Hyundai i20 WRC

Nový Hyundai i20 WRC na sezónu 2016

Hyundai N je divízia, ktorá stojí za pretekárskymi autami značky a skúsenosti z pretekania uplatní vo vysokovýkonných modeloch Hyundai N.

Modely N nadväzujú na skúsenosti z motoršportu. Musia mať dostatok výkonu, okamžite reagovať na príkazy vodiča, ochotne zatáčať a intenzívne zrýchľovať. Automobilka demonštruje svoje schopnosti na špeciále, ktorý pripravujú pre WRC sezónu 2016. Na novom Hyundai i20 WRC vylepšili rozloženie hmotnosti, zvýšili účinnosť motora a zlepšili aerodynamiku. Už majú za sebou aj náročné testy pre finálnu špecifikáciu, s ktorou nastúpia na Rally Monte Carlo 2016.

Hyundai i20 WRC

i20 WRC prvýkrát odštartuje na Rally Monte Carlo 2016

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ďalším úspechom, ktorým sa môže Hyundai pochváliť, je prvé miesto v triede SP2T a 71. miesto v absolútnom poradí na 24-hodinovke na Nürburgringu. Nasadili Hyundai i30 Turbo s 1,6 litrovým turbomotorom, ktorý naladili na 166 kW (226 k) pri 5500 ot. Zaujímavé je, že ponechali až 80% dielov z pohonného ústrojenstva sériového Hyundai i30 Turbo. Na pretekoch s autom prešli 119 kôl, čo zodpovedá vyše 3000 km ostrej jazdy.

Hyundai RM15

Skúsenosti z motoršportu uplatnili pri štúdii Hyundai RM15 (Racing Midship 2015). Inžinieri sa poriadne vybláznili, aby ukázali smerovanie a vyspelosť značky Hyundai. Ako základ použili hliníkový priestorový rám, na ktorý umiestnili panely karosérie z plastu vystuženého karbónom. Oproti oceľovej karosérii ušetrili 195 kg, štúdia váži 1260 kg. Motor presunuli za sedadlá do stredu, čim získali rozloženie hmotnosti 43% na prednú, 57% na zadnú nápravu a výšku ťažiska len 491 mm nad cestou. Tvarom karosérie a veľkým krídlom zabezpečili RM15 veľkú porciu prítlaku, 124 kg pri rýchlosti 200 km/h.

Hyundai RM15

Štúdia Hyundai RM15 s 2,0 litrovým turbomotorom v strede

Ak by sa rozhodli štúdiu Hyundai RM15 s motorom v strede, 300 k a zadným pohonom vyrábať, určite by si našiel kopu priaznivcov.

Hyundai RM15 poháňa naprieč uložený 2,0 litrový turbo 4-valec T-GDI s priamym vstrekovaním paliva. Konštruktéri z neho dostali 221 kW (300 k) pri 6000 ot. Motorom umiestneným za dvojmiestnou kabínou poháňajú cez 6-stupňovú manuálnu prevodovku zadné kolesá. Uloženie pred zadnou nápravou zaručuje optimálnu trakciu a malý moment zotrvačnosti. Na chladenie použili vertikálne náduchy pred zadnými kolesami.

Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo

Kým Hyundai i30 Turbo, i20 WRC, či RM15 symbolizujú prítomnosť, automobilka sa pozerá aj do budúcnosti prostredníctvom konceptu Hyundai N 2025 Vision GT. Ten vytvorili špeciálne pre známu hru Gran Turismo. Zamerali sa na obnoviteľné zdroje, takže koncept poháňajú 4 elektromotory v kolesách. Výkon celého systému stanovili na 650 kW, z čoho 500 kW príde z palivových článkov a zostávajúcich 150 kW zabezpečia pomocou superkondenzátora, ktorý nabíjajú rekuperáciou pri brzdení. Vďaka ľahkým a kompaktným palivovým článkom N 2025 Vision GT váži len 972 kg.

Hyundai N 2025 Vision GT

Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo v celej svojej kráse

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov
Hyundai N 2025 Vision GT používa na pohon palivové články v kombinácii so superkondenzátorom. Výkon celého systému dosahuje 650 kW a na asfalt ho prenáša štvorica elektromotorov.

Podobne pokrokovo ako pohonné ústrojenstvo vyriešili aj aerodynamiku. Vzduch vedú cez pre Hyundai typickú šesťuholníkovú masku okolo podlahy vozidla v tvare člnu. Využili aj trubice, ktoré ústia v zadnej časti auta, no začínajú pod ním. Takto vytvorili akýsi pasívny vysávač, ktorý prisaje auto k trati. Pre rýchlejšie brzdenie z vysokých rýchlostí použili aerodynamické brzdy.

Hyundai N 2025 Vision GT

Hyundai N 2025 Vision GT poháňa elektrický systém s celkovým výkonom 650 kW

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Každý pretekársky stroj musí mať nádherný zvuk a inak to nie je ani pri N 2025 Vision GT. Fascinujúci hlboký zvuk sa skladajá z chladiacej vzduchovej turbíny, ktorá dosahuje až 200 000 ot., frekvencie palivových článkov, zvuku vodíkovej chladiacej sústavy a vysokofrekvenčného tónu elektromotorov v kolesách. Okrem toho pre koncept pripravili špeciálnu výfukovú sústavu, ktorá ešte umocňuje dojem z vozidla.

Dizajnéri sa pri Hyundai N 2025 Vision GT inšpirovali aeronautikou a testovacím areálom Muroc Dry Lake, kde sa piloti a kozmonauti pripravujú na lety do vesmíru. Vďaka tomu koncept pripomína stíhačku na kolesách, ktorá stiera rozdiely medzi vzduchom a asfaltom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov

Zdroj: tlačová správa