Nestáva sa často, aby Euro NCAP venovalo konkrétnemu automobilu rozsiahly samostatný článok. MG3 si však túto pochybnú slávu vyslúžilo a čínsky výrobca z toho nebude mať radosť.
„,Bezpečne rýchly‘, bol dekády chytľavým sloganom britskej značky MG. V aktuálnych testoch Euro NCAP však nové MG3, vyrábané čínskym koncernom SAIC, kriticky zlyhalo,“ konštatuje v úvode konzorcium. V čom konkrétne?
Achillovou pätou je aretácia sedadla
Pri čelnom náraze do vozíka s deformovateľnou bariérou došlo ku zlyhaniu mechanizmu aretácie sedadla vodiča. Euro NCAP zdôrazňuje, že niečo podobné nevideli od zahájenia činnosti v roku 1997!
Táto chyba spôsobila natočenie sedačky a senzory v pravej nohe figuríny šoféra (konkrétne v stehennej oblasti) zaznamenali také vysoké hodnoty, že ich komisári oznámkovali výsledkom „zlý“.
SAIC sa chcel z toho vykrútiť
MG konfrontované s týmito závermi spočiatku tvrdilo, že zlyhanie spôsobilo nesprávne zaistenie sedadla pred testom, lenže Euro NCAP má aj na takéto detaily metodiku, ktorá dokázala, že sedadlo bolo zafixované správne.
Automobilka následne uznala chybu a sľúbila zdokonaliť túto časť konštrukcie, respektíve prepracovať ju tak, aby bola robustnejšia a schopná nárazom odolať.
Čo s predanými modelmi?
Pre motoristov a Euro NCAP z toho momentálne vyvstávajú dva zásadné problémy. Prvý je v tom, že MG síce sľúbilo nápravu, tá ale nerieši už predané vozidlá s konštrukčnou chybou. Testovacie konzorcium oznámilo, že dodatočne posúdi účinnosť nových zmien v konštrukcii a následne bude informovať úrady zodpovedné za európsku homologizáciu pre prípad, že by sa úradníci rozhodli predané autá stiahnuť z trhu.
Programový riaditeľ Euro NCAP, Aled Williams, však na adresu čínskeho hatchbacku bez pardonu poznamenal, že ich „organizácia odporúča, aby spotrebitelia zvážili iné autá ako MG3“!
Euro NCAP musí zmeniť metodiku, konečne!
Druhý problém je pochopiteľne systémový. Ako je možné, že čínsky kompakt získal napriek uvedenej kritickej chybe štvorhviezdičkové, teda na prvý pohľad stále veľmi slušné hodnotenie. Odpoveď je prostá – metodika.
Už v starších článkoch sme Euro NCAP vyčítali, že prikladá stále väčšiu váhu asistenčným systémom, nálepkám, schopnosti pohlcovať energiu druhého auta a ďalším relatívne „podružným“ detailom, ktoré posádke v prípade nehody nijako nepomôžu. A toto je výsledok...
O hviezdičku viac za elektroniku
Našťastie si to Euro NCAP aj vďaka tomuto prípadu uvedomilo. „Systém nášho hodnotenia v súčasnosti neumožňuje zníženie či neudelenie bodov v prípade podobnej chyby. Aj preto mohlo MG3 získať štyri hviezdičky vďaka výkonom v iných oblastiach,“ konštatuje konzorcium a dodáva: „Patrí sem napríklad prevencia nehôd, ktorá bola v MG3 nedávno vylepšená po tom, ako automobilka pridala ďalšie asistenčné systémy. Čo bol dôsledok vlaňajšieho 3-hviezdičkového hodnotenia sesterskej organizácie ANCAP.“
Inak povedané: MG3 získalo v austrálskych nárazových testoch len tri hviezdičky. Automobilka pridala pár asistentov a sú z toho štyri hviezdy v Euro NCAP!
Problém nie je len v sedadle
„Aj keď je súčasná metodika navrhnutá tak, aby odmeňovala konzistentnú a komplexnú ochranu, tento prípad ilustruje vzácnu medzeru v hodnotiacom systéme,“ sype si Euro NCAP popol na hlavu. „Napriek veľmi neobvyklému zlyhaniu kritického bezpečnostného prvku mu relatívne silné výkony v iných oblastiach umožnili udržať si štvorhviezdičkové hodnotenie.“
Háčik je akurát v tom, že ani toto nie je tak úplne pravda!
MG3 zásadne zlyhalo aj v iných oblastiach
Euro NCAP síce tvrdí, že malé MG dosiahlo relatívne dobré výsledky v iných sledovaných oblastiach, ale s ich tvrdením sa pri pohľade na protokol nedá súhlasiť.
Ochrana dospelých
Ak sa pozorne pozriete na ochranu dospelých, nedá sa prehliadnuť napríklad extrémne vysoké zaťaženie hlavy cestujúceho na zadnom sedadle, ktorá skončila v červenom poli! Konzorcium navyše k tomuto okruhu skúšok dodáva, že zlyhanie aretácie sedadla vodiča a jeho natočenie spôsobilo tiež kontakt hlavy šoféra s volantom cez airbag, zrejme však hodnoty preťaženia neboli vysoké, takže výsledok je „adekvátny“.
Ochrana detí
Ani to ale nie je všetko, pretože ochrana detí v MG3 dopadla ešte horšie. Aj tomto prípade sa figurína (simulujúca 10-ročné dieťa) dotkla plastov v kabíne po náraze zboku, konkrétne stĺpika C na strane kontaktu. Lenže tentokrát bola zrážka taká silná, že hlava i trup skončili v červenom poli!
V neprospech MG dopadli tiež výsledky čelného nárazu s detskými figurínami, pričom snímače jednej (konkrétne na krku) zaregistrovali hraničnú hodnotu.
Zaoberať sa detailne ďalšími nameranými parametrami nedáva veľmi zmysel. MG – ak nechce prísť o dôveru zákazníkov – bude musieť model 3 dôkladne prepracovať. A aj keď máme k Euro NCAP často kritické pripomienky, toto je prípad, ktorý dokazuje, že konzorcium zákazníkom skutočne dokáže pomôcť v odhalení nedokonalého produktu.
zdroj: Euro NCAP