Dnešná doba diktuje, aby sme žili zdravo, jedli „bio“ stavu, naháňali sa za telom Ramba, vozili sa na ekologických autách a podobne. Slaninu, či hamburger by najradšej zakázali. Vo výsledku potom ľudia jedia druhotriednu zeleninu bez chuti z nejakého nákupného reťazca, ktorý na kvalitu zvysoka kašle. Stoja v zápchach, aby si mohli vo fitku zabehať na páse a vozia sa na ekologickej somarine, ktorá má problém vyjsť hore kopcom s plným kufrom a 4 osobami na palube. Potom sme tu my, ľudia, ktorí majú radi vôňu spálených gúm, spáleného benzínu, či kúdol dymu za dieselovým autom na šprintoch. Najradšej by sme mali pod kapotou poriadne silný motor, ktorý reve a ekologické nákupné tašky si dáva na raňajky.

Dymiace pneumatiky alebo čierny oblak z výfuku diesla síce vyzerajú dobre, ale môžu mať negatívne účinky na zdravie.

Zamysleli ste sa niekedy, aký môže ma vplyv na zdravie čierny dym z dieselového motora, alebo oblak spálenej gumy? Redakcia Autoblogu sa na to pozrela bližšie. Výfukové plyny dieselového motora obsahujú kopec svinstva, napríklad nebezpečné polyaromatické uhľovodíky, kyseliny sírovú, anorganické zvyšky paliva a oleja. Spálená guma na tom nie je nič lepšie, s lietajúcimi kúskami gumy, spolu s olejom, sírou, oceľou a ďalšími metalickými elementmi nepatrí medzi dvakrát zdravé.

Čo teda škodí menej, čierny dym diesla, alebo spálená guma? Autoblog sa s touto otázkou obrátil doktora Scotta McDonnella, odborníka na výskum rakoviny a vedca vo veľkej farmaceutickej spoločnosti. „Po prvé,“ povedal McDonnell, „obidve sú zlé, veľmi zlé.“ Svetová zdravotnícka organizácia radí dieselové výfukové plyny a aj celý gumárenský priemysel do prvej skupiny karcinogénov. „Buď špecifické látky alebo zmesi sú priamo spojené s príčinami rakoviny,“ povedal doktor a poukázal, „veda sa zaoberá mnohými z nich, dokonca poznáme mechanizmus, ktorým tieto látky spôsobujú rakoviny.“

McDonnell by mohol negatívnych účinkoch rozprávať hodiny, no v skratke obidve petroheadské zábavky môžu vo všeobecnosti škodiť dvoma spôsobmi: priamo, mutáciu DNA buniek, alebo nepriamo, keď častice vnikajú hlboko ho pľúcnych tkanív. Priame poškodenie môže viesť k sledu udalostí, ktoré priamo spôsobujú vznik rakoviny. Nepriame poškodenie zase môže so sebou priniesť chronické zápalové stavy, ktoré prospievajú rastu rakoviny a slúžia ako štartovací bod pre astmu, chronickú bronchitídu a abnormálne rozšírenie dýchacích ciest (emfyzém).

Problém nie je v tom, že výfukové plyny a dym zo spálených pneumatík obsahuje karcinogénne látky. V malom množstve neublížia a nedokážeme sa ich strániť, no vo vysokej koncentrácii môžu spôsobiť rakovinu!

Pálenie gúm aj dym z diesla pôsobia na človeka negatívne, no naozajstné nebezpečenstvo spočíva v ich koncentrácii.  McDonnell priznáva, že vyhnúť sa týmto látkam môže byť problém, hlavne v priemyselne vyspelých častiach sveta: „Na väčšinu z nás pôsobia len veľmi málo a v nízkych koncentráciách.“  Určite ste videli na Youtube, ako vodič vydymil ľudí vedľa cesty. Takýto oblak dymu zvyšuje riziko rakoviny šialeným spôsobom, pretože koncentrácia škodlivých látok je veľmi vysoká. McDonnell dodal: „Bohužiaľ, veľa účinkov sa môže prejaviť až po rokoch, čo je dosť desivé.“

Zdroj: autoblog.com