Diaľnica na Kysuciach a dôležitá dopravná tepna pre Slovensko? Alebo len zbytočná investícia? Okolo diaľnice D3 sa momentálne točí živá diskusia. Lokálni politici i odborníci majú v téme jasno. Vodu do ohňa priliala nová štúdia realizovateľnosti, ktorej vyčítajú chybné dáta a ďalšie nedostatky, upozornil portál MY Kysuce.

Štúdia a jej analýza nákladov a prínosov totiž priniesla zistenia, že diaľnica D3 a konkrétne jej chýbajúce úseky, s ktorými sa počíta v horizonte roka 2030, sú vlastne nie tak celkom potrebné.

Chýbajúcich 23 kilometrov D3ky má zaplatiť Brusel. Štúdia ich podelila na trojicu úsekov a zistila, že iba jeden úsek (Žilina, Brodno – Kysucké Nove Mesto) sa približuje k hranici ekonomickej návratnosti. Ostatné - časť diaľnice po Osčadnicu aj úsek po Čadcu - sú hlboko pod ňou v negatívnom pásme.

Rezort dopravy reaguje

Čo s tým? Ministerstvo dopravy upokojuje vášne. „Štúdia realizovateľnosti je potrebná a požaduje ju od nás Európska komisia. Nie je dôvod ju po odbornej stránke spochybňovať,“ okomentoval pre MY Kysuce šéf odboru projektov dopravnej infraštruktúry Ľuboš Ďurič.

Na úseku Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto má teraz pracovať Národná diaľničná spoločnosť, ktorá nachystá dokumentáciu a súťažné podklady. Podľa slov Ďuriča nie sú takpovediac stratené ani ostatné dve úseky, keďže „môže prísť k politickému rozhodnutiu, a nebolo by to prvýkrát, keď sa povie, ideme ďalej s prípravou projektov D3“.

Čo im vadí na štúdii?

Ako nedostatok odbornej analýzy, ktorú si objednala NDS, sa ukazujú byť údaje v nej použité.

Tie vraj počítajú s príliš nízkou intenzitou dopravy a poukazujú na to aj dopravní experti. "Problémy spôsobuje práve nákladný tranzit, doprava medzi automobilkami a ďalšími, ktorý štúdia nezohľadňuje,“ cituje MY Kysuce primátora Krásna nad Kysucou Jozef Grapa.

„Kysuce nie sú dovolenková destinácia. Pri zdržaniach a v zápchach na ceste do roboty trávime ročne dlhé hodiny. V štúdii je to ohodnotené ako nula, teda že sa nič nedeje,“ sťažuje sa Ľubomír Jánoška, zástupca iniciatívy D3 pre Európu.

Štúdia mala takisto ignorovať vývoj v Poľsku, kde pribúdajú nové diaľnice, no analýza napriek tomu počíta len so zanedbateľným rastom dopravy v smere z poľskej strany na Slovensko, a to z dlhodobého hľadiska.

Županka vidí preťažené cesty

Žilinská župa sa obáva ďalšieho vývoja, ak diaľnicu D3 Slováci napokon nedokončia.

“Intenzívna doprava ničí súčasné komunikácie, ktoré na takúto záťaž neboli pri projektované a výstavbe dimenzované. Dlhé kolóny na nepostačujúcich cestách majú výrazné negatívne dopady na životné prostredie, či už sú to emisie z CO2 alebo hluk, ktorý zaťažuje obyvateľov dotknutých miest a obcí,“ pripomína županka Erika Jurinová.

Zdroj: MY Kysuce - Sme.sk