Auto ako odraz osobnosti

Výskumy ukazujú, že autá už dávno neplnia len úžitkovú funkciu. Mnohé symbolizujú úspech, moc či slobodu. Pre mladých ľudí je vlastné auto často prvým krokom k samostatnosti, pre starších môže byť odmenou za tvrdú prácu. Značka, výkon či dizajn tak hovoria o svojom majiteľovi neraz viac než oblečenie či telefón.

Podľa európskych prieskumov až vyše polovica vodičov do 34 rokov vníma auto ako symbol statusu. Platí to aj v strednej Európe, kde je auto stále vnímané ako kľúčový znak dospelosti a spoločenského postavenia.

Slovenský ideál: prémiová jazdenka s bohatou výbavou

Kúpyschopnosť obyvateľstva zohráva obrovskú úlohu. Štúdia ukázala, že priemerný Slovák musí pracovať viac než 7 mesiacov, aby si mohol dovoliť bežné ojazdené auto. Niet divu, že domáci trh je plný starých áut. Veľká časť obyvateľstva si nové autá jednoducho nemôže dovoliť. Pri súčasnej minimálnej mzde nižšej, než 1000 €, si často nemôžu dovoliť ani tie 10-ročné. V roku 2022 bol u nás priemerný vek automobilov 14,7 roka. Tento priemer však ťahajú dole firemné autá v Bratislave. Inak povedané, manažér každé dva roky vyfasuje novú služobnú Octaviu, Passat alebo Audi A6. To znamená, že skutočný priemerný vek vozidiel v súkromnom vlastníctve je 20 a viac rokov.

Práve preto sa mnohí nerozhodnú pre úplne nový prémiový model, ale pre mlado vyzerajúcu jazdenku s bohatou výbavou. Úzke LED svetlá, digitálny kokpit či kožený interiér dokážu urobiť z na pohľad bežného auta „prémiovejší kúsok“, ktorý pôsobí reprezentatívnejšie. Táto skupina ľudí vyhľadáva autá, ktoré aj napriek rokom dizajnovo príliš nezostarli. To znamená, že vyhľadávajú autá, ktoré síce už dávno nie sú nové, ale pre netrénované oko tak stále vyzerajú.

Predsudky, stereotypy a imidž značky

O vodičoch niektorých značiek panujú špecifické stereotypy. Napríklad BMW a Audi sú často spájané s arogantným štýlom jazdy či psychopatickými črtami vodičov a médiá to radi pripomínajú. Naopak Volkswagen alebo Škoda u nás symbolizujú praktickosť, spoľahlivosť a dostupný komfort.

Takéto predsudky, stereotypy a imidž značiek môžu výrazne rozhodujú o tom, aký signál o sebe chce vodič vysielať. Často pri výbere rozhodnú viac než samotné parametre auta.

SUV ako symbol nadradenosti

Zaujímavým trendom je dominancia SUV, ktoré už tvoria viac než polovicu všetkých nových registrácií na Slovensku. Veľké, robustné, z diaľky viditeľné autá a pohľad na zvyšok premávky z výšky dodávajú pocit bezpečia, dominacnie a nadradenosti. V mestách ide o voľbu číslo jeden.

Ekológia zatiaľ neboduje

Aj keď sa v Európe stále viac hovorí o udržateľnosti a elektromobiloch, na Slovensku má tento trend zatiaľ len obmedzený dosah. Batériové elektromobily tvoria približne 2–3 percentá nových registrácií. Ich počet rastie, ale z nízkej bázy. Pre mnohých vodičov je stále dôležitejšia cena a praktickosť než ekologický imidž.

Firemné autá nastavujú latku

Veľký podiel nových registrácií tvoria firemné flotily. To znamená, že verejný obraz „štandardného auta“ nastavujú vo veľkej miere korporátne rozhodnutia – aké značky a výbavy vyberajú pre svojich manažérov a zamestnancov. To spätne ovplyvňuje aj koncových spotrebiteľov, ktorí sa orientujú podľa toho, čo „vidno na cestách“. Na základe toho sa snažia stanovenú úroveň buď dorovnať alebo prekonať.

Emócie a status pretrvávajú

Napriek nastupujúcej elektrifikácii a meniacej sa politickej či ekonomickej situácii, je výber auta stále emocionálnou záležitosťou. Je to kombinácia túžby po uznaní, potreby sebavyjadrenia a pôžitku z jazdy. Či už ide o mladého človeka, ktorý si kupuje prvé auto, alebo skúseného vodiča, ktorý si dopraje niečo lepšie, v oboch prípadoch ide o viac než len o presun z bodu A do bodu B.

KOĽKO ROKOV MÁ VAŠE AUTO, KTORÝM KAŽDODENNE JAZDÍTE?
  • 2 roky alebo menej ( 3% )

     

  • 3-5 rokov ( 5% )

     

  • 6-10 rokov ( 15% )

     

  • 11-15 rokov ( 25% )

     

  • 16-19 rokov ( 22% )

     

  • 20 alebo viac rokov ( 30% )

     

Odpovedalo 3736 ľudí  

POZNÁMKA: Titulný obrázok nie je reálna fotografia, ale počítačom vytvorená ilustrácia.