Otravuje vás automatické vypínanie motora pri zastavení?
Napríklad v kolóne či na červenú pred križovatkou? Potom, ako výrobcovia zosilnili štartovacie batérie a začali robustnejšie dimenzovať štartéry, to v porovnaní so začiatkami nie je také strašné. Mnohí systém po prvom rozjazde stále vypínajú, nemajú ho radi a práve na ich stranu sa aktuálne postavil nový šéf agentúry EPA, dosadený administratívou Donalda Trumpa.
„Technológia stop-štart: keď vaše auto zhasne na každej červenej, aby firmy brali cenu za angažovanosť v oblasti klímy. EPA ju schválila a všetci ju nenávidia, tak to napravíme,“ napísal Lee Zeldin, šéf agentúry pre životné prostredie na sociálnej sieti X.
Jeho post má momentálne 8,6 milióna pozretí a pochopiteľne rezonuje aj v médiách. Mnohí Zeldina kritizujú, že ide o jeden zo systémov, ktoré skutočne znižuje spotrebu a prispieva tak k ochrane životného prostredia. Napríklad podľa nemeckého autoklubu ADAC dokáže stop-štart znížiť priemernú spotrebu v čisto mestskej premávke až o 15 percent.
Iné štúdie sú menej optimistické, ale tiež upozorňujú na to, že reálna úspora paliva sa pohybuje približne od 4 do necelých 9 percent v prípade, že sa pohybujete v hustej premávke.
Dva nezmieriteľné tábory
Prehliadnuť sa však nedajú ani hlasy podporujúce jeho „opravu“. Tvrdia, že stop-štart je často pomalý a pri snahe o rýchle rozjazdy z vedľajších ciest môže byť nebezpečný. Poukazujú tiež na to, že v skutočnosti v kolónach zase nezastavujeme tak často (spomínaných 25 či 13 percent, ako to simulovalo NEDC, respektíve WLTP), aby sa nám vrátili späť investície do drahšieho akumulátora a štartéra. Skrátka, že reálny svet je niečo iné ako normovaná skúška.
A zhoda nepanuje ani nad tlačidlom, ktorým stop-štart môžeme vypnúť. Obhajcovia systému odkazujú druhú stranu práve na možnosť deaktivácie. Druhá strana kontruje, že chcú radšej lacnejšie auto bez neho.
Bude zrušený?
Ani v najmenšom nepochybujeme, že by sa podarilo zmieriť obe strany sporu, otázkou však teraz je, čo Lee Zeldin tým „tak to napravíme“ myslí a aký bude mať jeho nápad efekt.
Nepredpokladá sa, že by ho EPA priamo zakázala, na to nie je dôvod. Spojené štáty ho dokonca ani nenariaďujú, ale stop-štart má samozrejme merateľný výsledok aj v rámci ich štandardov CAFE (Corporate Average Fuel Economy), zameraných na regulácie týkajúce sa spotreby paliva. Aj preto bude zaujímavé sledovať, ako sa momentálna situácia vyvinie, respektíve či bude mať vplyv aj na vozidlá predávané v Európe.
Odpovedalo 54 ľudí