Nebezpečný „Ghost Car efekt“ končí

Moderné autá s denným svietením jazdia cez deň často iba so zapnutými prednými svetlami. Zadné obrysové svetlá pritom zostávajú vypnuté, hoci viditeľnosť zozadu je v daždi, šere alebo hmle zásadná. Vozidlá sa v takýchto podmienkach strácajú v premávke a pre ostatných vodičov prakticky miznú. Tento jav, známy ako „Ghost Car efekt“, patril k najčastejším príčinám nárazov zozadu.

Systémy denného svietenia sú navrhnuté na jasné denné podmienky. Senzory svetla však často nedokážu správne vyhodnotiť situácie, keď sa viditeľnosť zhorší len mierne. Mierny dážď, nízka oblačnosť alebo odrazy svetla na mokrej vozovke väčšinou nestačia na automatické zapnutie stretávacích svetiel. Zadná časť auta tak ostáva bez akéhokoľvek osvetlenia.

EÚ zavádza povinný režim zadných svetiel

Nové pravidlo Európskej únie platí pre všetky typy vozidiel schválené po 22. septembri 2024.

Automobilky musia splniť nové požiadavky:

  • Pri dennom svietení musia byť vždy zapnuté aj zadné obrysové svetlá, ak intenzita okolitého svetla klesne do rozmedzia 1 000 až 7 000 lux.
  • Ak intenzita klesne pod 1 000 lux, systém automaticky zapne stretávacie svetlá.
  • Výrobcovia nesmú ponúknuť možnosť vypnúť zadné svetlá pri DRL.
  • Ide o jednotný a záväzný postup pre všetky nové homologizácie v EÚ.

Staršie autá zostávajú rizikom

Modely schválené pred dátumom zmeny môžu fungovať podľa starých pravidiel. V praxi to znamená, že ešte roky sa bude na cestách pohybovať množstvo vozidiel, ktoré neaktivujú zadné svetlá pri dennom svietení a to ani za výrazne zníženej viditeľnosti. Odborníci preto upozorňujú, že legislatívny efekt bude postupný a závislý od obnovy vozového parku. Zároveň existuje návrh, aby od roku 2027 nebolo možné predávať nové autá, ktoré by zadné svetlá pri DRL vypínali.

Výrobcovia musia prepracovať logiku svetiel

Zmena pravidiel znamená technické úpravy pre automobilky. Výrobcovia musia preprogramovať logiku osvetľovacích systémov, upraviť reakcie senzorov intenzity svetla a zabezpečiť, aby vozidlo správne reagovalo v určenom rozsahu luxov. Pri niektorých modeloch to môže zvýšiť náklady na vývoj alebo vyžadovať dodatočné softvérové aktualizácie.

Európska regulácia rieši dlhoročnú slabinu, ktorá spôsobovala tisíce rizikových situácií. Viditeľnosť zozadu prestane byť závislá len od vodiča a automatické systémy začnú fungovať bezpečnejšie. Kým staršie autá ostanú výzvou, nové pravidlá postupne zabezpečia, že jazda v daždi prestane byť rizikom len kvôli vypnutým zadným svetlám.

FOTO:  carlights