Každý ich pozná: tri fázy semaforu, každá z nich s vlastnou farbou. Vedci z univerzity v americkej Severnej Karolíne chcú čoskoro na semafory na križovatkách pridať biele svetlo. Nová farba má byť zameraná predovšetkým na autonómne vozidlá. To by im umožnilo sami riadiť dopravu a sami sa stať súčasťou dopravného systému prostredníctvom bielej fázy. Výskumníci predstavili nový koncept v nedávno publikovanom odbornom článku.

Čo robiť pri bielej farbe na semafore?

Koncept bielej fázy je založený na tom, že autonómne vozidlá môžu bezdrôtovo komunikovať medzi sebou aj s počítačom, ktorý riadi semafory. Akonáhle sa niekoľko takýchto inteligentných vozidiel priblíži ku križovatke, spustí sa fáza bieleho svetla. V tejto fáze samotné vozidlá navzájom koordinujú dopravu. Inak povedané, vzájomne sa dohodnú, kto a kedy môže šoférovať.

„Dať autonómnym vozidlám sčasti kontroly nad tokom dopravy je relatívne nová myšlienka,“ vysvetlili americkí vedci s dovetkom, že tento koncept by mohol skrátiť čakacie doby pre chodcov a zlepšiť plynulosť premávky pre autonómne vozidlá aj pre vodičov.

Umožniť autonómnym autám viac kontroly nad križovatkami je však len prvá časť riešenia. Tou druhou bude zapojenie klasických ne-autonómnych vozidiel do systému.

Na integráciu ostatnej dopravy má na semaforoch pribudnúť biely vizuálny signál. Pre účastníkov cestnej premávky to znamená nasledovné: sledujte vozidlo pred vami. Brzdite, keď auto pred vami brzdí a pohnite sa na križovatke, keď je vodič pred vami v pohybe.

Ak na križovatke nebude dostatok autonómnych vozidiel, semafory sa majú prepnúť naspäť do klasického módu červená-oranžová (žltá)-zelená.

Výhody pre účastníkov cestnej premávky na križovatkách

Výskumníci predstavili koncept fázy bieleho semafora prvýkrát ešte v roku 2020. Avšak na rozdiel od súčasného nápadu bola stará zamýšľaná verzia založená výlučne na centralizovanom počítačovom prístupe. Samotné počítače by boli zodpovedné za riadenie semaforov.

V novom systéme sa však pozornosť sústreďuje na výpočtovú silu autonómnych vozidiel. Výskumníci už testovali nový koncept v rôznych dopravných simulátoroch.

Aj bez bielej fázy pritom platí, že autonómne vozidlá zlepšujú plynulosť premávky. Efekt je ešte výraznejší na križovatkách s „bielymi“ semaformi. Čím viac autonómnych vozidiel je na križovatke, tým plynulejšia je premávka. Vo výsledku je prínosom aj nižšia spotreba paliva.

Tieto efekty sú pritom viditeľné už vtedy, keď je autonómnych len desať percent spomedzi vozidiel. V budúcnosti chcú vedci koncept vyskúšať aj v praxi. Čoskoro sa tak zrejme dočkáme pilotného projektu s novým systémom semaforov.

Zdroj: efahrer.chip.de / foto: cz.depositphotos.com