Pri pohľade na minuloročné obchodné výsledky má Škoda len čiastočný dôvod k optimizmu. V porovnaní s beztak mizerným rokom 2020 globálne predala až o 126 tisíc menej automobilov, významným spôsobom sa jej zosypali predovšetkým čísla v Číne a po dlhej dobe spadol počet registrácií nových škodoviek pod milión kusov (na 878 200 áut).

Vedenie firmy však (aspoň navonok) hlavu v smútku nemá. Navzdory prepadu predajov o 12,6 percenta sa mladoboleslavskej spoločnosti podarilo medziročne zvýšiť tržby o 3,9 percenta (zo 17,08 na 17,74 miliardy eur), pred zdanením zvýšiť zárobok až o 43,2 percenta (zo 756 miliónov eur na 1,08 miliardy eur) a dokonca zvýšiť zisk po zdanení z 529 na 876 miliónov eur, teda o skoro 66 percent.

To je v čase, keď automobilový priemysel prišiel len kvôli chýbajúcim polovodičovým súčiastkam odhadom o 200 miliárd eur, pomerne slušný výsledok. Samotná Škoda odhaduje, že čipová kríza zrazila jej produkciu o 280 tisíc automobilov.

Strata na ruskom trhu bude citeľná

Situácia v tomto roku sa zatiaľ nezdá byť lepšia a môže za to samozrejme hlavne konflikt na Ukrajine. Kvôli agresii Ruska voči svojmu západnému susedovi musela Škoda prerušiť výrobu elektromobilu Enyaq. Podobne ako iné automobilky, aj česká značka týmto spôsobom pocítila výpadok dodávok káblových zväzkov vyrábaných na Ukrajine, zdá sa ale, že tento problém má riešenie.

Škoda prezradila, že sa dodávateľom čiastočne podarilo obnoviť výrobu na Ukrajine a navyše sa o tri až štyri týždne začnú káblové zväzky produkovať na náhradnom mieste.

Pochopiteľne dodávky týchto komponentov nemajú žiadny vplyv na čipovú krízu, ktorá stále trvá, aj v tomto smere ale možno svitá na trochu lepšie časy. Detaily nepoznáme, ale Škoda vytvorila pracovnú skupinu, ktorej úlohou je znížiť počet čipov v jednom aute (v Enyaqu ich je zhruba 1500) tým, že použije menej výkonnejších polovodičov.

Aj kvôli vyššie spomínaným problémom je momentálne v podstate nemožné predpovedať, kto koľko áut v roku 2022 vyrobí. Navyše Škoda spoločne s Volkswagenom zastavila produkciu svojich modelov v ruských závodoch v Kaluge a Nižnom Novgorode a existujú dokonca isté náznaky, že v nich produkciu možno už ani neobnoví. To by bola pre Škodu ďalšia rana, veď v Rusku v roku 2021 predala viac ako 10 percent svojej produkcie.

V rámci výročnej konferencie samozrejme zaznelo mnoho ďalších informácií. Škoda potvrdila presun výroby modelu Superb do Bratislavy, priznala tiež, že nechystá už žiadne plug-in hybridy a nečakajte ani špeciálne výkonnejšie verzie Octavie RS v závere kariéry tohto modelu.

Firma sa bude sústrediť predovšetkým na vývoj elektromobilov, pričom v roku 2030 by tieto autá mali tvoriť 50 až 70 percent celkových predajov. Aj preto Škoda pripravuje hneď tri nové elektromobily, pričom všetky budú menšie ako Enyaq. Jedným z nich bude mestský crossover a nebude chýbať ani elektrická alternatíva Octavie.

Súčasťou plánov je aj vyššie spomínaný nový štylistický smer nazvaný Modern Solid. Má ísť o jednoduchší dizajn, predstavený bude v druhej polovici tohto roka a podľa šéfa automobilky Thomasa Schäfera „bude nový dizajnový jazyk prekvapením pre zákazníkov i konkurenciu“. Čo si pod tým máme predstaviť, vám nepovieme, istým náznakom je ale úvodný obrázok. A asi by sme mali dodať, že Schäfer zo svojej pozície tieto zmeny už nezažije. Odchádza do nemeckej centrály a na jeho miesto nastúpi nový človek. Jeho meno by sme mali poznať v priebehu nasledujúcich dvoch týždňoch.

zdroj: Škoda Auto