Stavba 4. automobilky na Slovensku je spečatená. Dnes zástupcovia vlády SR a top manažment Jaguar/LandRover podpísali investičnú zmluvu o stavbe fabriky v priemyselnom parku pri Nitre. JLR plánuje v najbližších rokoch preinvestovať takmer 1,5 miliardy eur, štátna podpora investorovi bude so 130 miliónmi eur na úrovni 9%. Po spustení výroby sa Slovensko stane nedostižne celosvetovo vedúcou krajinou v rebríčku množstva vyrobených áut v prepočte na obyvateľa.

Po spustení výroby bude Slovensko nedostižne celosvetovou jednotkou v rebríčku množstva vyrobených áut v prepočte na počet obyvateľov.

Generálny riaditeľ JLR Ralf Speth potvrdil, že automobilka JLR preinvestuje na Slovensku 1,1 miliardy libier, teda asi 1,5 miliardy eur. V prvej fáze priamo zamestná 2 800 ľudí. Treba si však uvedomiť, že pribudne aj niekoľko stoviek podružných pracovných pozícií u dodávateľov, obsluhe a servise fabriky. Prvé auto má z linky vyjsť niekedy v roku 2018. CEO odhadol, že fabrika v Nitre vyrobí ročne 150-tisíc áut. Cieľom je však vyrábať až 300 tisíc kusov ročne. Konkrétny typ z portfólia výrobcu nespresnil. Vzhľadom na časový horizont spustenia výroby nie je vylúčené, že Slováci budú vyrábať celkom nový typ, ktorý dnes ešte v produkcii nie je.

"Pôjde o pokročilé a luxusné vozidlá s použitím najnovších technológií," povedal Speth. Koncom leta, po ohlásení zámeru automobilky o investíciu na Slovensku britské médiá odhadovali, že pôjde o Land Rover Defender. Jaguar Land Rover avizoval, že veľkou časťou rozšírenia jeho výroby bude výroba SUV s hliníkovou karosériou. Investíciu Jaguar Land Rover však Slovensko nedostane "zadarmo". 4. automobilka dostane v dotáciách na obstaranie hmotného a nehmotného majetku 130 miliónov eur. Platí však, že Jaguar Land Rover získa právo na investičnú pomoc až po tom, ako ju posúdi Európska komisia.

 

Speth hovorí, že v Nitre našli ideálnu lokalitu. Zmluvu, ktorú vláda SR podpísala považuje za obrovský úspech. Diskusie medzi Slovenskom a automobilkou začali ešte vo februári 2015. Jaguar si vyberal medzi Slovenskom, Mexikom a Poľskom. Pre Slovensko rozhodla hlavne kvalita ľudí. Automobilovému svetu je totiž dobre známe, že fabrika VW v Devínskej Novej Vsi sa už 3x stala najlepšou spomedzi všetkých závodov VW na svete! Na top pozíciách vo svojich koncernoch sú aj fabriky PSA Trnava a KIA Žilina. Nie je teda náhoda, že u nás dokážu ľudia vyrábať autá skutočne mimoriadne kvalitne a zodpovedne. Speth tiež potvrdil, že: "Ďalším faktorom bolo kvalitné podnikateľské prostredie, dôkazom toho je, že väčšina firiem, čo sem prichádza tu zostáva." Tretím faktorom má byť flexibilita vlády a prispôsobenie podmienok - vytvorenie technologického parku pri Nitre. Premiér priznal, že po podpise zmluvy v auguste vláda robila všetky kroky na podporu príchodu Jaguaru. Od augusta napríklad zrýchlili stavebné konanie a zmenili pravidlá investičných stimulov. Zároveň sa vláda rozhodla vybudovať príjazdovú cestu z priemyselného parku na neďalekú rýchlostnú cestu medzi Nitrou a Trnavou. Odhaduje sa, že to bude stáť približne 10 miliónov eur.

Aj keď nič nie je len čiernobiele a celý kontrakt má aj svoje nevýhody, dnešný podpis zmluvy je pre Slovensko ohromou správou a ďalšou príležitosťou zlepšovať nie len zemestnanosť, ale aj rozvoj a hospodársto našej malej veľkej automobilovej "veľmoci".

Zo zverejneného investičného návrhu “Automotive Nitra Project” v rámci procesu EIA vyplýva, že nový závod pri Nitre s kapacitou 150 000 až 300 000 vozidiel ročne vytvorí 2000 až 4000 nových pracovných miest. Začiatok výstavby fabriky sa očakáva budúci rok, začiatok prevádzky v roku 2018. Výmera plôch výrobného závodu bude predstavovať 200 až 300 hektárov.

 

Záujemcovia o prácu v Jaguar Land Rover sa môžu registrovať cez internet.

Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny dnes zverejnilo pre záujemcov o prácu v spoločnosti Jaguar Land Rover registračný dotazník. Je umiestnený na stránke Internetového sprievodcu trhom práce (www.istp.sk). Záujemcovia o prácu v novom závode sa tak môžu registrovať prostredníctvom internetu priamo u investora. Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny pracovalo na registračnom dotazníku niekoľko mesiacov, a to v tesnej spolupráci s investorom a na základe jeho špecifických požiadaviek.