Strata, ktorá bolí

Počas prvého polroka 2025 oznámili stratu 156 miliónov EUR. Medziročný pokles tržieb dosiahol približne 25 %, pričom celkové výnosy klesli na úroveň okolo 531 miliónov EUR. Prevádzková strata (upravený EBIT) predstavovala približne 143 miliónov EUR, čo je horší výsledok ako pred rokom.

DBX mal automobilku zachrániť. Stiahne ju naopak ku dnu?

Luxusné SUV Aston Martin DBX bolo v uplynulých rokoch hlavným ťahúňom značky. V prvej polovici roka 2025 sa však predalo iba 509 kusov, čo predstavuje 26 % celosvetového objemu Aston Martinu. Problém je, že ide o stagnáciu – medziročne sa predalo len o dve autá viac ako v prvej polovici roka 2024.

Očakávania od DBX boli obrovské. Aston Martin si od neho sľuboval niečo podobné, ako Porsche od prvého Cayenneu, ktorý sa stal okamžitým bestsellerom, stabilizoval financie a otvoril automobilke cestu k ďalšiemu rastu. DBX však nikdy nedosiahol taký prielom – po počiatočnom nadšení predaje spomalili a dnes SUV starne popri silnej konkurencii.

Model Počet predaných áut za rok 2024 Status Poznámka / zdroj
Porsche Cayenne 102 889 oficiálne Globálne predaje Cayenne 2024.
Porsche Macan 82 795 oficiálne Globálne predaje Macan 2024 (vrátane spaľovacej aj elektrickej verzie).
Bentley Bentayga cca 4300 odhad Celkovo predali 10 600 áut; Bentayga cca 41 % v H1’24.
Aston Martin DBX 1887 oficiálne podľa AML
Ferrari Purosangue cca 1300 – 2000 odhad Celkovo predali 13 752 áut; Purosangue má podiel cca 10–15 %.
Lamborghini Urus neudané Celkovo predali 10 687 áut; Urus je najpredávanejší
Rolls-Royce Cullinan neudané Celkovo predali 5712 áut; Cullinan je najpredávanejší

Čína slabne, USA brzdia clá

Medzi hlavné výzvy patrí oslabený dopyt v Ázii, najmä v Číne, kde Aston Martin stráca pôdu pod nohami. Situáciu skomplikovali aj americké clá, pre ktoré automobilka v apríli a máji obmedzila export do USA. Tento krok mal vážny dopad na predaj, keďže trh v Severnej Amerike patrí medzi kľúčové.

Exkluzivita stále funguje, ale nestačí

Napriek poklesu predaja sa Aston Martinu darilo zvyšovať priemernú predajnú cenu, ktorá vzrástla o 7 % na približne 192-tisíc libier. Značke naďalej funguje aj biznis s personalizáciou áut, ktorý tvorí asi 18 % tržieb.

Slabšie čísla však prišli zo segmentu exkluzívnych limitovaných edícií. Nižší objem dodávok spôsobil tlak na marže a sťažil celkové výsledky.

Nádej vo forme nových modelov

Aston Martin verí, že druhý polrok 2025 prinesie zlepšenie. Očakáva rast vďaka novým verziám hlavných modelov a najmä uvedeniu superšportu Valhalla, ktorý má prísť na trh v poslednom štvrťroku. Spoločnosť zároveň plánuje posilniť finančnú stabilitu prostredníctvom predaja časti podielu v Aston Martin Formula 1 (AMR GP), čo má priniesť približne 110 miliónov libier.

Elektrická budúcnosť sa odkladá

Do plánov zasiahli aj technologické rozhodnutia. Aston Martin oznámil, že opäť odkladá uvedenie prvého plne elektrického modelu (BEV). Automobilka sa chce zatiaľ viac sústrediť na plug-in hybridné technológie a elektrický Aston Martin príde až neskôr na konci dekády.

Spolu s tým prichádza aj prepúšťanie približne 170 zamestnancov, čo je asi 5 % pracovnej sily. Ide o súčasť úsporných opatrení, ktoré majú pomôcť prekonať finančne náročné obdobie.

Hrozí Aston Martinu krach?

Dokáže Aston Martin prežiť, alebo mu hrozí osud ďalšej automobilky v problémoch? Finančné výsledky nie sú priaznivé – straty a vysoký dlh tlačia firmu do kúta. Agentúra Fitch dokonca ohodnotila výhľady do budúcna ako negatívne. Napriek tomu krach nie je nevyhnutný. Firma má podporu investorov, pripravuje predaj časti majetku a očakáva lepšie výsledky v druhej polovici roka. Vývoj teoreticky môže ísť troma smermi:

  • Optimistický scenár: Nové modely sa uchytia, DBX si udrží pozíciu, exkluzivity opäť posilnia marže a Aston Martin postupne začne byť ziskový. Riziko krachu v najbližších rokoch je nízke.
  • Stredný scenár: Predaje zostanú stabilné, ale slabé. Firma prežije, no s rastúcim dlhom a závislosťou od ďalších finančných injekcií od investorov. Riziko reštrukturalizácie do 3–5 rokov je reálne.
  • Najhorší scenár: DBX stratí zákazníkov, nové modely sa neuchytia a elektrifikácia sa bude ďalej odkladať. V kombinácii so slabým cash flow a rastúcim dlhom môže Aston Martin do 1–3 rokov skutočne smerovať ku krachu.

Neistá budúcnosť

Aston Martin má za sebou ďalší polrok plný strát a výziev. DBX, ktorý ešte nedávno ťahal predaje, už nestačí. K tomu sa pridáva slabnúci dopyt v Číne, problémy s exportom do USA a odklad elektrickej budúcnosti.

Napriek tomu automobilka nezostáva bez šancí – vyššia priemerná cena áut, personalizácia a nové modely môžu priniesť obrat v druhej polovici roka. Zostáva však otázne, či to bude stačiť na udržanie značky v stabilných číslach a či sa jej podarí definitívne uniknúť zo začarovaného kruhu opakujúcich sa problémov.