Nekoneční nadšenci cestovania a automobilových expedícií majú naplánovaný začiatok na sobotu 22. februára 2020. Expedícia TATRA KOLEM SVĚTA 2 vyštartuje z Prahy a hneď v nedeľu 23. februára príde pozdraviť fanúšikov do Bratislavy na Hviezdoslavovo námestie, odkiaľ po krátkom programe vyrazí na veľmi dlhú cestu okolo sveta. Trasa povedie z Európy cez Strednú a Východnú Áziu, prejde Južnou, Strednou a Severnou Amerikou a cez celý africký kontinent späť do ČR. Celkom je v pláne prejsť viac ako 270 000 kilometrov a navštíviť takmer 70 krajín sveta.

Zakladatelia projektu TATRA KOLEM SVĚTA 2, Marek Havlíček a Petr Holeček, sú ostrieľaní cestovateľskí matadori a presne 30 rokov po návrate pôvodnej československej expedície vyrazia na trojročné putovanie. Cieľom nového projektu je nadviazať na pôvodnú expedíciu z rokov 1987 – 1990, vzdať jej tak poctu a oživiť jej vtedajšiu veľkosť, ale TKS2 nechce pôvodnú expedíciu kopírovať.

„Snažíme sa sprostredkovať poznanie každému, kto má túžbu naplno prežiť bežné denné činnosti naozajstnej expedície a zažiť autentické zážitky z ciest, ktoré sa nedajú nahradiť iba rozprávaním na prednáškach či sledovaním dokumentu v TV. Dočasní členovia nášho tímu budú naši podporovatelia a priaznivci, ktorí zažijú životné dobrodružstvo a odvezú si priamu skúsenosť z jednotlivých krajín a práve aj vďaka nim celý projekt môžeme realizovať,“ hovorí Marek Havlíček. „Budeme rozdávať po svete školské potreby deťom a natáčať dokumentárny seriál o ceste a krajinách ktorými budeme prechádzať.“ 

„Cestovateľský sen je splnený! Trvalo nám 18 mesiacov, kým sme z pôvodného vojenského špeciálu určeného pre iracké púšte postavili naše expedičné vozidlo, v ktorom prežijeme tri roky života na ceste okolo sveta. Auto vyzerá úplne inak, než to pôvodné  z prvej československej expedície „Tatra kolem světa“ - a to je dobre. Tak sme to od začiatku chceli,“ dodáva Petr Holeček.

Šikovné české ručičky

Rovnako ako interiér líši sa i celkový vzhľad auta - a to počnúc iným počtom náprav - oproti šiestim kolesám budú kolesá štyri, a to prevažne z ekonomických dôvodov. Motor je vidlicový osemvalec s objemom 12 667 cm3 a výkonom 230 kW. Podvozok 4x4 je postavený na pneumatikách 14,00 R20 a pre efektívnejšiu jazdu v teréne bol doinštalovaný systém s vonkajším dofukovaním každej pneumatiky. Vozidlo dokáže ísť maximálnou rýchlosťou 125 km/h. Pohotovostná hmotnosť je 13 ton, celková hmotnosť 16 ton. Vozidlo  odvezie 720 litrov vody, ktorá bude k dispozícii posádke a vďaka nej dokáže prežiť až týždeň mimo civilizácie bez dopĺňania. Palivové nádrže s objemom 840 litrov zase  zabezpečia, že posádka nebude musieť 2 500 km hľadať čerpaciu stanicu.  

„Vozidlo je unikátne vybavené snímačmi na prenos dát z cesty, ktoré fanúšikom po celom svete umožnia okrem aktuálnej polohy expedície, resp. vozidla, sledovať veľmi veľa údajov o vozidle (napr. teploty agregátov, nadmorskú výšku, čistotu vzduchu v mieste, kde sa vozidlo nachádza, atď.). Tento telemetrický systém je určený nielen na zvýšenie atraktivity projektu, ale aj z hľadiska predchádzania možným poruchám na vozidle,“ podotkol Petr Holeček.

Všetko si vezieme so sebou

Komfort posádke v nadstavbe určite zabezpečia 2 sprchy, 2 WC a aj dve nezávislé klimatizačné jednotky MOLPIR. Klimatizácie sú dvojokruhové, špeciálne skonštruované ako dva nezávislé systémy, každý so svojím kompresorom a chladivom. Jedna vetva je určená pre kabínu vodiča a druhá pre priestor pasažierov a zadné zázemie stálej posádky. 

„Keď sa objavila možnosť spolupracovať na projekte TATRA KOLEM SVĚTA 2, najskôr sa mi vynorili spomienky a s nimi spojené emócie na moju mladosť, keď som v roku 1987 ešte ako študent sledoval osud československej expedície Tatra kolem světa. Ani na okamih som s odpoveďou neváhal. Tatra je pre mňa srdcovou záležitosťou, nakoľko prvopočiatky mojej spoločnosti MOLPIR sú spojené práve s touto automobilkou a trvajú už 20 rokov až do dnešných dní, kde spolupracujeme pri rôznych civilných, ale aj vojenských projektoch. Projekt TATRA KOLEM SVĚTA 2 bol pre nás obrovskou výzvou, nakoľko sme museli vyvinúť dve unikátne klimatizácie, ktoré musia vydržať bezchybne fungovať počas 3 rokov expedície. Teším sa, že sa nám to podarilo a že aj ja osobne takouto formou môžem byť súčasťou tohto unikátneho projektu,“ dodáva Jozef Hostin majiteľ slovenskej spoločnosti MOLPIR  s.r.o.


Expedícia TATRA KOLEM SVĚTA 2 bude mať 4 stálych členov posádky: vodiča, kameramana, šéfa projektu a špecialistu na danú oblasť, ktorý bude ovládať miestne jazyky a bude aj pre všetkých sprievodcom.

"Pojeď v tom s námi!"

Okrem stálych členov budú posádku počas celých troch rokov tvoriť aj fanúšikovia – podporovatelia, ktorí sa na 9 až 14 dní stanú dočasnými členmi posádky so svojimi právami, ale aj povinnosťami. Ubytovanie je zabezpečené jednak v kabíne vodiča a v nadstavbe (10 ľudí), ale súčasne aj na streche nadstavby na špeciálne vyvinutých matracoch a v štyroch špeciálnych stanoch (10 ľudí). „Tiež budeme viezť so sebou stany na prespanie aj mimo vozidla. Počet miest na spanie je trocha predimenzovaný, nakoľko okrem 4 stálych členov posádky budeme v nadstavbe viezť 12 členov dočasnej posádky,“ dodáva Marek Havlíček. Projekt je z veľkej časti financovaný z vlastných zdrojov zakladateľov projektu a sponzorov projektu. Ďalšou, veľmi podstatnou časťou financovania projektu, sú práve príspevky od dočasných členov posádky, ktorí si zakúpením miestenky na jednotlivé etapy expedície vlastne spolufinancujú expedíciu. 

„Pretože sme otvorená expedícia a ešte nemáme plnú obsadenosť na všetkých etapách, môžu sa záujemcovia na našom webe (www.tatrakolemsveta2.cz) dozvedieť, ako sa ku nám pripojiť,“ pripojil Marek Havlíček.