V médiách sa často preberajú rozdiely medzi dámami a pánmi. Aj v autocentrách sa trendy u kupujúcich líšia podľa pohlavia. Mužskou doménou sú dlhodobo asistenčné prvky a doplnkové výbavy. Majú jednoducho radi komfort. Ženy bývajú praktickejšie a často doplnkovú výbavu neriešia, ale ak ju raz niekto vyskúša, nabudúce si už menej vybavené vozidlo nekúpi,“ vysvetľuje preferencie zákazníkov Karolína Topolová, generálna riaditeľka siete autocentier AAA AUTO a Mototechna.

Vlani prvýkrát za tridsaťdva rokov histórie ženy prekonali mužov pri kúpe áut s tempomatom. Zatiaľ, čo systém pre reguláciu rýchlosti si spolu s vozidlom zaobstarávalo za posledné roky viac mužov, u žien získaval na obľube pozvoľnejšie. Minulý rok si ho prvýkrát zaobstaralo dokonca 68 % žien. 

Dámy dobehli pánov aj v prípade výbavy bluetooth konektivity, ktorú používajú nielen na bezpečné telefonovanie za volantom, ale aj na prehrávanie obľúbenej hudby. Obe pohlavia zhodne už autá bez tejto výbavy v podstate nekupujú, pričom ju má pri kúpe až 91% vozidiel. „Hoci je handsfree vďaka technológii bluetooth už v podstate automatickou výbavou moderného automobilu, stále sa stretávam s vodičmi, ktorí radšej telefonujú s mobilom pri uchu. Pritom ide často o majiteľov luxusných vozidiel, kde rozhodne táto funkcia nechýba. Potom, bohužiaľ, na slovenských cestách dochádza k zbytočným nehodám, pri ktorých prichádza o život stále veľa ľudí. Ako predsedníčka Detskej dopravnej nadácie, ktorá pomáha sirotám obetí dopravných nehôd, túto zbytočnú nezodpovednosť absolútne neuznávam,“ doplnila Karolína Topolová.

Pokiaľ ide o palivá, tak 68 % mužov si vyberá benzínové vozidlá a 31 % dieselové, v prípade žien je to potom 61 % benzínových áut a 28 % dieselových. Dopyt po alternatívnych palivách rastie u oboch pohlaví, u dám dokonca mierne rýchlejšie ako u pánov. „Predaj elektromobilov vzrástol u oboch pohlaví viac ako päťnásobne, aj keď stále ide len o dve desiatky predaných automobilov za minulý rok. Elektromobily si zatiaľ častejšie kupujú podnikatelia a firmy do svojich flotíl ako jednotlivci. Hybridné vozidlá si potom kupuje zhruba šesť percent žien aj mužov,“ upresnila Karolína Topolová.

Automat je stále ešte doménou mužov

Vlani si ju zaobstaralo 41 % zákazníkov a 32 % zákazníčok. Náhon na všetky štyri kolesá si vybralo 21 % pánov a 9 % dám. Parkovacieho asistenta má v aute 37 % žien a 58 % mužov. Zhoda u oboch pohlaví je v najobľúbenejšom type karosérií. Zástupcovia oboch pohlaví si najradšej kupujú SUV, aj keď u žien ide častejšie o menšie mestské crossovery a u mužov naopak o tie väčšie. Najobľúbenejšími modelmi boli vlani u oboch pohlaví tradične Škodovky – u mužov Octavia, Fabia a Superb; u žien potom Octavia, Fabia a Karoq. V prípade elektromobilov si zákazníci najčastejšie vybrali Mazdu MX-30, zákazníčky BMW i3.

zdroj: AAA Auto
foto: depositphotos.com