Vyššie ceny začali na čerpacích staniciach naskakovať prakticky pár dní po vojenskej agresii proti Ukrajine, ale to, čo sa dialo v Holandsku, zatiaľ našťastie u nás veľmi nepoznáme. Cena ich benzínu vystrelila na 2,50 eura a nafty na 2,37 eura za liter, takže sa tamojší najväčší autoklub ANWB obrátil na ministerstvo financií, aby znížilo spotrebnú daň. To je skutočne v pláne, 1. júla sa spotrebná daň i DPH zredukuje z 21 na 9 percent, kým sa tak ale stane, Holanďania budú stále tankovať liter benzínu za v priemere 2,20 eura. Neplatí to ale pre všetkých...

Momentálne si polepšili v podstate všetci holandskí motoristi bývajúci na hranici s Nemeckom, alebo skrátka tí, ktorí do susedného štátu dochádzajú autom. Verte tomu totiž alebo nie, ale Nemci momentálne tankujú lacnejšie ako Slováci.

Ak sa v tejto chvíli pozriete na priemerné ceny benzínu E10 v Nemecku, zistíte, že za liter dáte od 1,75 do 1,85 eura a motorová nafta je len o pár centov drahšia. Niet divu, že sa v pohraničných oblastiach na západe okamžite začali tvoriť fronty a rovnako ako niektorí Slováci to aj časť Holanďanov zobrala ako príležitosť vytvoriť si väčšie zásoby.

Kým my sme mohli podľa aktuálne platnej legislatívy prepravovať okrem paliva v nádrži maximálne 60 litrov nafty alebo benzínu v dvoch ďalších kanistroch, holandská legislatíva je v tomto – zdá sa – oveľa voľnejšia.

Ako uvádzajú tamojšie médiá, vodič si môže zo sebou z Nemecka priviezť neuveriteľných 240 litrov paliva. Nie, to nie je preklep. Skutočne dvesto štyridsať litrov. Jedinou podmienkou je, že ho musí mať uskladnené v kanistroch s maximálnym objemom 60 litrov. Nádoby samozrejme musia byť určené na prepravu pohonných hmôt, nesmú unikať a tento náklad majú vodiči povinnosť riadne zabezpečiť, ale stále je to štvornásobok v porovnaní s tým, čo dovoľujú naše zákony.

Ak takého vodiča zastaví polícia a náklad bude uložený bezpečne, nesmie ho pokutovať, na druhej strane mu však môže finančný úrad daň domerať dodatočne. Spotrebná daň sa totiž platí v Holandsku vždy, keď si nad rámec nádrže v aute priveziete viac ako 10 litrov benzínu alebo nafty.

Asi by sme ešte mali dodať, že spomínaných 240 litrov paliva nesmú holandskí motoristi využívať na kšeft. To množstvo je povolené len pre vlastnú spotrebu. Médiá sa však viac ako nejakého obchodovania s nemeckým lacnejším benzínom obávajú následkov prípadných dopravných nehôd. Pripomínajú, že mať v kufri kanistre s takým objemom zafunguje v prípade vážnej zrážky ako bomba a radšej odporúčajú tankovať len do štandardnej nádrže auta.

zdroj: AD.nl, Autoblog.nl