Môže byť Alfa Romeo škaredá? Môže byť vôbec talianske auto škaredé? História nás presvedčila, že áno. Pri pojme "nepríťažlivé talianske auto" každému hneď napadne Fiat Multipla. Na druhej strane tu je Alfa Romeo. Značka, ktorú po dizajnovej stránke nie je možné kritizovať. A predsa aj majster tesár sa niekedy utne. Tak to bolo aj v prípade turínskej značky. Pred takmer 30 rokmi prišli s AR Sprint Zagato. 

Je pomaly až hriech povedať, že táto Alfa je škaredá. Ale neviem si akosi pomôcť... V rebríčku najškaredších áut by takmer s určitosťou obsadila popredné miesta.  

Aby som bol konkrétnejší, mám na mysli auto, ktoré pochádza z prelomu 80. až 90. rokov. Staré Super Sprinty boli nádherné. Tento model nesie interné označenie ES-30 (Experimental Sportscar 3.0 litre). Vo výrobe zotrval len 2 roky. Prsty v celom projekte malo Centro Stile Zagato, Centro Stile Alfa Romeo a Centro Stile Fiat. Premiéru malo v r. 1989 na autosalóne v Ženeve ako prototyp od Zagata, keďže sa z väčšej časti o stavbu postarali oni. Mechanickú stránku však nenavrhovali. 

Prvotné skice mal na starosti Robert Opron z Fiatu. O interiér sa postaral Antonio Castellana. Pri pohľade spredu vám do oči hneď udrie trojica predných svetiel. Podobné riešenie využili aj pri 159ke. Tam hranaté lampy nahradili okrúhle. 


Po mechanickej stránke toto dizajnovo extravagantné auto vychádzalo z Alfy Romeo 75. Produkcia začala Terrazzano di Rho štúdiom Zagato. Vonkajšie časti karosérie boli vyrobené z termoplastických kompozitných materiálov. O výrobu panelov karosérie sa postarala talianska spoločnosť Carplast a francúzska spoločnosť  Stratime Cappelo Systems.

 

Základ podvozku prevzali tiež zo 75ky. Prešiel však úpravami, o ktoré sa postaral technický odborník z rallye branže Giorgio Pianta. Tlmiče dodalo Koni. V blatníkoch sa vynímali v mojich očiach najkrajšie časti auta. Kolesá sú jednoducho úžasné. A to aj napriek tomu, že vyzerajú ako "kanáldekel". Obuli ich do pneumatík Pirelli P Zero v rozmeroch 205/55 ZR16 vpredu a 225/50 ZR16 vzadu. Aj vďaka tomu auto úžasne sedelo v zákrutách. 

 
V roku 1992 keď už nebolo k máni uzavretá verzia, prišli s roadsterom – RZ (Roadster Zagato). Produkovali ho do r1994. Na prvý pohľad sa zdá, že otvorená verzia ma s uzavretou veľa spoločného. Veľká časť karosérie však musela byť prepracovaná. Zmenami prešli dvere, blatníky, nárazník, kapota, proste takmer všetko. Základné črty interiéru ostali nezmenené. Najväčšia odlišnosť spočívala v lakovanej časti stredového tunela.  Zagato stihol vyprodukovať iba 252 kusov otvorenej verzie. Potom musela prejsť pod nútenú správu a dodatočne dokončili 32 kusov. 
V roku 1992, keď už nebola v ponuke uzavretá verzia, prišli s roadsterom – RZ (Roadster Zagato). Produkovali ho do r. 1994. Na prvý pohľad sa zdá, že otvorená verzia má s uzavretou veľa spoločného. Veľkú časť karosérie však museli prepracovať. Zmenili dvere, blatníky, nárazník, kapotu, proste takmer všetko. Základné črty interiéru ostali nezmenené. Najväčšia odlišnosť spočívala v lakovanej časti stredového tunelu. Zagato stihol vyprodukovať iba 252 kusov otvorenej verzie. Potom firma prešla pod nútenú správu a dodatočne dokončili 32 kusov. 

Čo by ste mali o Alfe Sprint Zagato vedieť? 

  • Pod kapotou bol iba jeden motor. 3,0 V6 12V s objemom 2959 cm3. Dosahoval výkon 154 kW (210 k) pri 6200 otáčkach a krútiaci moment atakoval 245 Nm pri 4500 otáčkach. Tento motor mal typové označenie AR 61501.
  • Uzavretá verzia bola dostupná len v jednej farebnej kombinácii, a to v červenej farbe s tmavou strechou.
  • Otvorená verzia mala tri farebné kombinácie. Červená s čiernou kožou, žltá s čiernou kožou a čierna s červenou kožou v interiéri.
  • Tri kusy vyrobili v striebornej farbe, jedno v bielej perleti.
  • Spolu vyrobili 1036 kusov uzavretej verzie, 100 exportovali do Japonska. Pôvodný plán bol vyrobiť iba rovnú tisícku.
  • Otvorených verzií je ešte menej. Plánovaných bolo 350 kusov, ale vyprodukovali ich iba 278.

Auto je zaujímavé, nevadilo by mi ho vlastniť. Je to veľká exkluzivita. Ale po dizajnovej stránke to bol výkrik do tmy. V celej Európe je momentálne na predaj "až" 20 kúskov. Budúci vlastník potrebuje minimálne 50-tisíc eur. Na druhom konci cenového spektra je "krásavec", ktorý stojí rovných 100-tisíc eur!