Spaľovací motor v neustálom ohrození?

Nemecká vláda nechcela akceptovať koniec spaľovákov a v EÚ zdanlivo so svojím ťažením zvíťazila. Zdá sa však, že celá hádka okolo konca klasických áut po roku 2035 sa teraz začína odznova. Brusel by totiž mohol využiť regulačný trik, ktorý by spaľováky vyšachoval z hry aj bez ich formálneho zákazu.

Isté je, že predaj nových áut, ktoré jazdia na klasickú naftu či benzín, sa v roku 2035 skončí. Nejasné však zostáva, či sa "do rúk" verejnosti budú môcť po tomto dátume dostať iba elektrické, prípadne vodíkové autá, alebo aj tie so spaľovacími motormi poháňanými syntetickými palivami. Nemecká strana vybojovala práve pre ne výnimku, hoci sa pôvodne zdalo, že o konci spaľovacích motorov vrátane v EÚ malo byť rozhodnuté už dávno.

Zostávalo už len pretaviť novú dohodu pretaviť do podoby konkrétnej regulácie. Z kompromisu sa pritom tešili najmä výrobcovia prémiových áut. Nemecké plány však narazili. V týchto dňoch sme spoznali návrh euroúradníkov, ktorý je mimoriadne prísny: Nové autá poháňané syntetickými palivami by sa po roku 2035 mohli registrovať len vtedy, ak sa emisie CO2 v celom dodávateľskom reťazci pohonných hmôt znížia o 100 percent v porovnaní s fosílnymi palivami.

Ako pripomína portál Focus.de, tu nejde len o otázku chrumkavo pôsobiacich čísel, ale prakticky by to bol umieračik pre syntetické palivá. Ich výrobcovia vždy tvrdili, že 100-percentné zníženie emisií naprieč celým dodávateľským reťazcom nie je technicky možné. Pôvodne sa pritom vo všeobecnosti v odborných kruhoch počítalo skôr s tým, že Brusel by mohol stanoviť úsporu CO2 okolo úrovne spomenutej v inej smernici. Tá stanovuje iné minimum: zníženie CO2 aspoň o 70 percent v porovnaní s fosílnymi palivami.

Napriek výnimke pre syntetické palivá, ktorú Nemecko vyjednalo na jar, tak teraz stále hrozí koniec spaľovacích motorov. Súčasný návrh nezodpovedá tomu, čo bolo pôvodne dohodnuté, zaznievajú hlasy z prostredia nemeckej vlády. Práve naopak, takáto formulácia regulačných pravidiel obchádza snahy Nemecka o zachovanie spaľovákov ako alternatívy k prechodu na elektromobilitu. Výsledok je zatiaľ otvorený, výbory stále rokujú.

Zdroj: Focus.de