Znížená maximálna rýchlosť na diaľnici a jej ekologické výhody

Stavebníci a projektové tímy pri plánovaní cestných trás by mali myslieť aj mimo zaužívaných rámcov, hovorí Detlef Heck, profesor stavebnej ekonomiky na Technickej univerzite v Grazi.

Napríklad zákruty na diaľnici sú v súčasnosti navrhnuté pre maximálnu rýchlosť 130 km/h (ako v Rakúsku, tak aj na Slovensku) a podľa toho sú dimenzované.

Ak by sa rýchlosť v záujme ochrany klímy znížila na 100 km/h a stavebné normy by sa tomu prispôsobili, spôsobilo by to nielen zníženie emisií z cestnej premávky. Eliminovali by sa aj škodlivé vplyvy už priamo počas výstavby – bola by potrebná menšia plocha, čím by sa vraj ušetril priestor a pôda v krajine.

Čo sa týka stavebnej legislatívy, faktom je, že mnoho  smerníc pre výstavbu ciest existuje už značný počet rokov. Aj keď sa neustále zdokonaľujú, aby odzrkadľovali aktuálny stav technológií, väčšina z nich ešte nemá „v hľadáčiku“ ochranu klímy ako kritérium. To však bude naliehavo potrebné, ak chceme ako krajiny EÚ dosiahnuť dosiahnuť klimatickú neutralitu.

„Ochrana klímy ešte nie je kritériom pre získanie zákazky ako najlepšieho uchádzača,“ hovorí o situácii u susedov expert Heck. To však vytvára problémy: stavebné firmy, ktoré chcú na stavbách používať elektrické nákladné autá alebo ponúkajú druhy asfaltu či betónu s nižšími emisiami skleníkových plynov, sú v konkurenčnej nevýhode. Ich služby sú síce šetrnejšie ku klíme, ale vo všeobecnosti sú aj drahšie ako "štandardné" alternatívy.

Dva protichodné ciele, riziká pre úradníkov pri stavbe diaľnic

Verejné inštitúcie sa pri výberových konaniach ocitajú v konflikte rôznych cieľov: Na jednej strane by mali postupovať maximálne šetrne a rozvážne ku svojim rozpočtom.

Na druhej strane by sa mali zamerať aj na dosahovanie klimatických cieľov. Úradníci, ktorí sa rozhodnú pre ochranu ekológie a akceptujú drahšie stavebné náklady, však môžu s takýmto prístupom naraziť v prípade auditov, resp. kontrol. V niektorých prípadoch môžu čeliť aj verejnej kritike.

Minimálne v Rakúsku sa to má zmeniť. Prvý krok už nastal. Odborník Heck spolu s jeho tímom podrobil tamojšie stavebné predpisy veľkej revízii.

Zdroj: DerStandard.at / foto: cz.depositphotos.com