavý je pohľad na ceny palív v susednom Rakúsku. Tam naftu (dokonca aj benzín) pod jedno euro dávno tankujú, na Slovensku sa však ešte na konci marca 2020 štandardná nafta stále predávala niekde okolo ceny 1,090 eur/l. Tu však treba upozorniť, že je to spôsobené iným spôsobom nákupu ropy a inými obchodnými podmienkami pre rakúske a slovenské rafinérie. Napriek tomu je tu podľa analytika spoločnosti Finlord, Borisa Tomčiaka, reálna šanca, že sa pod euro nakoniec dostanú aj naši obchodníci. Benzín bude pochopiteľne vždy o niečo drahší a na úroveň nafty nezíde. Navyše, za normálnych okolností by v tomto termíne začínala motoristická sezóna ženúca ceny benzínov ešte vyššie. A hoci je dnes dopyt po palivách z dôvodu karanténnych opatrení reálne nižší, večne tento stav nepotrvá. Svoje do toho hovorí aj cena ropy, ktorá je dnes na svojich 17-ročných minimách.

Znížia ťažbu ropy?

Kým ešte na začiatku roka stál barel ropy na burze približne 66 dolárov, v dnešných dňoch sú jej ceny už len tretinové. Prepad cien na 20 – 22 dolárov za barel je dôsledkom veľkého nepomeru objemu ťažby voči dopytu. Kým sa jej ťaží dostatok a trh je ňou doslova „zaplavený“, nie je dôvod, aby jej trhové ceny rástli. Dnes, 1. apríla 2020, končí dohoda medzi kartelom OPEC a Ruskom, uvidíme preto, ktorým smerom sa objemy celosvetovej ťažby ropy pohnú. Všetky sklady sú každopádne v tomto momente pravdepodobne plné a nápor ďalšej novej ropy na trhu nie je kde umiestňovať.

Ceny ropy na trhu ovplyvňuje aj objem jej ťažby. Momentálne je vyšší, než dopyt. To ženie ceny ropy dole.

COVID-19 mení cenu

Cena ropy môže porásť nielen vplyvom zníženia ťažby, ale aj po upokojení situácie okolo koronavírusu. Predovšetkým neistota a veľké reštrikcie, či obmedzenie voľného pohybu znižujú spotrebu palív. Ak tieto faktory pominú a spotreba sa zvýši, vyskočí aj cena ropy. Veľkou otázkou však zostáva stav jednotlivých ekonomík, predpovedať budúcnosť je dnes preto veľmi problematické. Tak či tak, Slováci dnes skutočne tankujú za rekordne nízke ceny. Kým ešte pred dvomi mesiacmi sme za 50 l Naturalu 95 E10 zaplatili približne 65 eur, dnes je to o 7 – 8 eur menej. Za tento rozdiel dnes vieme kúpiť ďalších 6 litrov benzínu navyše. Dokedy tento stav potrvá, zatiaľ nie je jasné, podľa analytikov sa však treba pripraviť na to, že ceny už veľmi neklesnú, omnoho pravdepodobnejší je scenár s ich pozvoľným rastom na pôvodné úrovne.