Medzi najväčšie hviezdy frankfurtského autosalóna sa v roku 2017 zaradil koncept Mercedes-AMG Project One, ktorý siahol po šesťvalcovom agregáte a viacerých riešeniach z monopostov Formuly 1. Odvtedy čakáme na jeho sériovú verziu. Nemci otvorene priznali problémy s vývojom a najmä splnením emisných noriem, nakoniec ich však prekonali. Dnes je hyperšport konečne hotový.

Motoršport na všetkých frontoch

Na prvý pohľad sa extrémne kupé nezmenilo. Má aktívne prítlačné krídlo i žiabre na predných blatníkoch, veľký strešný vstup vzduchu a masívne krídlové dvere. Bližšie skúmanie odhalí malé aerodynamické úpravy týkajúce sa najmä zadnej časti. Zmenili sa tiež disky kolies. Vpredu majú priemer devätnásť palcov, vzadu sú použité dvadsiatky. Ráfiky sú navlečené do špeciálnych pneumatík Michelin Pilot Sport Cup 2R M01.

Osi náprav od seba delí 2 720 milimetrov. Pôdorys vozidla je 4 756 x 2 010 mm, výška dosahuje iba 1 261 mm. Dvojmiestny minimalistický interiér jasne zaváňa motoršportom. F1 cítiť najmä z hranatého volantu posiateho tlačidlami, okrem neho sú v interiéri len základné ovládacie prvky a dva 10-palcové displeje. Tie dopĺňa obrazovka digitálneho spätného zrkadla.

Škrupinové sedadlá sú prakticky súčasťou základnej konštrukcie auta a chýba pri nich pozdĺžne posúvanie. Namiesto toho sa dajú nastavovať pedále. Ich pozíciu možno upraviť mechanicky, kým pozíciu volantu mení elektromotor. Medzi sedadlami sa nachádza schránka pre hasiaci prístroj.

Kabína vystavuje na obdiv viaceré časti karbónového monokoku, ktorý tvorí základ kupé. Mercedes-AMG One má vďaka nemu pohotovostnú hmotnosť 1 695 kilogramov. Pohonný systém je poriadne komplikovaný a tým pádom ťažký, čo vieme už od premiéry. Prepĺňaný benzínový šesťvalec s objemom iba 1,6 litra dopĺňa kvarteto elektromotorov.

Maximálna rýchlosť 352 km/h

Napriek skromnej kapacite dosahuje spaľovací motor najvyšší výkon až 422 kW (574 k). Túto hodnotu má pri 9 000 ot./min., jeho limit je však na úrovni 11 000 otáčok. Turbodúchadlo doň tlačí vzduch tlakom až 3,5 bar. Nepoháňajú ho pritom len výfukové plyny, ale v nízkom tempe najmä kompresor poháňaný elektromotorom produkujúcim 90 kW (122 k).

Šesťvalec dopĺňa elektrický agregát s maximom 120 kW (163 k), ktorý je umiestnený na klukovom hriadeli. S ním susedí sedemstupňová robotizovaná prevodovka prenášajúca silu na zadné kolesá. Prednú nápravu má na starosti zostávajúca dvojica elektromotorov, spoločne vyvinú najviac 240 kW (326 k). Aký je celkový súčet? Vo finále má model One výkon 782 kW, čo je v prepočte 1 063 koní.

Dynamické parametre už v dnešnej dobe nie sú šokujúce, ale určite stoja za pozornosť. Zrýchlenie 0-100 km/h trvá 2,9 sekundy. Na dosiahnutie dvojnásobného tempa potrebuje Mercedes-AMG One rovných 7 sekúnd, pričom z pokoja na 300 km/h sa dostane za 15,6 sekundy. Jeho najvyššie tempo je obmedzené na 352 km/h.

Automobilka udáva kombinovanú spotrebu paliva 8,7 l/100 km a emisie oxidu uhličitého na úrovni 198 g/km. Apetít pohonu pri ostrom nasadení ukáže až prax. Nádrž na palivo má objem 55 litrov, kým kapacita palubnej batérie je 8,4 kWh. Akumulátor by mal vystačiť na prejdenie 18,1 kilometra. Hoci pohon využíva 800-voltový systém, nabíjať ho možno len striedavým prúdom. Palubná nabíjačka má výkon 3,7 kW.

Šesť katalyzátorov a funkcia Race DRS

Mercedes-AMG One dokáže do veľkej miery spomaľovať vďaka elektromotorom, ktoré dokážu rekuperovať až 80 percent energie. No skrotiť extrémne kupé majú primárne na starosti karbónovo-keramické brzdy. Vpredu majú kotúče s rozmermi 398 x 38 mm a šesťpiestikové strmene, na zadnej osi sú použité taniere s mierami 380 x 34 mm a brzdiče so štyrmi piestikmi.

Hyperšport má na oboch nápravách päťprvkové zavesenie kolies s horizontálne umiestnenými pružiacimi jednotkami a adaptívnymi tlmičmi. Okrem zmeny svojho charakteru umožňuje aj reguláciu svetlej výšky. V okruhovom móde klesne vpredu o 37 mm, kým zadok ide o 30 mm bližšie k vozovke.

Vozidlo ponúka viacero rôznych jazdných režimov, vrátane čisto elektrického. V ňom sa vždy štartuje. Spaľovací motor sa nakopne až vtedy, keď sa dostatočne zohrejú katalyzátory. Tých je celkovo šesť. Štyri vyhrievané kovové komponenty dopĺňajú dva keramické, bonusom je pár časticových filtrov. Aj takéto riešenie si vyžiadalo splnenie emisných limitov

F1 pre bežné cesty pripomína kráľovskú disciplínu motoršportu okrem iného funkciou Race DRS, ktorá pomocou aktívnych prvkov na karosérii dočasne zníži odpor vzduchu a umožní lepšie zrýchľovanie v priamom smere. Brzdenie alebo zaznamenanie priečneho zrýchlenia ju automaticky zruší.

Výrobná séria je dávno vypredaná

Nemecký hyperšport sa verejnosti má po prvýkrát predviesť akcii počas júna, kedy sa objaví na svetoznámom Festivale rýchlosti v britskom Goodwoode. Termín príchodu prvých exemplárov k zákazníkom Mercedes nespresnil. Nie je vylúčené, že po viacnásobnom odklade uvedenia chce byť so sľubmi týkajúcimi sa tohto špeciálu opatrný.

Hoci premiéru v sériovej forme absolvoval model One len teraz, o termíne začiatku predaja pri ňom nemá zmysel hovoriť. Všetky exempláre si totiž našli budúcich majiteľov už pred rokmi. Dovedna má z tohto šialeného projektu vzniknúť 275 kusov, pričom ceny v danom čase štartovali na úrovni 2,275 milióna eur.

Zdroj: Mercedes-Benz

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 30 obrázkov