Možno to bude trošku klišé, napriek tomu to risknem. Koľkí by ste vedeli, že označenie IS pre najmenší Lexus (pardón, je tu aj luxusnejšie oblečený Prius CT200h) znamená Intelligent Sport? Nebudem sa tváriť ako majster, ani ja som to už nevedel. Prečo? Určite som to už čítal, no zabudol som na to. Na jednej strane ma to mrzí, lebo také perličky o autách, hlavne tých, ktoré sa mi extra páčia sa snažím pamätať si.

 

Tým som sa dostal k inej téme - Lexus IS sa mi páči. Vždy sa mi páčil. Na strane druhej si za to, že mi to vyfučalo z hlavy môže Lexus aj sám. Minimálne v Európe. Toto je tretia generácia za 15 rokov od predstavenia typu. Každá ma dokázala zaujať, až prekvapiť. Typ XE30 (predošlé sa volali XE10 a XE20) nie je výnimkou. Žiaľ, nech Japoncom v tomto prípade úprimne fandím, stále nechápem, prečo sa už po tretíkrát vydávajú na nerovný boj do teritória, ktoré vytvorili nemecké značky a určili mu pravidlá. Bez ich rešpektovania a dodržania nemožno vyhrať nie len túto vojnu, ale ani bitku. Predpokladám, že nik v Lexuse si nerobí ilúzie, že s predajom typu IS by mohli Nemcom konkurovať. No presvedčiť výrazne viac nevyhranených a nerozhodnutých klientov na svoju stranu by iste potešilo. Teda verím, že práve to je cieľ. Na to však tejto značke akosi chýba väčší záujem o Európana. Je dokázané, že práve starý kontinent potrebuje pre úspech aj verziu kombi a je prakticky nutné ponúknuť tiež kvalitný naftový motor. Lexus IS už obe veci skúsil a nepokračuje v nich. Pritom môžem znova hneď na začiatku napísať, že postavili až "nebezpečne" kvalitné auto. Na boj s ostrieľanými konkurentami však dostal primálo zbraní.

Lexus IS toho má na boj s premíovými sedanmi A4, rad 3 a trieda C naozaj dosť. Na rozdiel od Nemcov neopozeraný švihácky dizajn, rovnako ako BMW skvelé základné konštrukčné predpoklady pre nadštandardné jazdné vlastnosti (motor nad prednou nápravou), slušnú porciu miesta vnútri - predĺžený rázvor dáva sedeniu vzadu novú dimenziu, pozoruhodne tichý interiér - napríklad aj oddelené vonkajšie späťáky od Á stĺpikov, moderné technológie s adaptívnym pružením VDIM a naozaj dynamický strih, ktorého obeťou sa čiastočne stáva nastupovanie pre vyššie postavy búchaním si hlavy o nízku strechu. Veľkým krokom vpred je podstatne podrobnejšia ponuka a krokovanie výbav, teda balíčkov a možností konfigurovať si auto. Nepochybne inšpirácia od Nemeckej konkurencie. Mrzuté, že na to bolo treba tak dlho čakať, no asi lepšie neskôr, ako nikdy, nie?

V tomto všetkom môže Lexus IS III. generácie diaľkovými hrdo svietiť priamo do očí konkurencie. V prípade jedinečnosti nad všetkými vytŕča. No okrem týchto pravidiel má boj o zákazníka v prémiovom segmente aj ďalšie, Lexusu dobre známe a fungujúce nutnosti. Napriek tomu ich v Japonsku už po tretí krát ingorujú. Chýba široká ponuka motorov a výkonov (vrátane naftových verzií), viac karosárskych verzií (aj keď kombi, či kabrio stále môžu prekvapiť) a viacero prevodoviek (lebo  V6 IS250 môžete mať len so 6-stupňovým automatom a R4 300h zas len s CVT variátorom). 

Lexus IS má nie len správne základné konštrukčné riešenie pre skvelé vyváženie a podmanivé jazdné vlastnosti, má aj podstatne prepracované uchytenia kolies a pruženie. Predná dvojitá lichobežníková náprava je o 20% lepšie odolná voči nakláňaniu, zadná náprava je veľmi podobná riešeniu z veľkého sedanu GS. Výsledok je veľmi dobrý. Ako potvrdzujem vo videoteste, jazdiť s ISkom ma vyslovene baví. Auto má kvality a precíznosť, ktorú dokážu ponúknuť len zadokolky. Aj keď je tu jedna frustrácia, je akosi častejšie, či viac nedotáčavý ako by som si pri schopnostiach podvozka a inteligentnom športovom zameraní želal. Pružením, teda komfortom a vnútorným odhlučnením je absolútna špička. Až neuveriteľne dobre zvláda svižnú jazdu po zlých cestách, ktoré majú časté krivky nie len naprieč, ale aj pozdĺž smeru jazdy. Na naše cesty je v tomto vhodnejší než tvrdšie BMW.

Opäť mám chuť kričať do sveta, ak kupujete auto tejto kategórie, bežte si ho vyskúšať. Lexus IS väčšinu z vás naozaj milo prekvapí. Nie je to auto, ktoré osloví pilota (na to má malý výkon, len priemernú dynamiku a nie najlepšiu automatickú prevodovku). Ohromí kvalitou spracovania, jazdnými vlastnosťami, komfortom a vlastne takou športovou eleganciou. Podobne, ako keď si muž oblečie košeĺu bez kravaty, sako, džínsy a mokasíny. Takto môže úplne všade, od potravín až po operu. Zapadne všade. Lexus IS sú džínsy, sako a kvalitná voňavka... 

Lexus IS250 patrí k najbezpečnejším autám vôbec. Potvrdili to minuloročné bariérové skúšky EuroNCAP so ziskom 5 hviezdičiek a veľmi vysokým celkovým hodnotením v jednotlivých oblastiach.

Viem ešte o jednej viac než slušnej alternatíve k dookola omieľaným nemeckým tvorcom tohto segmentu. Je ním Cadillac ATS. Žiaľ, podobne ako Japonci s Lexusom IS ani Američania nechcú, alebo nemôžu celkom pochopiť potreby a záujem Európanov o prémiové autá. A tak, napriek ich naozaj veľmi vysokým kvalitám sa obávam, že oba športové sedany ostanú len štatistami. V Európe určite. Prajem im, aby boli úspešné, no zaroveň viem, že ak sa im to podarí, budú to len lokálne úspechy naviazané na domáce trhy s podporou patriotizmu. Nemci však už desaťročia žnú úspech globálne. Sú na svete naozaj jediní, ktorí to dokážu?

Lexus IS250 XE30
rok výroby 2013

 

PLUSY:
 

+ ešte atmosférický V6,
+ dynamický strih,
+ nekonfekčný dizajn,
+ skvelé pruženie, viac komfort ako šport,
+ takmer ukážkové jazdné vlastnosti,
+ podmanivý zvuk motora,
+ dá sa jazdiť aj za cca 9l/100 km,
+ ceny primerané kvalite i výbave
(od 32 do 47 tisíc Eur)

 

     

MÍNUSY:
 

- nepresvedčivá dynamika,
- silnejšia nedotáčavosť,
- pohotovostná hmotnosť (1650 kg),
- staromódna prístrojovka,
- pomalší automat,
- veľmi obmedzená ponuka agregátov.
 

 

 

 

 

 

Lexus IS 250 rok výroby 2013
Motor:

atmosférický vidlicový 6-valec uložený vpredu pozdĺžne, objem 2500 cm3, 4-ventily na valec, rozvod DOHC, vŕtanie x zdvih - 83 x 77 mm, max. výkon 153 kW (208 k) / 6 400 ot, max. krútiaci moment 250 Nm / 4800 ot, litrový výkon 61 kW (83 k) / l. Emisná norma Euro V.

Pohon: 6-stupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom, pohon zadnej nápravy.
Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu dvojité lichobežníkové zavesenie, vzadu viacprvková náprava, kotúčové brzdy s vnútorným chladením vpredu, elektronické systémy ABS, BAS, ESC, DSC, hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom
Kolesá: 17" ľahkozliatinové disky, pneu 225/45 R17
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4665 x 1 810 x 1 430 mm, rázvor náprav 2800 mm, objem kufra - 480 l, pohotovostná hmotnosť - 1 555 - 1645 kg (závisí od výbavy), kombinovaná spotreba - 8,6 l/100 km, objem nádrže 66 l, výkonová hmotnosť 10,16 kg/kW.

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 225 km/h 

zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 8,1 s

Cena: základná cena IS 250 od 31 900 eur