Zmena sa vzťahuje na 40 % francúzskej cestnej siete, ide približne o 400 000 km ciest.

Predslov 

Ako aktuálnu 90tku na Slovensku vnímam ja? Budem vychádzať len z našich pomerov. Kvalita a kvantita áut rastie. Kvalita výučby vodiča klesá, kvalita a kvantita cestnej siete skôr stagnuje. Dlhodobo pri križovaní Slovenska pozorujem nasledovné. Po diaľnici idú takmer všetci predpisovo, v podstate keď idete 140 - 145 km/h tachometrových, iné auto vás predbehne len výnimočne. Potom prídete na úsek medzi diaľnicami, kde je zvyčajne cesta 1. triedy plná áut. Stres a agresivita tých, ktorí idú dlhú cestu, rastie, všetci sa tlačia, ponáhľajú, predbiehajú... Zvyčajne aj tam, kde sa dá, hoci je plná čiara, ale rozhľad viac než dobrý. Čim je človek bližšie k domovu, tým sa viac ponáhľa. Na druhej strane tu sú vodiči, ktorí mimo mesta idú 70 a v dedine 40. Jednak sa neponáhľajú, jednak si neveria... A potom cesta z Prešova do vzdialenosti cca 100 km trvá takmer 2 hodiny (áno, v hlavnom meste si poviete 2 hodiny na 100 km to je super; viem, toľko teraz bežne stojíte v každom smere ráno a poobede).

Ak by sa u nás mali prijať obmedzenia, čo sa týkajú zníženia rýchlosti v obci, ale aj mimo nej, musíme mať vyriešené obchvaty frekventovaných miest. Bez toho to nepôjde. Nebude to bezpečnejšie, nebude to ani pohodlnejšie a dokonca ani nie všetkými teraz prijímané riešenia zamerané na ekológiu. Zaužívaných 50/90/130 km/h je adekvátnych a dúfam, že si z iných krajín v dohľadnej dobe nevezmeme príklad a znižovať nebudeme. Dokonca nie je to tak dávno, kedy sme mali v obciach 60tky, aj keď tie boli na mnohých miestach obmedzené časovou dopravnou značkou na 40tku, takže aj aktuálna 50tka je lepšia. 

Ak sa má zmeniť zákonom stanovená MPR-ka na určitých druhoch ciest, je nutné zohľadňovať množstvo faktorov. Netreba prijať iba A a neriešiť aj B a C. Prijať zníženie maximálnej povolenej rýchlosti nie je na papieri až taký problém, no bude to mať viaceré negatívne dôsledky.

Rozdiely medzi krajinami EÚ aj v tomto smere rastú. Kým väčšina má maximálku 90 km/h, Francúzi si ju upravili na 80 km/h, niektoré regióny majú dokonca len 70 km/h, no v Rakúsku je mimo obce 100 km/h. Namiesto harmonizácie prichádza disharmónia.
PRIVÍTALI BY STE ZMENU MAXIMÁLNEJ RÝCHLOSTI?
  • Nie, mala by ostať tak ako je ( 19% )

     

  • Áno, mala by sa znížiť ( 6% )

     

  • Áno, mala by sa zvýšiť ( 75% )

     

Odpovedalo 312 ľudí  

Zmena vo Francúzsku

Klasické okresné cesty, ktoré majú jeden jazdný pruh, a ten nie je od protismeru oddelený, prešli zmenou maximálnej povolenej rýchlosti presne 1. júla 2018. Z pôvodnej 90tky na 80 km/h za hodinu, a to v prípadoch, ak to nebude dopravným značením upravené inak. Tamojšia vláda tvrdí, že týmto opatrením ušetria až 400 životov ročne. Každopádne zaujímavé tvrdenie.    

Kde je mimo obce maximálna povolená rýchlosť menej ako 90 km/h?

Vo Francúzsku aktuálne na cestách zomrie cca 53 obyvateľov na 1 000 000. Ako to je vo svete, čo sa štatistiky týka? Napríklad Švédi majú na obdobných cestách len 70 km/h a priemerná úmrtnosť je len 25 obyvateľov na 1 000 000. V Nórsku zomrie 20, vo Švajčiarsku 27, v Dánsku 32 a v Holandsku 36 na milión obyvateľov pri povolenej maximálnej 80 km/h. Obdobnou zmenou prešiel pred časom aj belgický región Flámsko, kde ešte v januári 2017 zmenili rýchlosť mimo obce z 90 na 70 km/h.