Na prvý pohľad piate koleso na voze. V skutočnosti produkt, ktorý dovolí Stellantisu v Európe naďalej vyrábať a predávať lacné autá so spaľovacími motormi a zároveň dá vzniknúť dostupným elektromobilom.

Reč je o platforme Smart Car, ktorá sa aktuálne objavia v novom Citroën ë-C3 a ktorá doplňuje štyri základné platformy chystané pre všetkých štrnásť automobilových značiek koncernu Stellantis – STLA Small, Medium, Large a Frame.

Odkiaľ pochádza Smart Car? V základe ide o známe modulárne šasi CMP (Common Modular Platform) vyvinuté v spolupráci francúzskeho PSA s čínskym Dongfengom. Aktuálne ho však pre potreby Stellantisu upravila indická Tata, respektíve jej dcérska technologická firma Tata Consultancy Services.

Vlani sa tento „nízkonákladový“ produkt objavil v novej C3 a C3 Aircross, išlo však o automobily určené pre ázijské, juhoamerické a africké trhy. Práve v Latinskej Amerike dostal menší hatchback poriadny výprask za málo bezpečnú konštrukciu, keď v nárazových testoch Latin NCAP nezískal ani jednu hviezdičku.

Nezdalo sa, že by sa platforma Smart Car mohla objaviť v Európe, pretože bola navrhnutá aj pre spaľovacie motory. Lenže Stellantis na jednej strane deklaruje, že bude vyrábať len elektromobily, na druhej si necháva otvorené zadné vrátka. Preto si môžete kúpiť Jeep Avenger so spaľovacím motorom (STLA Small) a celkom neočakávane si minimálne benzín budete môcť objednať tiež v prípade nového Peugeotu 3008 tretej generácie (STLA Medium).

V kontexte vyššie uvedeného preto asi už neprekvapuje, že sa Smart Car Platform do Európy nakoniec dostala, Stellantis si však nemôže dovoliť blamáž v nárazových testoch, takže ju prepracoval. Výsledkom je nový Citroën ë-C3 a prísľub, že dorazí aj so spaľovacími motormi ako alternatíva k lacnej Dacii Sandero. Tým však prekvapenia (príjemné pre zákazníkov, o niečo nemej príjemné pre konkurenciu) nekončia.

Stellantis využije novú lacnú platformu až pre sedem nových modelov, ktorými chce koncern vytvoriť hradbu pre čínske elektromobily, nemalý problém ale bude mať aj Volkswagen. Ten zatiaľ o dostupných batériových modeloch len rozpráva, navyše Nemci niekoľkokrát zdôraznili, že nie je možné vyrobiť taký typ auta s cenou pod 20 tisíc eur. V Nemecku možno nie, Francúzi ale ukázali, že to s istými ústupkami ide.

Predvčerom predstavená ë-C3 síce bude stáť 23 300 eur, ale o rok a pár mesiacov Citroën plánuje uviesť na trh verziu s menšiu baterkou, ktorú chce predávať za 19 900 eur.

Celkovo sedem nových áut na spomínanom základe potvrdil Renaud Tourte, šéf Stellantisu zodpovedný za produkty na platforme Smart Car, pričom dodal, že pôjde „prevažne o elektromobily, ale mohla by byť použitá aj pri výrobe verzií so spaľovacími motormi“.

Aj keď nejde o jednoznačné tvrdenie, vôbec nepochybujeme o tom, že Stellatis klasické agregáty nezavrhne. Vypláca sa mu to v prípade Jeepu Avenger, vyplatí sa mu to aj pri ďalších modeloch. K nim bude patriť väčšia sedemmiestna verzia C3, pravdepodobne s dodatkom Aircross, ktorá by mohla byť podobná rovnomennému modelu predstavenému v máji tohto roka pre Južnú Ameriku.

Na otázku, či bude jedným so siedmych modelov na platforme Smart Car aj nový Fiat Panda, ktorý dorazí v roku 2024, Renaud Tourte opäť trochu záhadne odvetil, že „nie je úplne hlúpe myslieť si to“.

Možno trochu predbiehame, ale vôbec o tom nepochybujeme. Už preto, čo o novej chystanej Pande nedávno prezradil šéf Fiatu, Olivier François. Podľa neho má talianska novinka zavariť čínskym elektromobilom cenou, pričom svojou jednoduchosťou má nadviazať na pôvodnú prvú pandu z 80. rokov. Vidíte tam tiež tú podobu s novou ë-C3?

Slovenská STOPA

Samozrejme Panda dostane iný dizajn, je však prakticky isté, že aj ona využije tú istú techniku. Čo by znamenalo, že by sme sa teoreticky mohli dočkať aj skutočne lacných verzií so spaľovacími motormi.

Do sedmičky pripravovaných áut by sa mali zaradiť aj modely nemeckej značky Opel, zrejme nástupca Crosslandu a možno i Mokky, detaily ale zatiaľ nepoznáme. Mimochodom, asi je dôležité spomenúť, že Smart Car Platform a tým pádom i nová C3 sa v tejto chvíli začína vyrábať v trnavskom závode Stellantisu!

zdroj: Reuters