Ak chcete dosiahnuť svetový rekord v prejazdenej vzdialenosti na nádrž, musíte myslieť aj na úplné detaily. Na spotrebu paliva má vplyv veľmi veľa faktorov, a okrem tých zrejmých sa tu riešila aj hĺbka dezénu pneumatík či dokonca smer vetra alebo sklon vozovky.

Škodovky s dieselovými motormi vníma mnoho motoristov ako etalón dlhovekosti, nezničiteľnosti ale aj jednoduchej a nenákladnej opraviteľnosti. Doslova kultovými sa však stali pre ich nízku spotrebu paliva. Za čias Octavií prvej generácie s motormi 1.9 TDi vznikali legendy, že auto dokonca naftu počas cesty do Chorvátska vyrába a je potrebné ju minimálne dvakrát vyliať, aby nepraskla. Vo Veľkej Británii sa pred časom rozhodli urobiť pokus, koľko kilometrov dokáže stará Octavia I prejsť na 1 liter nafty. Prešla 41,5 kilometra, čo predstavuje spotrebu 2,65 L / 100 km.

Sériový Supeb IV 2.0 TDI - z Lodže do Paríža a späť

Nedávno sa v Poľsku rozhodli na vec pozrieť z opačného konca a najazdiť čo najviac kilometrov naopak na plnú nádrž. Namiesto starej Octavie však zvolili nový Superb, konkrétne s motorom 2.0 TDi, s výkonom 110 kW, krútiacim momentom 360 Nm a pohonom predných kolies. Za volant si sadol jazdec rely, Miko Marczyk, a podarilo sa mu zapísať do Guinessovej knihy rekordov tým, že z Lodže do Paríža a späť prešiel 2 831 km bez jediného dotankovania. To znamená, že priemerná spotreba dosiahla hodnotu 2,6 L / 100 km.

Nádrž má kapacitu 66 L, ale pre účely experimentu natankovali 74 litrov až po hrdlo. Niečo podobné vám na vlastnom aute rozhodne skúšať neodporúčame. Hrozí nielen poškodenie samotnej nádrže, ale aj systému recirkulácie palivových výparov. Tankoval základné, nie prémiové palivo. Chcel tým poukázať na ekonomickú stránku veci, keďže 100 km vyšlo v prepočte na 3,76 €. Viečko nádrže bolo po celý čas experimentu zaplombované.

Biely Superb IV TDI je v základnej výbave Essence

Nebolo z neho nič odstránené za účelom zníženia hmotnosti. Jedinou úpravou boli pružiny z výbavy Sportline. Vďaka nim auto kleslo k zemi o 10 mm a znížil sa tak aerodynamický odpor. Základná výbava hrá v jeho prospech, pretože má malé, 16-palcové disky, pôvodne obuté na Kumho. Pneumatiky vymenili za Michelin e.Primacy. Nahustené boli až na 3.4 atm, čo je o jednu atmosféru viac, než odporúča výrobca. Snahu dosiahnuť čo najnižší valivý odpor zahnali do takých extrémov, že nezvolili nové pneumatiky s hĺbkou dezénu 7 mm, ale jazdené, ktoré mali len 3,5 mm dezén.

 ,,Mobil, kamery a všetky ostatné zariadenia sme nabíjali z powerbanky, aby sme nezaťažovali alternátor. Infotainment bol zapnutý, aby som aspoň mohol počúvať podcasty a telefonovať počas 35-hodinovej cesty.‘‘

Testovací Superb bol vybavený 7-stupňovou prevodovkou DSG. Potvrdzuje to, že moderné automatické prevodovky sú dostatočne efektívne čo sa týka prenosu výkonu. Spotrebu paliva už preto dramaticky nezvyšujú. Štýl jazdy má najzásadnejší vplyv. Tento by sa viac než ku kamiónu dal prirovnať k vlaku, ktorý sa pomaličky rozbehol a následne celé hodiny išiel konštantou rýchlosťou bez akcelerovania či spomaľovania. Priemerná rýchlosť bola 85 km/h. Najviac sa jazdilo v noci, po diaľniciach a s minimom prestávok. Motor pracoval pri nízkych otáčkach a minimálnej záťaži, vďaka čomu spotreba paliva klesla na polovicu oproti norme udávanej výrobcom, ktorá je 4,9 – 5,3 l/100km.

Dôležitú úlohu zohrával aj vietor. ,,Polovicu času sme išli proti vetru. Počas 700 kilometrov cesty Nemeckom bola nízka teplota vzduchu a často sme museli ísť do kopca. Auto malo vtedy spotrebu 3,3 L / 100 km. Cez Francúzsko sme išli takmer stále po rovine a do chrbta nám fúkal vietor s rýchlosťou 20 km/h. Aktuálna spotreba vtedy klesla na 2,3 L / 100 km. To znamená, že protivietor a jazda do kopca pri tomto pokuse znamenala rozdiel v spotrebe o celý jeden liter.‘‘ Podarilo sa odpovedať aj na otázku, či sa spotreba zníži, ak sa zaradíte za kamión. ,,Ak idete proti vetru a 20-30 m pred vami je niekoľko kamiónov, vtedy áno. Ak vám fúka vietor do chrbta, nemá to význam.‘‘

Na mieste je aj otázka, či a do akej miery takáto jazda auto poškodzuje. Miko Marczyk tvrdí, že auto prakticky vôbec nespotrebúvalo AdBlue a za celý čas sa ani raz nespustila regenerácia DPF filtra. Z toho vyplýva, že motor pracoval pri optimálnej teplote a nedochádzalo k nedokonalému spaľovaniu.

Zapnutá klimatizácia síce spotrebu zvyšuje, ale menej, než otvorené okná. Potvrdili to Ničitelia mýtov už pred 17 rokmi. Potvrdili aj to, že čisté auto má lepšiu aerodynamiku než špinavé. Preto bolo v tomto prípade auto dokonale umyté, navoskované a po celý čas malo zatvorené okná. Klimatizácia bola taktiež vypnutá, možno aj práve preto zvolili biely lak. S ohľadom na funkčnosť a životnosť vám však odporúčame nechávať klimatizáciu celoročne zapnutú. Pár desatín litra ušetreného paliva sa nemusí vyrovnať drahým opravám.

zdroje:
https://www.instalki.pl/news/motoryzacja/miko-marczyk-2873-km-na-jednym-baku-rekord-guinnessa/

https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2025-04-15/miko-marczyk-z-rekordem-guinnessa-pokonal-tysiace-kilometrow-na-jednym-zbiorniku-paliwa/

https://www.instalki.pl/news/motoryzacja/miko-marczyk-2873-km-na-jednym-baku-rekord-guinnessa/
https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2025-04-15/miko-marczyk-z-rekordem-guinnessa-pokonal-tysiace-kilometrow-na-jednym-zbiorniku-paliwa/