Diaľnicu D1 začali stavať ešte v bývalom predvojnovom Československu, v roku 1939, pár týždňov pred vznikom Protektorátu Čech a Moravy. Následne ale bola stavba zastavená a veľmi dlho sa s ňou ani nepočítalo. Výstavbu obnovili až v roku 1967 a prvý úsek bol otvorený v roku 1971.

Jej celú dĺžku od Prahy až po poľské hranice však dlhé roky brzdil úsek okolo Přerova, kde stavba stála kvôli niekoľkým súdnym sporom. Dnes je to už ale minulosť a diaľnica D1 je u našich západných susedov kompletná v celej svojej dĺžke 371 km.

Okrem D1 odovzdali aj iné úseky

Okrem obrovskej úľavy pre obyvateľov Přerova to bude tiež odbremenenie diaľnice D46, ktorá na súčasnú záťaž tranzitu nebola stavaná, obzvlášť okolo Prostějova, kde vedie dosť blízko mesta. Okrem posledného úseku D1 si však v Česku budú motoristi užívať aj nové úseky D35 s obchvatom Vysokého Mýta, či D55 pri Olomouci a D6 na karlovarskom úseku diaľnice. Naopak, na úseku D49 medzi Holešovom a Fryštákom prišlo k oneskoreniu a miesto tohto roka si na úsek motoristi počkajú do leta 2026. Tak či onak, aspoň v Českej republike je sága s názvom D1 konečne ukončená.

zdroj: Aktuálně, ŘSD