Asi viete, že nie je rozumné pozerať sa do slnka. Ešte hlúpejší nápad je pozrieť sa priamo na slnko cez ďalekohľad. Riskujete, že vám optikou koncentrovaná svetelná energia v zlomku sekundy spáli fotoreceptory a v postihnutej oblasti nenávratne poškodí sietnicu. Skrátka... môžete čiastočne alebo úplne oslepnúť.
Asi tušíte, prečo o tom píšeme. Pochopiteľne je to analógia toho, čo môže spôsobiť laserový detektor, takzvaný lidar, napríklad vášmu mobilu.
Vďaka nemu môže byť premávka bezpečnejšia, ale...
Nové elektrické Volvo EX90 čínskeho koncernu Geely je jedno z prvých sériových áut v Európe, ktoré je touto technikou vybavené. Lidar má integrovaný v prednej časti strechy, priamo nad čelným oknom a je prekrytý vyhrievaným sklom, aby ho auto mohlo používať aj v zime.
Len pre istotu pripomíname, že lidar (alebo tiež LiDAR zo skratky Light Detection And Ranging) je technika schopná diaľkovo merať vzdialenosti na základe výpočtu doby šírenia laserového lúča odrazeného od povrchu snímaného objektu. A vďaka tomu vytvárať podrobné digitálne 3D modely prostredia vo forme takzvaného „mračna bodov“. Lidary obvykle pracujú na frekvencii 905 až 1550 nm a umožňujú vozidlám, aby obrazne povedané „videli“.
Výrobca o tom vie
Že využíva batériové SUV švédskej značky skutočne výkonný systém tohto typu, ktorý môže byť nebezpečný pre záznamovú techniku, naznačuje aj varovanie uvedené priamo na stránkach automobilky Volvo!
„Svetelné vlny lidaru môžu poškodiť externé kamery,“ píše volvocars.sk a dodáva: „Kamerou nesmerujte priamo na lidar. Keďže lidar je laserový systém, využíva infračervené svetelné vlny, ktoré môžu poškodiť určité kamerové zariadenia. Môžu medzi ne patriť smartfóny alebo telefóny vybavené kamerou,“ upozorňuje web výrobcu.
Reálna hrozba
Že v tomto prípade nejde o varovanie typu „vypnite si pri pristávaní mobilné telefóny alebo ich prepnite do letového režimu“, teda také, ktoré by Volvo zbavilo zodpovednosti, keby „náhodou niečo“, ale o skutočnú hrozbu, dokazujú videá, ktoré sa objavili na internete.
Napríklad užívateľ stránky Reddit, ktorý si hovorí Jeguetelli, sa rozhodol obetovať svoj telefón a vyskúšať, čo EX90 optickému senzoru skutočne urobí. Na videu je vidieť, ako laserové lúče vypaľujú v optickom čipe, respektíve v obrazovom senzore telefónu jednotlivé pixely.
V závere si môžete všimnúť, že vypálené body zmiznú, to ale neznamená, že by sa telefón „zregeneroval“ a vykreslil obraz korektne. Autor upozorňuje, že v tej chvíli sa mobil prepol na kratší objektív s oddeleným, ešte funkčným obrazovým snímačom.
V diskusii sa strhla debata, či náhodou nemôže lidar Volva zničiť napríklad parkovaciu kameru iného vozidla pri cúvaní, tento problém však pravdepodobne nehrozí. Poškodenie podľa všetkého prichádza do úvahy len „pri záberoch zblízka“, takže ak si budete EX90 nakrúcať na mobil z väčšej vzdialenosti, teoreticky by sa mu nemuselo nič stať.
Aj keď poznáte to... ruku do ohňa za to nedáme, takže potom nehovorte, že sme vás nevarovali!
Je zrak v bezpečí?
A ako je to s možným poškodením zraku? Niektoré zdroje tvrdia, že lidar ho potenciálne poškodiť môže, ale záleží nielen na vlnovej dĺžke, ale tiež výkone a dĺžke expozície.
Ľudské oko registruje elektromagnetické žiarenie vo vlnových dĺžkach od 380 do 780 nm, takže lúče či skôr záblesky lidaru vnímať nemôžeme a mali by byť pre nás bezpečné. Pretože 1550 nm, na ktorých by mal pracovať systém Volva, je v poriadku, môže byť aj výkon jeho lidaru vyšší, aby mal dostatočný dosah. V každom prípade by sme v prítomnosti EX90 záruku na mobil neriskovali.