Veľmi dobre poznáme ten nepríjemný pocit, keď nastúpime do rozpáleného auta a v momente sme spotení. Snáď každý vie, že tmavé auto sa na priamom slnku nahreje viac než auto svetlej farby. Pocitovo možno niekedy pri veľkých horúčavách nedokážeme povedať rozdiel. Na priamom slnku totiž vnútri auta stúpa teplota vysoko nad únosnú hranicu. Neznesiteľne teplo dokáže byť v každom aute, bez ohľadu na jeho farbu. Rozdiel teplôt medzi svetlým a tmavým autom je však až prekvapivo veľký. Nie len na povrchu, ale aj vnútri. O akých teplotách sa vlastne bavíme? A akých rozdieloch? Pozrite si výsledky jednoduchého, no zaujímavého pokusu. Porovnali sme teploty na povrchu karosérie a vnútri v bielom a čiernom aute na priamom slnku.

Pri vonkajšej horúčave 37,5°C sa teplota karosérie bieleho auta dostala na slušných 46,9°C.

Vedľa zaparkované čierne auto malo v rovnakom čase karosériu horúcu až 56,1°C.

Dôležitejšia pre nás je teplota vnútri. Kedže sa tam nevetrá, vystúpi vždy citeľne vyššie. V bielom aute sa dostala na nechutných 49,2°C.

V čiernom aute je v rovnakom čase situácia absolútne neznesiteľná! Teplota vnútri sa dostala takmer na 61°C!

Rozdiel medzi bielym a čiernym autom je skutočne veľký. Karoséria je častokrát už na dotyk nepríjemne horúca. Pokus ukázal, že biele aj čierne auto majú teplotu vnútri vyššiu než teplotu na povrchu karosérie. Teplota karosérie čierneho auta bola horúcejšia prakticky o 10 °C, vnútri bol rozdiel v neprospech čierneho auta dokonca 11,5 °C. Je v zásade jedno, či auto stojí, alebo ide. Množstvo žiarenia z priameho slnka naň je rovnaké. Samozrejme, vzduch, ktorý obteká karosériu ju zároveň chladí. Keby sme však vypli vetranie, teplotu vnútri by jazda ovplyvnila len minimálne. Dnes je klimatizácia v aute štandard. Z pokusu je však zrejmé, že v tmavých autách musí klimatizácia chladiť podstatne viac a trvá to dlhšie. To sa prejaví aj v spotrebe paliva...

 

autor: Peter KRIŠTÍN - Škola Bezpečnej Jazdy SuperDRIVE